– A 3-a generație a sistemului de comandă și control al macaralelor LICCON este integrată în noua macara LTM 1110-5.2,
– Noua cabină pentru autoșasiu include cele mai noi caracteristici de design, ergonomie și confort,
– Uzură zero, în timpul lucrului, a cutiei de viteze ZF TraXon DynamicPerform.
Seria 1 devine Seria 2 datorită a 3 noi caracteristici: macaraua mobilă Liebherr LTM 1110-5.2 este succesorul modelului LTM 1110 5.1 datorită, în primul rând, a trei caracteristici complet noi: sistemul de comandă și control al macaralei, cabina șoferului și cutia de viteze fără uzură. Noua macara Liebherr de 110 de tone are o nouă cabină pentru autoșasiu, un nou sistem de control LICCON3 al macaralelor mobile Liebherr, și de asemenea, o nouă cutie de viteze ZF TraXon DynamicPerform. Ambreiajul multidisc răcit cu ulei reprezintă, de asemenea, o noutate, acesta fiind introdus în producția de serie după ce a trecut toate testele posibile.
Astfel, noua macara mobila LTM 1110-5.2 combină punctele forte ale modelului anterior, apreciate deja de utilizatori, cu tehnologiile noi, de ultimă oră, oferind astfel mai multă siguranță și confort în timpul lucrului și a deplasării. Pentru a integra perfect aceste noi caracteristici, Liebherr lansează un nou standard de design al macaralelor sale, care se va regăsi în toate seriile viitoare ale macaralelor mobile pentru toate tipurile de teren „all-terrain”.
Macaraua mobilă Liebherr cu 5 axe și capacitate maximă de ridicare de 110 tone este un best-seller în domeniu său, datorită brațului telescopic puternic, cu o lungime maximă de 60 de metri, a capacității de lucru, și a posibilității de configurare a greutății pe axe, care îi asigură o mobilitate maximă în orice zonă de pe întreg mapamondul. Proiectanții săi consideră că un lucru bun poate deveni și mai bun dacă este făcut mai simplu, mai sigur și mai confortabil.
LICCON3, sistemul avansat de comandă și control al macaralei
Sistemul de comandă și control LICCON (Liebherr Computed Control) a ajuns deja la a treia generație, având incluse sisteme de comandă și control care au fost deja testate pe teren, dar și un pachet nou de software și limbaj de programare, precum și o magistrală de transmitere a datelor mai rapidă, cu mult mai mult spațiu de stocare și mai multă putere de calcul. Nikolaus Münch, șeful departamentului de sisteme de comandă și control al macaralelor mobile Liebherr, din cadrul fabricii din Ehingen, detaliază acest sistem: „În timpul dezvoltării noului sistem de comandă și control, a fost important pentru noi ca operatorii de macarale, care sunt familiarizați cu macaralele Liebherr, să se poată obișnui cu acest nou model rapid și ușor. În același timp, trebuie să fim pregătiți pentru viitor, deoarece progresul înregistrat în prezent în microelectronică este imens. Aplicații complexe, cum ar fi VarioBase® – Sistemul de calare cu geometrie variabilă, care necesită o cantitate mare de date despre caracteristicile de lucru, pot fi dezvoltate mai rapid în viitor. Actualul sistem de control LICCON2 își atinge limitele capacității sale în prezent.”
Dar asemănările cu actualul sistemul de comandă și control sunt ample. Au fost incluse în noua aplicație componente hardware deja utilizate, cum ar fi terminalul de telecomandă BTT. În schimb, funcția touchsreen a noului ecran tactil cu diagonală mare situat în cabina suprastructurii macaralei face ca macaraua în timpul lucrului să fie și mai ușor și mai confortabil de controlat. Modul în care sunt afișate informațiile a fost, de asemenea, revizuit și simplificat. În plus, macaralele ce includ sistemul LICCON3 sunt, de asemenea, pregătite în configurația standard pentru aplicațiile de telemetrie și sistemele de management al flotei. În viitor, administratorii firmelor ce dețin macarale Liebherr vor putea vizualiza și evalua toate informațiile importante folosind portalul pentru clienți MyLiebherr.
Designul cabinei autoșasiului, premiat internațional
Liebherr a realizat designul modern a noii cabine a autoșasiului macaralei în colaborare cu designerul Jürgen R. Schmid, Design Tech, Ammerbuch (Germania). Acesta a și fost recompensat cu renumitul premiu American GOOD DESIGN® 2020 la categoria „Transport”. Premiile GOOD DESIGN® au fost inițiate în 1950 de Eero Saarinen împreună cu Charles și Ray Eames și sunt acordate celor mai inovatoare și moderne produse industriale din întreaga lume, incluzând design-ul grafic. Muzeul de Arhitectură și Design Chicago Atheaeum organizează acest eveniment, care are rolul de a prezenta importanța designului contemporan, precum și de a premia împreună pe cei mai buni specialiști din domeniul producției dar și a designului industrial.
Liebherr a dezvăluit pentru prima dată noua sa cabină pentru autoșasiu, ca și concept, în cadrul Bauma 2019, scopul fiind de a obține un feedback de la clienți încă de când aceasta se afla în stadiul de dezvoltare. Compania a reușit astfel să integreze o mulțime de idei noi în designul acesteia înainte de a începe producția de serie. Datorită unei sinergii importante existente între compartimentele de proiectare, Liebherr a introdus în producție noua cabină pentru autoșasiu în același timp cu sistemul de comandă și control LICCON3. Designul modern al acesteia integrează utilizarea materialelor premium, dar și linii atemporale, oferind o serie întreagă de îmbunătățiri pentru șofer. Acestea includ noul volan multifuncțional, un parasolar lateral pe ușa șoferului, instrumente de comandă și module îmbunătățite, precum și afișaje noi. Alte dotări opționale, precum sistemul de închidere centralizată cu cheie de la distanță, cutia frigorifică și sistemul de monitorizare a presiunii în anvelope oferă acestuia un confort suplimentar.
Un sistem automat de încălzire și control al climatizării complet nou, modern, disponibil atât în cabina autoșasiului, cât și în cabina suprastructurii, garantează acestora condiții de lucru confortabile. Un senzor de soare detectează lumina puternică a soarelui și ajustează automat setările de încălzire. Pe lângă radioul standard cu opțiune hands-free, este disponibil opțional un radio dublu DIN cu funcții extinse.
Nikolaus Münch consideră că noul sistem de iluminat reprezintă un alt punct culminant: „Tehnologia LED oferă un plus pentru operator, ca urmare a duratei sale lungi de viață. Va rezista mult mai multe ore în serviciu oferind, de asemenea, o iluminare mai bună.” Pachetele de iluminare pentru cabinele macaralei, suprastructură, spatele vehiculului, farurile din față, brațul telescopic și extensiile cu braț zăbrelit au fost îmbunătățite și sunt acum dotate toate cu lumini LED.
Cutie de viteze ZF TraXon DynamicPerform
Noul ambreiaj DynamicPerform asigură un grad de uzură aproape nul la pornire și în timpul manevrelor de lucru a cutiei de viteze ZF TraXon, fără apariția fenomenului de supraîncălzire. Noul ambreiaj transmite întreaga putere a motorului cu ajutorul unor discuri de fricțiune răcite cu ulei și care funcționează într-o baie de ulei. Căldura de frecare generată la pornire este disipată în uleiul din ambreiaj și apoi preluată de către sistemul de răcire al vehiculului printr-un schimbător de căldură ulei/apă. Chiar dacă în timpul mișcărilor de deplasare sau lucru consumul de energie și putere este mai mare, cu ajutorul unui nou modul de calcul, este posibilă manevrarea permanentă fără uzură. O funcție suplimentară de protejare a ambreiajului previne, de asemenea, supraîncălzirea acestuia și implicit a unui grad de uzură crescută, sau chiar distrugerea ambreiajului în cazul unor sarcini extreme. Astfel sunt eliminați timpii de staționare fără a lucra datorită uzurii și crește durata de viață a echipamentului, respectiv a trenului de putere al acesteia. Prin urmare, proprietarii acestor macarale beneficiază de o eficiență mai mare în exploatare și de costuri de întreținere în scădere, în timp ce șoferii vor manevra mai ușor macaraua, ambreiajul fiind foarte ușor de controlat.
Liebherr împreună cu ZF au dezvoltat cutia de viteze TraXon DynamicPerform, realizând și integrarea acesteia în trenul de rulare al macaralelor mobile. Josef Schick, șeful departamentului de testare de la Liebherr, afirmă: „Ca urmare a colaborării strânse cu ZF și a unei faze foarte intense de testare, noua cutie de viteze este acum gata pentru utilizare pe scară largă. Performanța de răcire a modulului de ambreiaj DynamicPerform a crescut semnificativ, din nou, datorită a noi îmbunătățiri aduse diferitelor componente hardware. Modulul de control a fost de asemenea reproiectat pentru a calcula rapid temperatura discului. Testele vehiculelor într-o cameră frigorifică la temperaturi de până la minus 40 de grade au confirmat că DynamicPerform funcționează foarte bine chiar și la temperaturi extrem de scăzute. Am reușit să rezolvăm toate problemele inițiale. În general, putem spune cu siguranță că există o diferență imensă între un ambreiaj uscat și noul ambreiaj umed de pornire!”
Inițial, Liebherr va include cutia de viteze cu ambreiajul DynamicPerform pe macaralele mobile cu 5 axe. Pentru macaralele mobile cu șase sau mai multe axe, Liebherr intenționează să folosească în continuare cutia de viteze TraXon Torque ZF cu 12 trepte de viteze cu convertor de pornire, care, pe lângă uzură zero in timpul manevrelor, oferă și o creștere suplimentară a cuplului de putere.