Datorită creșterii rapide a industriei transportului greu, rețeaua rutieră globală prezintă semne vizibile de îmbătrânire în multe locuri. Pentru a fi siguri că infrastructura rutieră rămâne funcțională pe termen lung, drumurile necesită tot mai multe reparaţii, de multe ori chiar structurale.
Pentru acest tip de lucrări, Wirtgen a dezvoltat reciclatorul de înaltă performanță W 380 CRi care acoperă toate aceste cerințe. Un utilaj inovator care a fost prezentat pentru prima dată în cadrul expoziției comerciale Bauma 2019, ca un răspuns la această mare provocare: reabilitarea structurală a drumurilor. Acest utilaj răspunde unor criterii absolut necesare prezente în cadrul tuturor proiectelor de reaconstrucţie a drumurilor, criterii legate de costurile de refacere a suprafeței rutiere, rapiditatea redării în circulație a căii de acces dar şi de protejare a mediului.
Soluția universală: tehnologia de reciclare la rece Wirtgen
Procesul de reciclare la rece, care permite îndepărtarea primului strat de suprafață și a celui de susținere, atunci când sunt distruse și trebuiesc înlocuite, este deja popular astăzi, iar cererea de utilaje pentru acest tip de lucrări va continua să crească și în viitor. În procesul de reciclare la rece, de exemplu, suprafața de asfalt este îndepărtată fie în întregime, fie în straturi, în funcție de nivelul de deteriorare, de către un tren de reciclare care operează pe întreaga lățime într-o singură trecere, imediat după îndepărtare fiind amestecat cu un liant de legptură pentru ca apoi să se realizeze acoperirea din nou a drumului cu un strat nou.
W 380 CRi stabilește ritmul procesului de reciclare
Cu lățimi de lucru disponibile de 3.200, 3.500 și 3.800 mm, în cazul celor mai multe aplicații adâncimea de frezare poate atinge între 100 și 300 mm. Odată cu îndepărtarea stratului de suprafață și a celui de susținere, materialul rezultat este măcinat, fiind transformat într-un amestec omogen nou, prin adăugarea de agenți de legare cum ar fi ciment, emulsie bituminoasă sau bitum spumat.
Cu o capacitate de amestecare de până la 800 t/h, reciclatorul la rece poate alimenta cu cantități enorme de material reciclat un finisor Vögele, datorită unei benzi transportoare de descărcare reglabilă pe înălțime, montată în spatele său. Acest lucru face posibilă reabilitarea unor șosele extrem de lungi într-o singură zi de lucru. Compactarea finală este efectuată de cilindrii compactori Hamm tandem sau cju anvelope.
Amestec bituminos spumant extrem de durabil
Drumurile reabilitate prin utilizarea procesului de reciclare la rece trebuie să îndeplinească aceleași cerințe de durabilitate ca și drumurile proiectate și construite folosind metode convenționale. Odată cu dezvoltarea propriilor echipamente de analiză de laborator, Wirtgen a creat soluții care să garanteze că măsurile de reabilitare vor fi rentabile și durabile chiar înainte de a fi efectuate. Drept rezultat, nu numai că este posibilă acum definirea compoziției ideale a amestecului de material reciclat dar se poate realiza și analiza directă a calității stratului de așternere, prin extragerea unor probe din acesta, care vor fi supuse la încercări triaxiale și de testare a rezistenței la rupere. De asemenea, calitatea bitumului spumant poate fi precis definită în laboratorul de materiale înainte de începerea proiectului de reabilitare.
Reciclarea la rece, în special cu bitum spumat, devine din ce în ce mai populară, fiind cerută de autoritățile rutiere din diferite țări și utilizată ca atare de către companiile de construcții. În acest proces, bitumul spumat intră pe loc în componența materialului reciclat. Amestecul bituminos nou produs este cunoscut ca BSM (material stabilizat cu bitum). După compactarea finală, aceasta prezintă o capacitate de încărcare pe termen lung extrem de ridicată. Privită dintr-o perspectivă pe termen lung, BSM oferă și un alt avantaj: bitumul spumat amestecat aduce o aderență foarte bună a noului strat de susținere și previne astfel crăparea. Straturile permanente pregătite în acest fel formează fundația perfectă pentru stratul final de asfalt, care are în acest caz o grosime considerabil mai redusă.
Eficienţă cu costuri scăzute
Un alt avantaj al procesului de reciclare la rece peste care nu se poate trece este potențialul semnificativ de economisire a energiei în timpul prelucrării materialelor. Materiile prime nu trebuie să fie uscate sau încălzite, ceea ce înseamnă cheltuieli mai mici în comparaţie cu cu metodele convenționale. Prin reutilizarea aproape completă a suprafeței, necesitatea de a aduce materiale pentru drum de la distanțe considerabile poate fi redusă cu până la 90%. În plus, companiile de construcții elimină aproape complet materialele de construcţie noi. Acest lucru duce la reducerea semnificativă a consumului de combustibil și la reducerea emisiilor de CO2. Cel mai important, reciclarea la rece permite reducerea utilizării lianților de legătură cu până la 50% – zona cu cele mai mari economii potențiale, deoarece lianții sunt încă cel mai mare factor de cost în reabilitarea drumurilor. Datorită proprietăților speciale ale BSM, tehnologia de reciclare la rece are ca rezultat costuri foarte scăzute pe toată durata de viață a drumurilor.
Reabilitarea care nu blochează traficul
Deoarece stratul de asfalt frezat este reciclat imediat, iar logistica neceară producerii unuia nou este redusă ca și utilaje, reciclarea la rece direct pe șantier face ca proiectele de reabilitare să poată fi finalizate mult mai repede decât în cazul utilizării metodelor convenționale. Întreagul cicl de mașini necesare pentru procesul de reabilitare se poate încadra în lățimea unei singure benzi. Pe drumurile cu două benzi, acest lucru înseamnă că traficul poate fi dirijat pe cealaltă bandă disponibilă.
În plus față de modelele deja comercializate de utilaje de frezareWirtgen W 380 CRi (775 kW; UE Stage 5 / US Tier 4f) și W 380 CR (708 kW; US Tier 2), noua generație prezentată la BAUMA include și modelele W 240 CRi 775 KW; Stage UE 5 / Nivelul 4 al UE sau W 240 CR (708 KW; Nivelul 2 al SUA).
Cele patru reciclatoare pot fi utilizate, de asemenea, ca mașini de frezat eficiente, de înaltă performanță, care utilizează procesul tradițional up-cut. Datorită motoarelor puternice și a unei capacități impresionante a benzii transportoare, acestea realizează rate ridicate de îndepărtare la o adâncime maximă de frezare de până la 350 mm.