Ce este un camion de construcții? O mașină care transportă materiale naturale din săpături sau demolări, sau poate un mixer de beton sau o pompă. Simplu la prima vedere, dar complicat pentru proprietarul flotei de camioane specializate pentru sectorul construcțiilor. Complicat, deoarece acesta dorește să obțină un profit cât mai mare, ceea ce înseamnă că are nevoie de mașini rezistente, care să ofere un consum mic de combustibil, să transporte cantități mari și să uzeze cât mai puțin anvelopele, dar și ambreiajul, ferodourile sistemului de frânare.
Situația se complică atunci când camionul este plin numai la dus, iar cursa de revenire se face fără sarcină utilă, sau dacă după o ploaie puternică pantele șantierului devin alunecoase sau mai rău, suprafața devine moale și roțile se afundă. În astfel de cazuri, costurile de exploatare cresc brusc, la fel și cele de întreținere.
Există însă și camioane care pot să facă față oricărei condiții, fără solicitări deosebite ale motorului sau structurii de rezistență și care chiar nu pot să rămână blocate pe drum. Acest lucru este posibil deoarece specialiștii unuia dintre cei mai mari producători mondiali de camioane, Volvo Trucks, au analizat împreună cu proprietarii flotelor de camioane pentru construcții toate aceste probleme și au dezvoltat în ultimii ani tehnologii care să ofere cele mai bune soluții pentru utilizator.
Putem vorbi, așadar, de o nouă eră în domeniul transportului pentru construcții, care a început odată cu lansarea în anul 2010 a primului model de camion construit special pentru a face față cerințelor utilizatorilor din întreaga lume, Volvo FMX. Acesta a fost urmat de o versiune extraordinară în anul 2013, care a stârnit entuziasmul tuturor utilizatorilor. Apoi, în perioada 2015-2016, Volvo Trucks a introdus o nouă serie de soluţii care oferă autocamioanelor şi şoferilor care lucrează în condiţii dificile posibilitatea de a-şi desfăşura activitatea mai inteligent şi mai eficient.
Mai mult decât atât, deoarece nu toți constructorii lucrează pe șantiere în condiții dure de exploatare, producătorul suedez a extins oferta de camioane de la Volvo FL, cea mai ușoară versiune posibilă 4×4 și Volvo FE, cu o sarcină de 26 t, caracterizat prin viteză și productivitate, până la modelul special creat numai pentru construcții Volvo FMX și “greii” seriilor FH și FH 16, cel din urmă fiind considerat ca fiind cel mai puternic camion disponibil pe piață, dar și cel mai confortabil.
Aveți grijă ce vă doriți… deoarece veți obține
TRACȚIUNE INTERGRALĂ AUTOMATĂ – Coșmarul oricărui șofer este să alunece pe o pantă cu mașina încărcată sau să rămână blocat pe un teren moale cu o roată învârtind-se în gol. Varianta clasică: blocarea permanentă și din timp a diferențialului sau cuplarea tracțiunii față, chiar dacă practic nu sunt necesare aceste acțiuni decât pentru perioade scurte de timp. Volvo Trucks oferă o rezolvare pentru aceste situații, des întâlnite pe șantier, fiind primul producător de camioane care oferă tracţiune integrală automată. Rezultatul: datorită unui software conectat la senzorii de viteză din roată, ce detectează şi controlează tracţiunea, sistemul cuplează automat tracţiunea pe roţile din faţă când autocamionul este în mişcare doar pentru intervalul scurt de timp în care este necesară această acțiune, în momentul în care apare riscul înpotmolirii. De asemenea, când o roată din spate începe să alunece, puterea este transferată automat către roţile din faţă, fără să se piardă din puterea sau viteza camionului. Un ambreiaj cu interferenţă activează tracţiunea pe roţile din faţă în numai o jumătate de secundă. Ambreiajul este mai uşor şi are mai puţine piese în mişcare decât soluţia folosită la tracţiunea integrală permanentă. Dacă şoferul întâlneşte un teren deosebit de dur, atunci pot fi blocate manual diferenţialele punţilor faţă şi spate.
Punte motoare tandem liftabilă – Noul tandem cu o punte liftabilă lansat de Volvo Trucks permite ridicarea și dezactivarea celei de-a doua punți motoare. Astfel, aderența la drum este mai bună, iar consumul de combustibil este cu 4 procente mai mic atunci când autocamionul este condus fără încărcătură. Anvelopele pot fi ridicate cu 140 mm de la suprafața drumului, avantajul pentru proprietar fiind evident: uzura anvelopelor și a sistemului de suspensie sunt mai mici, dar și pentru șofer: raza de bracaj este cu un metru mai scurtă. În condiții de șantier, este soluția perfectă, deoarece în mod normal 50% din timp mașina circulă fără încărcătură.
Transmisia I-Shift cu trepte de forță – disponibilă pentru autocamioanele de mare tonaj Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH și Volvo FH16 cu motoare Volvo Trucks de 13 și de 16 litri reprezintă una dintre cele mai importante inovații în domeniul transportului de mare capacitate. Practic, transmisia automatizată are câteva trepte de viteză în plus față de cea normală, acest lucru oferind o capacitate excepțională de pornire de pe loc pentru autocamioanele care transportă încărcături grele în condiții dificile, putând porni de pe loc un camion de 325 t. Transmisia este disponibilă atât cu priză directă, cât şi cu supraviteză, cu una sau două trepte de forță. De asemenea, este posibilă alegerea a două trepte de forță pentru deplasarea în marșarier. Treptele de forță pentru viteze reduse sunt integrate în transmisia I-Shift. Pentru a gestiona încărcăturile grele, anumite componente sunt fabricate din materiale extrem de rezistente. Cutia de viteze este cu 12 cm mai lungă decât o unitate convențională I-Shift.
Direcţia Dinamică Volvo pentru punţi faţă duble – De acum încolo, un camion cu benă încărcat la maxim va fi la fel de ușor de condus ca și un autoturism, chiar și pe drumurile de șantier, cu gropi și denivelări, datorită acestei inovații de clasă mondială, disponibilă pentru autocamioane cu punţi faţă duble, o configuraţie întâlnită frecvent în operaţiunile de construcţii. Noua tehnologie Volvo elimină aproape integral vibraţiile în volan şi face ca un camion de construcţii, care transportă adesea încărcături sau suprastructuri foarte grele, să fie foarte uşor de virat.
La viteză redusă, motorul electric preia efortul pe care trebuie să-l depună şoferul, în timp ce acesta poate vira autocamionul fără a-şi obosi umerii şi braţele, iar volanul revine automat în poziţia de mers drept înainte, eliminându-se efortul suplimentar pentru manevrele în spaţii înguste. Direcţia conferă o senzaţie de stabilitate superioară, deoarece şoferul nu trebuie să compenseze prin mici ajustări permanente ale volanului.
Suspensie pneumatică spate, în combinaţie cu punte motoare faţă (Volvo FMX )
Combinația oferă cel mai înalt nivel de confort chiar şi pentru autocamioanele cu tracţiune integrală. Deoarece arcurile cu foi sunt dimensionate, în general, pentru cele mai grele sarcini, suspensia pneumatică oferă posibilitatea ajustării, pentru a corespunde cu greutatea încărcăturii. Rezultă o experienţă de condus mai lină și scăderea uzurii camionului. Datorită vibraţiilor reduse, în special atunci când autocamionul este condus fără încărcătură, şoferul poate menţine o viteză medie crescută pe drumurile denivelate din şantierele de construcţii şi reuşeşte, astfel, să realizeze mai multe curse în timpul fiecărui schimb. În afara confortului sporit, suspensia pneumatică de la Volvo Trucks oferă o gardă la sol de cel puţin 300 mm şi o protecţie eficientă a tuturor componentelor vulnerabile.
Tridem
Configurația 8×4 cu o singură punte față este completată de suspensia spate cu boghiu Tridem, iar puntea portantă amplasată în spatele punții motoare este acționată hidraulic. Rezultatul constă în manevrabilitate excelentă și rază de bracaj nemaiîntâlnit de mică. Puntea portantă ridicată din spatele punții motoare contribuie la reducerea uzurii anvelopelor și la optimizarea consumului de combustibil. Presiunea optimizată a punții spate pe fiecare punte se traduce printr-o tracțiune mai bună, datorată suspensiei pneumatice.