Dacă pentru România cutremurele de mică intensitate au intrat aproape în cotidian, nu trebuie niciodată exclus ce este mai rău, și anume o mișcare tectonică care poate produce pagube, fie ele și limitate la anumite zone. În astfel de situații limită, intervenția rapidă, de ordinul minutelor, este esențială pentru a salva vieți și pentru a limita pagubele materiale. Există un organism specializat pentru întreaga țară, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), precum și filiale locale cu personal special antrenat. Esențială este însă și dotarea tehnică, în special acele utilaje polivalente bune la toate, care să facă față neprevăzutului, dacă este necesar.
De fapt, ce trebuie să facă un astfel de utilaj, cu totul deosebit? În primul rând, să ajungă rapid, indiferent de blocajele existente pe drumuri și, prin urmare, trebuie montat pe un camion puternic. În al doilea rând, așa cum afirma șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Secretar de stat dr. Raed Arafat, există două situații clare de intervenție: “salvarea de la înălțime folosind o targă specială sau ridicarea anumitor greutăți dintr-o anumită zonă pentru degajarea acesteia”.
Macaralele Palfinger, în prima linie
Specialiștii IGSU au stabilit că cel mai bun echipament recomandat pentru intervenții, în cazul unor situații extreme, în primă urgență, este o macara polivalentă, puternică, dar care să nu fie nici foarte grea, aceasta trebuind să fie montată pe un camion cu tracțiune 8×8.
Astfel, după definirea caietului de sarcini, câștigătorul acestei competiții tehnologice a fost declarată firma Terra Palfinger, unicul distribuitor pentru România a mărcii de macarale Palfinger. Primele șase macarale Palfinger model PK 165.002 TEC7, dintr-un total de 50 comandate, montate pe camioane MAN de putere, au fost deja livrate către Inspectoratul pentru Situații de Urgență la sfârșitul lunii martie, în cadrul unei ceremonii oficiale.
Despre capacitatea acestora de a lucra în spații înguste și în condiții oricât de dificile, dl. Administrator Terra Palfinger, Petre Babiceanu a făcut o prezentare succintă, dar interesantă: „Macaraua beneficiază de un sistem de calare variabil care permite extinderea picioarelor de sprijin atât cât permite spațiul. Dacă, de exemplu, avem o misiune de salvare care are loc într-o zonă foarte restrânsă, se poate cala numai pe zona disponibilă, macaraua recalculând imediat diagramele de sarcini și intrând automat în zona de stabilitate. Mașina lucrează și cu nacelă, practic beneficiază de acest accesoriu suplimentar care le permite operatorilor să ajungă la înălțimi de intervenție de până la 35 de metri. Operarea macaralei, indiferent de modul de lucru, se face cu același sistem de radiocomandă. Un alt argument demn de menționat în favoarea macaralelor Palfinger este acela că lucrează și la unghiuri negative, adică se poate ajunge cu macaraua sub planul de calare al echipamentului, lucru ce poate ajuta echipele IGSU să ajungă la zone dificile cum ar fi o zonă industrială sau un subsol, să intre printr-un horn de clădire.. etc. Mașina are capabilități și de automacara, în sensul că este echipată cu un troliu de 4,5 tone, practic acționează ca o macara obișnuită”.
Multifuncțională, puternică și sigură
Despre capabilitățile tehnice ale ansamblului camion-macara, privite din punctul de vedere al unui specialist în intervenții de urgență, am stat de vorbă cu General de brigadă Dan-Paul Iamandi, Inspectorul general al IGSU.
Pentru a ajunge la orice punct de intervenție, din punct de vedere tehnic, macaraua Palfinger este montată pe un șasiu MAN 8×8, cu toate punțile motoare, care asigură capacități de treceri și în același timp de intervenție atât pe șosea, cât și pe terenuri mai accidentate. Macaraua Palfinger PK PK 165.002 TEC7 oferă multe posibilități de a interveni prin ridicarea de greutăți mari la o distanță mai mică de șasiu, mai precis 25,8 tone la o distanță de 4,4 metri, iar la lungimea maximă a brațului de 31,3 m se poate ridica o greutate de 1.600 kg. Astfel, în timpul unei intervenții poate fi ridicată o cisternă sau un tir care a căzut, bineînțeles după operațiunea de golire a încărcăturii cisternei sau a tirului, astfel încât să se poată repună pe carosabil dacă se mai poate deplasa capul tractor sau remorca.
Alte aplicații importante pentru IGSU: macaraua poate interveni la mai multe tipuri de misiuni, cum ar fi salvarea de la înălțime cu ajutorul unei tărgi speciale. În același timp, poate să transporte și o nacelă în care pot merge operatori de intervenție sau echipamente speciale. De asemenea, poate lucra cu diverse atasamente precum: cupă, pentru a încărca materiale precum moloz sau pământ; si graifer cu ajutorul caruia se pot manipula copaci sau stâlpi grei, căzuți pe carosabil. Alte accesorii cu care poate lucra sunt cablurile de oțel, șufele de prindere, cârligele șamd. Un avantaj al solutiei implementate este faptul că, atât pentru folosirea brațului macaralei, cât și a accesoriilor aferente, se utilizează o radio-comandă ergonomică, astfel încât operatorul poate să vadă în orice unghi modul în care lucrează cu brațul macaralei. Are, în același timp, un sistem inteligent anti-răsturnare, ce calculeaza in timp real poligonul de stabilitate.
“Deplasarea de la un loc la altul se realizează într-un timp scurt, astfel încât să se poată ajunge la misiune. Este unul dintre cele mai complexe echipamente cu care am lucrat, care ne va ajuta să realizăm misiuni mai performante, de a veni în sprijinul cetățeanului și de a interveni acolo unde până acum nu aveam capacitățile tehnice să o facem (cutremure, accidente rutiere, accidente de tren)”- General de brigadă Dan-Paul Iamandi, Inspectorul general al IGSU.
Șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Secretar de stat dr. Raed Arafat: “Acum ceva timp spuneam că vor veni dotări atipice pentru pompieri, care sunt făcute din prisma rolului de protecție civilă, la cutremure, la operațiunile de căutare-salvare și la misiuni pentru care până acum pompierii nu aveau echipamente de acest gen. Cele șase automacarale sunt primele din cele 10 care vor sosi și vor pleca astăzi în județele Constanța, Iași, Vrancea, Sibiu, Timiș și la Unitatea Specială de Intervenţie în Situaţii de Urgenţă (USISU) Ciolpani, urmând să funcționeze pe zone. Cele care sunt amplasate în județele respective vor deservi o zonă mai mare. În cazul în care ne confruntăm cu consecințele unui cutremur și va fi nevoie de mai multe mașini de acest tip, macaralele pot fi concentrate într-o anumită zonă, pot fi chemate mai multe într-o anumită zonă, dacă este nevoie.
Dotările vor continua, macaralele fiind o parte din acestea, vor mai veni în următoarea perioadă buldoexcavatoare, mașini de descarcerare și multe alte vehicule, pe lângă cele de bază, și aici vorbim de 500 de mașini de stingere de caapcitate mare de 10.000 litri și de capacitate medie de 4.000 de litri. În final, beneficiarul real este cetățeanul, acestea sunt dotări care vor face ca misiunea pompierilor în serviciul populației să fie una mai ușoară și mai profesionistă și nu doresc decât să nu trebuiască să le folosim, iar dacă va trebui să le folosim, atunci este foarte bine că le avem”.