STARK Deutschland GmbH a pus recent în operare primul camion electric cu baterii pentru transport de materiale de construcții din Germania. Modelul MAN eTGM, cofinanțat de statul federal Hessa, va livra materiale de construcții la șantiere. O altă premieră este macaraua montată pe șasiu, alimentată tot cu electricitate.
STARK este prima companie germană din sectorul de materiale de construcții care ia parte la testele practice pentru proiectul eLogistics, în cooperare cu Universitatea de Științe Aplicate Fulda. Testele se concentrează pe livrări reale de materiale de construcții cu un camion electric MAN eTGM, care utilizează și o macara electrică. Pentru eTGM, aceasta este prima utilizare în acest tip de aplicație, recunoscut pentru rutele diverse. STARK Deutschland, parte din Grupul STARK, cu sediul central în Copenhaga, este unul dintre principalii furnizori de materiale de construcții din Germania. Compania are aproximativ 260 de filiale, 6.000 de angajați și generează venituri anuale de aproximativ 2,5 miliarde de euro.
Mobilitate electrică
Nils Heine, șef de vânzări la divizia de eMobilitate a MAN Truck & Bus SE, a declarat: ”Pe drumul spre transportul de marfă sustenabil este necesar să se alăture toate tipurile de aplicații. Sunt încântat că am putut să convingem compania STARK, un client din sectorul de construcții, de performanțele camionului nostru electric. Noi la MAN suntem ferm convinși că mobilitatea electrică este tehnologia cheie pentru dezvoltarea sectorului de transport într-o manieră ecologică și economică”.
Zona testelor practice este regiunea Rin-Main. Stații de încărcare cu o putere instalată de 55 kW au fost instalate la sediile din Frankfurt pe Main și Darmstadt ale Raab Karcher, o marcă a STARK Germania. Camionul MAN eTGM își va începe și termina cursele acolo. În următoarele luni, în timpul testelor vor fi colectate date pentru a evalua potențialul camioanelor electrice în astfel de livrări.
Punctul de plecare al proiectului a fost marcat de livrarea modelului MAN eTGM de 26 de tone, la 29 noiembrie 2021. ”În martie 2021, Grupul STARK s-a angajat să respecte obiectivul Acordului Climatic de la Paris. Cu achiziția modelului MAN eTGM și startul noului proiect, urmărim acest obiectiv și în Germania, cu ajutorul Universității Fulda și a partenerilor noștri puternici”, a declarat Michael Knüppel, CEO al STARK Germania.
Christoph Huber, președinte al Consiliului Executiv al MAN Truck & Bus Deutschland GmbH, se concentrează de asemenea pe aspectul sustenabilității: ”Obiectivul pe termen lung este o orientare mai sustenabilă a sectorului de transport din Germania. Ca producător de vehicule comerciale vrem să avem o contribuție esențială cu vehiculele noastre cu zero emisii locale, iar în același timp să ne susținem clienții în drumul spre electromobilitate cu consultanță completă, instruirea șoferilor și servicii excelente”.
Michael Voll, șeful departamentului MAN Transport Solutions Consulting, a adăugat că proiectul de consultanță pentru STARK Germania a fost unul deosebit de interesant: ”În primul rând, am analizat cursele posibile în trei orașe diferite. Apoi am făcut o listă scurtă de recomandări pentru folosirea inițială a camionului electric eTGM”.
Plus o macara cu acționare electrică
Cum peste 95% dintre cele aproximativ 260 de filiale ale rețelei STARK Germania sunt deja alimentate cu electricitate verde, proiectul a fost îmbunătățit prin alimentarea camionului cu energie ecologică. În special în zonele urbane, operarea fără zgomot este un alt avantaj al lui eTGM. ”După două săptămâni de utilizare, reacțiile clienților confirmă că am luat decizia corectă. Suntem siguri că subiectul sustenabilității va fi un factor de succes și mai puternic în viitor”, a spune Timo Kirstein, Director de Vânzări al STARK Germania.
Autonomia modelului MAN TGM 26.360 E LL este de până la 200 km, în funcție de aplicație și condițiile climatice și topografice. Camionul electric este propulsat de un motor de 264 kW (360 CP), care oferă un cuplu maxim de 3.100 Nm. Sistemele auxiliare, precum servodirecția, compresorul de aer sau aerul condiționat, sunt operate tot electric și controlate de un sistem de management ce economisește energia. Bateriile pot fi încărcate la prize de curent alternativ (22 sau 44 kW) sau de curent continuu (până la 150 kW la 800V). În plus, vehiculul este echipat cu o macara cu motor electric de 13 kW, cu o sarcină utilă de până la 2,5 tone.