Reducerea costurilor de exploatare și creșterea productivităţii reprezintă cerinţele de bază ale utilizatorilor de utilaje europeni, marii producători de utilaje mondiali oferind fiecare soluţii tehnologice care să răspundă cât mai bine solicitărilor constructorilor. Dacă unele soluţii tehnologice, precum reducerea consumului de combustibil datorită unor motoare din ce în ce mai performante, sau controlul electronic al modului de utilizare a puterii motorului în funcţie de activitate sunt deja standarde pentru constructorii de utilaje, producătorii de top demonstrează că au propriul drum.
Un exemplu deosebit în acest sens este Komatsu, unul dintre cei mai puternici constructori de mașini specializate pentru construcţii – și nu numai – din lume. De peste 20 de ani, producătorul japonez reprezintă port-drapelul tehnologiilor viitorului, încă din anii 1990 basculantele sale gigantice destinate exploatării miniere lucrând în regim autonom, fără șofer, în zonele cele mai izolate ale lumii.
Piaţa construcţiilor din România poate fi caracterizată ca fiind una dintre cele mai dificile la nivel european, mai ales datorită fluctuaţiei imprevizibile a investiţiilor de la un an la altul, aici reducerea costurilor reprezentând deja o problemă vitală pentru dezvoltarea unei companii din domeniu. Utilizarea eficientă a utilajelor, dincolo de declaraţiile de presă, reprezintă pentru fiecare utilizator o luptă continuă pentru a găsi cei mai bine pregătiţi operatori, o acoperire cât mai eficientă a timpului de lucru, fără întreruperi neprevăzute datorită defecţiunilor, costuri de întreţinere dar și de exploatare cât mai reduse și bineînţeles reducerea costurilor legate de consumul de combustibil. Dar care sunt soluţiile reale de a obţine o exploatare eficientă? Importatorul exclusiv pentru România a utilajelor Komatsu, compania MARCOM RMC’94 a reușit o premieră naţională și poate chiar europeană, prezentând într-o serie de seminarii desfășurate în opt locaţii din ţară sub titulatura „Reducerea costurilor de operare a utilajelor” managerilor celor mai mari firme de construcţii din fiecare zonă modalităţile practice prin care pot obţine o reducere importantă a costurilor și implicit profituri mai mari prin creșterea eficienţei utilajele aflate deja în exploatare.
Eficienţa începe de la distribuitorul de utilaje
Fondată în anul 1992 la București, compania MARCOM are 100% capital românesc, în structura sa centrală dar și teritorială lucrând 70 de angajaţi, dintre care 43 în cadrul Departamentul Service. Aceștia au ca preocupare centrală asigurarea unei bune funcţionări a utilajelor și echipamentelor celor 2.000 de clienţi la nivel naţional, aceștia lucrând în diferite domenii, precum construcţii, minerit, industrie, reciclare, agricultură, balastiere, cariere de piatră, demolări, municipalităţi, companii de stat șamd. Cei 27 de ingineri de service sunt permanent pe teren, acoperind eficient întreg teritoriul României, pregătirea lor asigurând o bună funcţionare a utilajelor, în plus aceștia putând oferi cele mai bune soluţii de întreţinere și de utilizare eficientă a mașinilor.
Monitorizarea on-line permanentă a utilajelor, posibilă datorită sistemului de urmărire prin satelit Komtrax dezvoltat de către producătorul japonez încă din anul 2000, permite analizarea și obţinerea unor rapoarte clare despre performanţele fiecărui utilaj Komatsu în fiecare moment al utilizării sale. Komtrax este oferit în dotarea standard a tuturor utilajelor, asigurând acces online gratuit pentru utilizatorul său pe întreaga durată de viaţă a mașinii. Cu 360.000 de unităţi monitorizate în lume și 40.000 unităţi în Europa, dintre care 1.500 utilaje monitorizate în România, acesta permite monitorizarea comună, de către client și furnizor, şi completă a flotei, oferind date precise, rapoarte simple și clare, alarme în cazul unei funcţionări anormale și recomandări pentru îmbunătăţirea eficienţei utilizării utilajului.
Pe baza datelor statistice oferite de către Komtrax în ceea ce privește modul de utilizare a utilajelor Komatsu în România, specialiștii companiei MARCOM au realizat o statistică clară a costurilor procentuale de exploatare pentru categorii importante de utilaje terasiere precum excavatoare pe șenile, încărcătoare frontale și buldozere. Astfel, s-a putut constat că în medie 80% din cost este generat de către consumul de combustibil, urmat la mare distanţă de cheltuielile de mentenanţă, cele cu consumabilele precum șenilele sau pneurile sau alte elemente de uzură, acestea din urmă având însă și ele un rol important în creșterea/scăderea consumului orar de combustibil.
Reducerea consumului de combustibil, calea spre eficienţă maximă
Printre sfaturile practice oferite în cadrului Seminarului de reducere a costurilor de operare a utilajelor, unele dintre ele sunt cunoscute din punct de vedere teoretic, dar numai aici au fost oferite și cifrele care să cuantifice pierderile suferite de proprietar. Astfel, acesta poate să calculeze singur ce economii poate obţine prin respectarea unor principii care de multe ori par elementare.
Un ajutor esenţial în crește-rea eficienţei utilizării unui utilaj Komatsu este dat de sistemului de monitorizare Komtrax. Acesta oferă accesul la informaţii importante, precum durata funcţionării motorului în ralanti, o informaţie cu dublu impact economic. Pe de o parte, un utilaj care înregistrează perioade mari de funcţionare a motorului fără să lucreze chiar dacă are un consum mai mic comparativ cu unul care înregistrează timpi minimi de funcţionare în ralanti, în realitate are un consumul real productiv mai mare. Pe de altă parte, motoarele moderne au o uzură de două ori mai mare în ralanti decât în timpul lucrului. În plus, deoarece intervalele între două revizii se calculează în funcţie de numărul de ore de funcţionare a motorului, funcţionarea pe perioade lungi a motorului în regim de ralanti duce implicit și la costuri de mentenanţă mai mari.
Datele extrem de precise transmise prin intermediul sistemului Komtrax au permis determinarea unor metode eficiente de reducerea a consumului de combustibil. Astfel, pentru un excavator pe șenile Komatsu PC360LC-10 s-a analizat consumul acestuia pentru două moduri de lucru: Mod Power și Mod Economic. Rezultatele, după 2.000 ore de lucru, au demonstrat clar o economie de 5.600 litri atunci când se lucrează în Mod Economic.
Același utilaj a fost analizat și din punct de vedere al modului de deplasare ales de operator. Pornind tot de la o medie de 2.000 ore de funcţionare pe an, din care utilajul se deplasează 15% din timp, s-a constatat practic că dacă acesta utilizează în general regimul de mers Medium și High, consumul este cu 1.191 l de combustibil faţă de deplasarea în treapta Low. De asemenea, șenilele uzate sau neîntreţinute corespunzător pot aduce creșteri spectaculoase ale consumului de combustibil. Sfaturile specialiștilor Marcom includ o verificare regulată a stării trenului de rulare, întinderea șenilelor conform manualului de utilizare, curăţarea sa după ce se lucrează în medii abazive șamd.
Acestea sunt numai câteva exemple din sfaturile practice oferite participanţilor, dar unul din momentele așteptate cu mult interes de reprezentanţii firmelor de construcţii a fost dat de prezentarea datelor măsurătorilor cu ajutorul sistemului Komtrax a eficienţei excavatoarelor cu acţionare hibridă Komatsu utilizate pe șantierele din România.
Cursul MARCOM de reducere a costurilor de operare va continua și în numărul din luna septembrie.
Excavatorul Komatsu – calcule de eficienţă
În anul 2008, în Japonia, și apoi SUA și China, au fost lansate pe piaţă primele utilaje Komatsu cu funcţionare hibridă. De atunci, patru generaţii de excavatoare Hibrid au fost puse la lucru de către constructorii din întreaga lume, cel mai nou model, Komatsu HB365LC-3 fiind prezentat în cadrul BAUMA 2016. Peste 3.700 de unităţi lucrează în lume, în cele mai diferite condiţii de climat și de încărcare, în cele peste 10 milioane de ore lucru cumulate neînregistrându-se nici o defecţiune a componentelor hibride. Cele cinci excavatoare hibrid Komatsu vândute în România au adus deja o serie de date importante pentru utilizatori, datorită monitorizării prin sistemul Komtrax, în ceea ce privește eficienţa acestora și mai ales au oferit răspuns la cea mai importantă problemă ridicată de fiecare utilizator: în ce perioadă de timp se amortizează investiţia?
Calculele prezentate au comparat consumul unui excavator Komatsu PC210LC-8 cu cel al unui model similar, dar cu acţionare hibridă, Komatsu HB215LC-2. Au fost luate în calcul perioadele de lucru productiv, dar și mersul la ralanti, excavatorul hibrid chiar având un grad de încărcare ușor superior celui clasic. Rezultatul real final: un consum mai mic cu 23% în favoarea excavatorului cu acţionare hibridă, Komatsu HB215LC-2. Calculele pentru o medie de 2.000 de ore de funcţionare anual au dovedit că diferenţa de preţ se amortizează în maxim 18 luni, în continuare profitul obţinut de către utilizator fiind considerabil. Printre avantajele excavatorului hibrid trebuie menţionat și faptul că acesta are o valoare de revânzare cu 20% superioară unui utilaj clasic.