Continuând trendul descendent din ultimii cinci ani, piaţa de construcţii din România a atins în 2013 un nou minim, ceea ce a adus cu sine o serie de scăderi pe segmentele complementare acesteia, cum ar fi materialele de construcţii sau echipamentele de construcţii.
Cât de semnificativă a fost scăderea pe piaţa utilajelor pentru construcţii, ce se prefigurează pentru 2014 și cum văd oamenii din această piaţă evoluţia propriului business?
Vânzările de utilaje de construcţii terasiere noi în România au înregistrat scăderi în comparative cu 2012, sub așteptările importatorilor de utilaje, iar dacă ne uităm la cifrele din 2011, decalajul este cu atât mai mare. Astfel, potrivit statisticilor CECE, anul trecut pe piaţa din România au fost vândute 723 de unităţi, cu 20,4% mai puţin comparative cu 2012, când au fost achiziţionate 908 echipamente, în timp ce în 2011 vânzările au atins 1.094 de unităţi. Investiţiile reduse în infrastructură din ultimii ani și-au pus amprenta, așa cum era de așteptat, și asupra tipurilor de echipamente, nu doar a numărului acestora.
În ultimii trei ani, utilajele din segmentul utility au câștigat tot mai mult teren în faţa celor din segmentul construction & mining, datorită lipsei de lucrări de anvergură, în special a autostrăzilor. Dacă în 2011 raportul între utilajele din gama utility și cele din construction & mining era de 70/30 (769, respectiv 325 unităţi), în 2013 proporţia a crescut la 78,7/21,3% (569, respectiv 154 de unităţi).
Piaţa autohtonă rămâne în continuare dominată de buldoexcavatoare, majoritatea companiilor, firme aparţinând statului sau private, care au investit în ultimii ani în utilaje de construcţii ,optând pentru un „utilaj bun la toate”. În 2013, spre exemplu, importatorii de echipamente pentru construcţii au vândut 400 de astfel de utilaje, ceea ce reprezintă 55,3% din totalul pieţei de echipamente terasiere, după ce în 2012 au fost vândute 467 de buldoexcavatoare noi și 563 de unităţi în 2011.
Scăderea pieţei construcţiilor cu 25% înregistrată în 2013 comparativ cu 2012 corelată cu incapacitatea României de a accesa fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii se reflectă cel mai bine în cererea extrem de redusă pentru echipamente specializate, utilizate mai ales la construcţia de drumuri.
În 2013 în România au fost vândute 51 de excavatoare pe șenile, 14 buldozere, 6 gredere și 6 excavatoare pe pneuri. În ceea ce privește încărcătoarele frontale, piaţa este destul de stabile și constantă, fapt datorat ariei extinse de aplicaţii ale acestor utilaje.
Privind in„globul de cristal”
Ce se va întâmpla în anul 2014? Cum va evolua piaţa autohtonă a utilajelor terasiere, atât ca număr de unităţi, cât și ca segmentare și privind mai departe, care vor fi trendurile în 2015? Am încercat să aflăm de la reprezentaţii în România ai unora dintre cei mai mari producători de utilaje pentru construcţii la nivel mondial. Bineînţeles, un răspuns precis nu poate să existe, dar statistic vorbind, ne putem da seama care sunt tendinţele pieţei în funcţie de opiniile celor mai avizate persoane din domeniu.
Anul acesta volumul total al echipamentelor terasiere vândute în România se va apropia de pragul de 1.000 de unităţi, creșterea în termeni procentuali fiind de 30% comparative cu anul 2013, în timp ce în 2015 creșterea va fi de 25% comparative cu 2013, estimează Răzvan Marcu, director de marketing al companiei Marcom RMC ’94, dealer exclusiv Komatsu în România. În ceea ce privește preferinţele cumpărătorilor, acesta este de părere că în 2014 buldoexcavatoarele își vor mai pierde din popularitate, pe acest segment urmând să aibă loc o scădere de 5 puncte procentuale comparative cu anul trecut, de la 78,3% la 72%.
Domnul Viorel Popescu, directorul general al Ret Utilaje, dealer al gamei de utilaje terasiere Terex în România, apreciază că în comparaţie cu anul trecut vânzările de utilaje vor avea o creștere de 10 procente, iar în 2015, creșterea să fie de 20% comparativ cu 2013.
Estimările acestuia sunt susţinute și de așteptările directorului general Terra România, domnul Petre Babiceanu, care vede o crește cu 10% a pieţei de echipamente terasiere în comparaţie cu 2013 și de 20% în 2015. În ceea ce privește cerinţele și preferinţele clienţilor, prognosticul este simplu: vânzările de buldoexcavatoare vor rămâne la același nivel comparative cu 2013, în schimb se va remarca o tendinţă de creștere pe segmentul de miniexcavatoare (+15%) și miniîncărcătoare cu virare prin derapare (+10%).
Andrei Dumitra, director general Powerscreen Corporation, reprezentantul Hyundai Heavy Industries în România, se așteaptă la o creștere cu 10 procente a pieţei de echipamente terasiere, rezultatul pozitiv fiind însă condiţionat în opinia sa de absorbţia de fonduri europene.
Ovidiu Secu, director general Powertek Corporation spune, cu un optimism moderat, că anul acesta piaţa de echipamente terasiere va crește cu 5%, remarcând ca trend o creștere a apetitului utilizatorilor pentru utilajele din gama medie. Vânzările de utilaje din gama Construction Mining, cu rol vital în dezvoltarea proiectelor de infrastructură, vor cunoaște o creștere de 25% în acest an potrivit estimărilor companiei Marcom RMC ’94, atingând astfel 200 de unităţi, un număr în continuare nesemnificativ pentru potenţialul pieţei și necesarul de infrastructură din România.
Din punctul de vedere al reprezentantului companiei Powerscreen, acest segment va înregistra o creștere de 20% comparativ cu 2013, determinata și de faptul că se așteaptă ca în acest an să fie demarate o serie de proiecte amânate anul trecut.
Evoluţia business-urilor în 2014
2014 pare a fi un an decisive pentru România în ceea ce privește demararea sau finalizarea proiectelor de infrastructură de interes naţional, perspectivele anunţându-se bune pentru business-uri, jucătorii de pe piaţă estimând în unanimitate creșteri ale propriilor vânzări.
Compania Marcom estimează că anul acesta vânzările proprii de utilaje vor crește cu 30% comparativ cu 2013, iar pentru 2015 creșterea previzionată este de 10% comparativ cu anul 2014.
Un trend ascendent pentru 2014 și 2015 previzionează și compania Ret Utilaje, care vede o creștere de două cifre atât în 2014 cât și în 2015, de 18 și respectiv 30%. Domnul Petre Babiceanu se declară increzător că anul acesta piaţa va reveni la valorile din 2012, astfel că Terra Romania și-a propus o creștere a vânzărilor cu 10% comparative cu 2013 și cu 30% în 2015, comparative cu 2013.
Hyundai Heavy Industries a avut o creștere atât la nivel mondial, cât și pe piaţa din România în 2013, iar pentru 2014, în contextul în care multe proiecte care nu au fost finalizate în 2013 și se vor finaliza anul acesta, Powerscreen Corporation estimează o creștere a vânzărilor de utilaje cu 25% pentru acest an și de 15% în 2015.
Powertek Corporation se așteaptă la o creștere de 5% a vânzărilor de utilaje anul acesta și de 8% în 2015.
Cum va evolua piaţa și vânzările de utilaje, cine a făcut estimările corecte și care sunt tendinţele vom vedea într-un material special, pe care îl vom realiza la începutul anului 2015.