Planificarea mentenanței poate fi o adevărată provocare, mai ales pentru companiile care efectuează operațiuni de concasare cu ajutorul unităților mobile. Dacă o piesă de uzură se blochează la demontare, iar uneltele potrivite pentru a interveni nu sunt la îndemână, timpul trece cu rapiditate, iar producția riscă să fie întreruptă. Din fericire, există și o soluție pentru această problemă – utilizarea rotorului RC din seria Orange, care facilitează planificarea service-ului, mentenanța sa fiind mult mai eficientă.
AB Krossekonomi este una dintre cele mai mari companii private din Suedia, specializată în concasarea și sortarea materialelor pentru construcții. Compania operează cinci stații de concasare staționare și mai multe stații mobile, cu ajutorul cărora produce materiale de înaltă calitate pentru producerea asfaltului, betonului și pietrei sparte pentru căile ferate.
Una dintre cele mai mari stații de concasare este localizată în zona Gladökrossen. În fiecare an, aici sunt concasate aproximativ 700.000 de tone de material, ceea ce înseamnă că în fiecare zi 4.000 de tone trec prin concasor. Pentru a obține aceste volume impresionante de produs finit, procesul tehnologic este remarcabil de funcțional, fiind împărțit pe două linii separate de prelucrare, folosite pentru a asigura un flux continuu și a maximiza producția.
Operatorii experimentați în concasare ai companiei Krossekonomi efectuează operațiunile de mentenanță în timpul serii, atunci când producția este oprită. “Timpul de producție reprezintă o prioritate de top, pentru noi. Lucrăm câte 10 ore pe zi, de luni până joi, iar totul trebuie să funcționeze perfect în acest interval. Efectuăm lucrările de service la sfârșitul zilei, iar acestea trebuie să fie derulate cu eficiență maximă”, spune Christer Bodell, unul dintre operatorii de concasare de la Krossekonomi.
Cheia pentru un produs final de bună calitate
Cele două linii de concasare au montat la finalul lor câte un concasor Barmac® VSI produs de Metso. Acest echipament produce material cu o geometrie cubică pentru asfalt și beton. Pentru acest tip de echipamente, rotorul reprezintă piesa esențială al concasorului Barmac. Compania Krossekonomi a utilizat rotorul RC din seria Orange pentru concasorul Bramac încă din anul 2012, în timp ce celălalt concasor de linie Barmac încă folosește un model mai vechi de rotor de la Metso.
“Diferența dintre cele două rotoare este una foarte mare. Planul nostru este acela de a dota toate concasoarele Barmac cu rotoarele RC din seria Orange, întrucât cele vechi s-au uzat. Riscul de defecțiuni tehnice este mult mai scăzut cu acest nou rotor. Toate operațiunile de mentenanță pot fi realizate accesând interiorul printr-o ușă de service, care permite înlocuirea tuturor pieselor uzate. Totodată, nu este necesară nici o unealtă specială sau un alt echipament ce necesită acționarea cu putere de către echipa de service, ceea ce face mentenanța mult mai simplă și mai rapidă. Atunci când eu și colegul meu ne pregătim să facem același tip de mentenanță pe câte un concasor Barmac, cel care lucrează pe modelul RC din seria Orange termină de două ori mai repede decât cel care lucrează pe celălalt rotor Barmac, mai vechi”.
Unul dintre motive este acela că rotorul RC din seria Orange a fost proiectat pentru a nu necesita folosirea nici unui echipament special de întreținere. Spațiul de acces la rotor a fost mărit, permițând astfel mai multor piese să fie schimbate prin ușa de service, aspecte care îmbunătățesc eficiența și simplifică mentenanța, în același timp.
Concasarea mobilă necesită cerințe speciale
Din momentul în care site-ul de la Gladökrossen a devenit o stație de concasare staționară, aici au devenit disponibile o multitudine de unelte și servicii de suport, pentru momentele în care ar putea apărea probleme. Această situație nu este, însă, general valabilă, acolo unde se utilizează unități mobile de concasare.
“Cu vechiul rotor există riscul ca vreuna dintre piese să rămână blocată, ceea ce înseamnă că este nevoie de folosirea de unelte. Acest lucru consumă timp, mai ales atunci când nu ai acces imediat la uneltele potrivite. Procesul poate, de asemenea, să devină extrem de complicat dacă piesa respectivă se află într-o locație greu de accesat și este greu să ajungi la ea cu uneltele. Într-o situație ca aceasta, timpul trece extrem de rapid, și poate cauza o oprire a producției”, explică Christer.
Rezultatele bune nu întârzie să apară
În fiecare zi, operatorul Christer deschide ușa de acces a concasorului Barmac, pentru a determina dacă este nevoie sau nu de mentenanță. Este extrem de mulțumit de durata de viață a pieselor de schimb ale rotorului RC din seria Orange și de faptul că colaborarea dintre Krossekonomi și Metso a fost una de bun augur. “Colaborarea noastră cu Metso este una foarte bună – ne-au ascultat doleanțele și au ținut cont de feedback-ul primit, ceea ce înseamnă că au reușit să facă îmbunătățiri în mod constant. Unele dintre aceste îmbunătățiri se pot observa mai greu, însă fac o mare diferență pentru noi. De exemplu, a trebuit să mutăm rotorul pentru a putea suda anumite părți, ceea ce s-a putut face acum foarte repede. În același ritm în care design-ul a fost îmbunătățit, și munca mea a devenit mai ușoară, iar mediul de lucru în care îmi desfășor activitatea, s-a îmbunătățit și el” a concluzionat Christer.