Piaţa utilajelor pentru construcţii, între realitate și dorinţe
Informaţii la ziNewsOnlineUtilaje pentru construcţiiUtilaje terasiere

Piaţa utilajelor pentru construcţii, între realitate și dorinţe

După o creștere care a durat până la încheierea anului 2015, bazată în mare măsură pe fondurile europene și mai puţin pe investiţii directe, anul 2016 a adus o scădere abruptă, de aproape 40% a achiziţiilor de utilaje noi. Un maxim de 1.000 de unităţi vândute anual, din care trei sferturi utilaje mici și medii, în special buldo-excavatoare, oare aceasta este piaţa reală anuală românească, fără banii atrași de la UE?

Am discutat cu directorul general al companiei Terra România, una dintre cele mai puternice companii de pe piaţă, importator al mai multor mărci internaţionale de renume, dar în primul rând distribuitorul utilajelor marca JCB. Producătorul englez este recunoscut prin gama sa performantă de buldo-excavatoare, acestea dominând și piaţa locală.

Piaţa actuală de utilaje noi nu reprezintă realitatea, este concluzia directorului general Terra România, dl. Petre Babiceanu: „În speranţa venirii fondurilor europene, toată lumea amână investiţiile”. De fapt, investiţiile în utilaje se lasă așteptate, deoarece este mai simplu să achiziţionezi utilaje cu banii altora, cu ajutorul fondurilor europene, decât să suporţi cheltuielile cu noi mașini din propriul buzunar.

”Piaţa de echipamente din România este la acest moment o piaţă comprimată. Dacă nu ar exista această ipotetică finanţare din fonduri europene pe care toţi constructorii o așteaptă, aceștia ar începe să investească, dar în momentul de faţă toată lumea așteaptă această finanţare. Până la urmă, totul se rezumă la nevoia de echipamente, avem sau nu avem nevoie de ele, avem sau nu avem proiectele mari de infrastructură pe care le așteptăm? De exemplu, pe proiectele mari de infrastructură rutieră (autostrăzi) nu prea sunt multe de discutat pentru 2017, pentru că știm că nici măcar nu s-au început exproprierile, deci cumva nu există prea multă speranţă pentru anul 2017” – Petre Babiceanu, director general Terra România.

Anul 2016 ne-a arătat cu adevărat, cum arată piaţa de utilaje…

„Și pentru noi, ca de altfel pentru întreaga piaţă, lucrurile nu au mers bine, am scăzut cu aproximativ 40%. Singura strategie bună este să îţi păstrezi cotele de piaţă, în aceste condiţii. Deoarece utilajele marca JCB excelează pe segmentul de echipamente mici și medii, solicitate în special în România, acum pot spune că ne situăm undeva la 30% cotă de piaţă.

Anul acesta, conform previziunilor, vom avea o creștere ușoară, și spunem asta pentru că sperăm să apară primele proiecte cu fonduri europene din perioada nouă, pentru că știm cu toţii că în anul 2016 nu s-a absorbit mai nimic. Realitatea este că nu s-au vândut mașini pe fonduri, însă pentru 2017 avem speranţe că vom avea câteva proiecte pe fonduri, ceea ce va fi pe de o parte bine, iar pe de altă parte rău, pentru că acest lucru este de fapt o amăgire pentru clienţii noștri care în loc să dea drumul la investiţii din surse de finanţare clasice (leasing, bancă), așteaptă aceste fonduri.

După un an 2016 destul de chinuit pentru piaţa utilajelor de construcţii, probabil vom crește undeva la 20%, cam acestea sunt așteptările. Practic, 2016 a revenit de fapt la nivelul anului 2013. Piaţa relevantă pentru noi în 2016 este undeva la peste 1.000 de mașini în România”.

Macaralele pe pneuri, vedetele 2016 pentru România

„Automacaralele Palfinger Sany au început să fie prezentate în România în anul 2016, în special cele destinate activităţilor pe teren accidentat sau montate pe cami on (Rusia de exemplu este o mare piaţă pe acest segment). Din experienţa noastră, sunt bine adaptate pentru cerinţele pieţei din România, fiind în general macarale mici și foarte mici, de până la 40 t. Este foarte important ca ele să fie gabaritice și atât din punct de vedere al dimensiunilor, cât și al încărcărilor pe axă.

Marea noutate pe care o oferă Terra România este macaraua de 40 de t care se înscrie în cotele de gabarit pentru circulaţia pe drumurile europene. Practic, sunt trei modele pe care le propunem utilizatorilor din România. Deja grupul Terra a livrat prima macara în Bulgaria. Mașina are dimensiuni maximale de gabarit de 12 m lungime și 4 m înălţime. Apreciez că, deși nu avem o piaţă foarte mare, aceasta este însă una de tradiţie pentru România”.

Aproape de clienţi: răspunsul pentru o piaţă dificilă

„Am dezvoltat câteva mici soluţii proprii, dar pentru care facem producţia în altă parte, deoarece noi ne concentrăm asupra clienţilor noștri, dorim să le oferim cele mai bune soluţii şi servicii posibile. Astfel, dezvoltăm permanent echipa şi flota noastră de service, în momentul de faţă avem în România 30 de service-uri echipate mobile, pe care le înnoim în permanenţă.

Parts & Service Sales Representatives (PSSR): Să fii aproape de clienţi înseamnă să le oferi soluţii pentru activitatea lor, nu numai mașini. Mașinile terasiere devin din ce în ce mai mult purtătoare de echipamente de lucru: carrier machines, aceste accesorii au devenit foarte specializate și sunt create pentru a acoperi cât mai bine activităţile clienţilor. Vrem să fim foarte receptivi la dorinţa clientului, din acest motiv am și înfiinţat o mică echipă de PSSR, specialiști care se preocupă de nevoile de întreţinere și de cele de reparaţii ale clienţilor, dar și de oferirea de soluţii adecvate de lucru.

Parteneriate de calitate: Am început să promovăm de la partenerii noștri din Coreea sistemul de derocare prin vibrare Maxbrio Ripper dar și vibro-înfigătoare de palplanșe. De la producători din Europa avem tocătoare de vegetale, mulcere, perii, perii laterale, suntem în discuţii acum cu un partener pentru echipamente de deszăpezit, cum ar fi pluguri de zăpadă, freze de zăpadă şi sărăriţe. De asemenea, am început să importăm echipamentele Sleipner pentru transportul rapid al excavatoarelor în cariere.

O altă noutate este parteneriatul cu firma Dragflow, care are echipamente pentru dragaj, pompe absorbant-refulante acţionate de instalaţiile hidraulice ale utilajelor, precum excavatoarele pe șenile, cu care vrem să intrăm în zona de extracţie de agregate în balastieră, dar și pentru lucrări hidrotehnice, dragări, etc.

După un an foarte liniștit, spre sfârșitul anului 2016 am început să avem solicitări de utilaje Sandvik și avem mari speranţe și pentru 2017 cu echipamentele mobile performante de concasare și sortare.

Ne propunem pentru anul acesta câteva evenimente realizate în comun, în care dorim să îi implicăm și pe partenerii noștri de la firma Bell, cu camioane articulate.

În încheiere, profit de ocazie pentru a le ura cititorilor revistei Utilaje și Construcţii dar și clienţilor noștri un an 2017 cu multe realizări frumoase şi multă sănătate!”

Automacaraua Palfinger de 40 t, perfectă pentru cerinţele locale

Practic, Palfinger a construit o macara relativ modernă, simplă. Echipamentul nu are electronică inutilă, are sistemul de stabilitate controlat electronic, o conexiune Can-Bus ce face legătura cu motorul montat pe șasiu, însă partea spectaculoasă este reprezentată de diagrama de lucru. Astfel, macaraua are o înălţime de lucru maximă de 40 m fără braţ suplimentar care poate adăuga încă 9 m, cu tronsoane de 11 m. Sunt puţine firme mari în lume care au această posibilitate, construcţia este foarte ușoară pentru un astfel de braţ, dând posibilitatea de a le monta pe camioane comerciale. Petre Babiceanu: „Avem deja o astfel de macara montată pe un șasiu Scania. În continuare avem un proiect prin care dorim să montăm o macara pe un șasiu de camion pentru activităţi demonstrative. În curând vom avea o mașină pe care să o arătăm clienţilor și chiar să o oferim pentru a lucra pe termen scurt de timp, pentru ca aceștia să o poată testa la lucru”.

Articole similare

1 din 981