Constructii civileInfrastructuraOnline

Măsuri pentru redresarea industriei construcțiilor

Creanțe neplătite, insolvențe în derulare, lipsă de finanțări, și mai ales lipsa unui program politic asumat de către Guvern în ceea ce privește investițiile, sunt doar câteva dintre problemele care influențează în mod negativ dezvoltarea sectorului de construcții din România și care au făcut subiectul unei conferințe de presă organizate la începutul lunii octombrie de către ARACO în colaborare cu celelalte asociații patronale și profesionale din domeniu.

Evenimentul nu a pus în discuție doar dificultățile și provocările pe care le au de înfruntat jucătorii din industria construcțiilor, ci a oferit și o serie soluții și măsuri care ar trebui implementate pentru a oferi un nou suflu industriei de construcții din România.

„Noi am considerat necesar să ne consultăm intrasectorial, împreună cu asociațiile patronale și asociațiile profesioanle și partea sindicală am propus un set de măsuri pe care guvernul să le promoveze odată cu proiectul de buget și care să intre în vigoare din 2014, pentru a stopa declinul sectorului de construcții” a explicat președintele Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții (ARACO), Laurențiu Plosceanu. Domnia sa a amintit printre altele de măsurile care ar trebui adoptate în plan legislativ, măsuri ce nu presupun nici un fel de efort financiar din partea autorităților, dar care ar contribui la revitalizarea sectorului de construcții, cum ar fi reducerea cotei TVA la 19%, plata TVA la încasare, reducerea contribuțiilor la asigurările sociale, folosirea instrumentului asigurărilor în locul garanțiilor de bună execuție, reintroducerea condițiilor contractuale FIDIC, un demers necesar pentru echilibrarea drepturilor și obligațiilor reciproce între parteneri, dar și un catalizator al accesării și consumării fondurilor structurale disponibile sau elaborarea unor norme legale corecte în ceea ce privește deșeurile în construcții.

În plus, sunt absolut necesare măsuri politico-economice, inițiative care implică asumarea răspunderii politice pentru anumite sume alocate de la bugetul de stat pentru co-finanțări ale proiectelor europene, pentru proiecte de interes național, dar și pentru crearea cadrului necesar pentru atragerea de investiții private în România. „Cerem ca acele proiecte care sunt asumate politic să fie finanțate consistent, repede, eșalonat și într-o manieră rezonabilă. Noi nu vrem proiecte de autostrăzi care trec pe acolo pe unde nu vor circula mașini. Vrem să fie finațate doar acele proiecte care sunt fiabile și care demonstrează dupăstudii de trafic că sunt necesare. Cerem un program minimal de 10 miliarde de euro, care să fie asumat pentru anul viitor din resurse publice, bani de la Comunitatea Europeană, dar și un cadru pentru finanțări private, pentru că există premise să avem investiții din spațiul european, Orientul Mijlociu sau China” a declarat președintele ARACO.

Cifrele arată că valoarea producției în sectorul construcțiilor s-a contractat cu 40% în 2013 comparativ cu 2008, de la 15,3 miliarde de euro în 2008 la 3,73 miliarde de euro în semestrul I al acestui an, în timp ce numărul mediu de angajați a scăzut de la 414.600 în 2008 la 348.000 în 2013.

“Există un preț socio-economic pe care sectorul construcțiilor l-a plătit. Astfel, cu toate că cifra de afaceri s-a contractat în toți acești ani de criză, companiile au încercat să-și păstreze forța de muncă, iar numărul angajaților nu a cunoscut același declin agresiv. La începutul anului trecut, pe fondul unei ușoare creșteri a sectorului în context electoral, companiile au angajat oameni, dar pe semestrul II acest personal nu a mai putut fi acoperit cu contracte, iar ceea ce se întâmplă acum, cu siguranță va pune companiile în situația de a trimite foarte mulți oameni în șomaj. “

Gradul de îndatorare al companiilor din construcții este de aproape 80% din activele pe care acestea le dețin, iar rata medie a profitului în 2012 a fost negativă, atingând -10%, în contrast cu o creștere a salariului mediu brut (+14% în 2012 comparativ cu 2008).

Importurile de materiale de construcții au depășit exporturile

Prezent la conferința de presă, Claudiu Georgescu, președintele Asociației Producătorilor de Materiale de Construcții (APMCR) a prezentat succint problemele cu care se confruntă producătorii din această industrie. „În primele șase luni ale anului s-a constatat o creștere a importurilor de materiale de construcții cu 2,5% comparativ cu exporturile, ceea ce înseamnă că productivitatea muncii este în scădere, iar capacitățile de producție se află la limita rentabilității. În următoarele luni vom asista, probabil , la închiderea mai multor unități de producție. “

În ceea ce privește reabilitarea termică, domnul Georgescu a precizat că în Europa nu se mai discută despre acest subiect, ci s-a trecut la un nivel superior, acela de eficientizare energetică. “Chiar dacă până în anul 2019, România are anumite ținte pe care trebuie să le atingă și sunt necesare anumite cheltuieli pentru a putea pune bazele programului Agenda 2030, fondurile alocate sunt insuficiente. Noi vom milita pentru crearea unei agenții naționale specializate, care să preia întregul program de reabilitare și eficientizare energetică a clădirilor și care pe lângă fondurile guvernamentale, să poată atrage și fonduri private.”

Similare

1 din 873