– LTM 1110-5.2 reprezintă pentru Liebherr lansarea a celei de-a treia generații de sisteme de control ale macaralei LICCON,
– Modelul nou de cabină autoșasiu pentru operator include cele mai noi tendințe în materie de design, ergonomie și confort,
– Noua cutie de viteze ZF TraXon DynamicPerform datorită căreia uzura în exploatare este zero.
1 devine 2 cu ajutorul lui 3 – macaraua mobilă Liebherr LTM 1110-5.1 a devenit acum LTM 1110-5.2 deoarece are trei caracteristici complet noi – sistemul de control al macaralei, cabina autoșasiului pentru operator și cutia de viteze. Acest model de macara mobilă Liebherr de 110 tone, a fost prezentat pentru prima dată la Bauma 2019, are acum o nouă cabină autoșasiu pentru operator, care a fost prezentată și în cadrul expoziției de atunci, însă sub formă de prototip, un nou sistem de control al macaralei LICCON3 dezvoltat de Liebherr și, de asemenea, cutia de viteze ZF TraXon DynamicPerform, prezentată de curând de producător. De asemenea, o altă noutate este reprezentată și de ambreiajul multidisc răcit cu ulei, care a fost supus unor teste intensive și este acum gata pentru producția de serie. Aceasta înseamnă că noul model de macara mobilă Liebherr, LTM 1110-5.2, îmbină punctele forte deja existente ale macaralelor Liebherr cu inovații de ultimă oră, pentru a oferi mai multă siguranță și confort în exploatare. Împreună cu aceste noi caracteristici integrate, Liebherr lansează un design standard de macara complet nou, care va fi integrat în viitoarele serii pentru toatel macaralele mobile all-terain.
Macaraua Liebherr cu 5 axe de 110 tone este un best-seller datorită brațului telescopic puternic de 60 de metri și posibilităților diverse de transport, prin configurații diferite de greutate pe fiecare axă, care oferă o mobilitate maximă oriunde în lume. Dar un lucru bun poate deveni și mai bun dacă este făcut mai simplu, mai sigur și mai confortabil.
Sistemul de control al macaralei LICCON3
Sistemul de control LICCON (Liebherr Computed Control) este acum la a treia generație și include caracteristici care au fost testate în timp dar și un pachet software și un limbaj de programare complet nou, precum și un sitem de transmitere a datelor mai rapid, mult mai mult spațiu de stocare și mai multă putere de calcul. Nikolaus Münch, șeful Departamentului pentru Sisteme de Control din cadrul centrului Liebherr din Ehingen, explică: „În timpul dezvoltării noului sistem de control, a fost important pentru noi ca operatorii de macara care sunt familiarizați cu macaralele Liebher să se obișnuiască cu noul sistem rapid și ușor. În timp, trebuie să fim pregătiți pentru viitor, deoarece progresul înregistrat în prezent în microelectronică este imens. Aplicațiile complexe, cum ar fi VarioBase®, care necesită o cantitate mare de date despre performanțele de lucru, pot fi acum dar și în viitor, dezvoltate mai rapid. Actualul sistem de control LICCON2 își va atinge limitele capacității sale.”
Asemănările cu sistemul de control actual sunt însă ample. Componente hardware testate în timp, precum terminalul de telecomandă BTT, au fost incluse și ele în noua macara. Funcțiile activate prin simpla atingere a display-ului de dimensiuni mari din cabină sunt acum mai ușor și mai confortabil de controlat.
Modul în care sunt afișate informațiile a fost, de asemenea, revizuit și simplificat. În plus, sistemul de control LICCON3 pentru macarale a fost, de asemenea, pregătit pentru telemetrie și managementul flotelor destinate unei dotări în echiparea standard. Pe viitor, proprietarii macaralelor vor putea vizualiza și evalua toate datele relevante folosind portalul pentru clienți MyLiebherr.
Cabina autoșasiului pentru operator are un design premiat
Liebherr a dezvoltat designul modern al noii cabine a autășasiului pentru operator în colaborare cu designerul Jürgen R. Schmid, Design Tech, Ammerbuch (Germania). Aceasta a fost recompensată cu renumitul American GOOD Premiul DESIGN® 2020 la categoria „Transport”. Premiile GOOD DESIGN® au început să fie decernate în 1950 de către Eero Saarinen împreună cu Charles și Ray Eames, pentru produse realizate în cadrul celor mai inovatoare și moderne industrii din întreaga lume, precum și pentru designul acestora. Chicago Atheaeum Museum of Architecture and Design este organizatorul acestui eveniment, scopul fiind de a crește gradul de interes pentru design-ul contemporan, cât și pentru a evidenția liderii din diferte domenii, din punctul de vedere al calității produselor, dar și al designului lor.
Liebherr a prezentat pentru prima dată noua sa cabină la Bauma 2019, dorind să obțină un feedback de la clienți încă de la începutul dezvoltării acesteia. Compania a reușit astfel să implementeze o mulțime de idei care au marcat ulterior începerea producției de serie. Datorită efectului unei sinergii înalte, Liebherr a lansat noua cabină în același timp cu sistemul de control LICCON3. Aceasta include materiale premium cu o grafică modernă, linii atemporale, precum și numeroase îmbunătățiri destinate operatorului macaralei. Îmbunătățirile includ un nou volan multifuncțional, un umbrar lateral montat pe ușa șoferului, un bord modulabil și cu comenzi mai bune, precum și noi moduri de afișaj. Sunt disponibile noi opțiuni, precum sistemul de închidere centralizată cu cheie de la distanță, un mini-frigider sau sistemul de monitorizare a presiunii în anvelope, toate oferind acestuia un grad de confort suplimentar.
De asemenea, a fost inclus un sistem automat de încălzire și climatizare complet nou, modern, atât pentru cabina autoșasiului cât și pentru cabina suprastructurii macaralei, garantând astfel un spațiu de lucru confortabil. Un senzor detectează lumina puternică a soarelui și ajustează în mod automat setările sistemului de încălzire. În plus față de radioul standard cu dispozitiv hands-free, un sistem radio dublu DIN cu funcții extinse este disponibil opțional.
Nikolaus Münch consideră că noul sistem de iluminat reprezintă un alt punct important: „Tehnologia LED reprezintă un mare avantaj datorită duratei sale mari de funcționare. Acesta funcționează un număr mai mare de ore și va oferi și o iluminare mai bună.” Pachetele de iluminat destinate cabinelor autoșasiului și suprastructurii macaralei, părții din spate, luminile din față, adică farurile și cele pentru secțiunea de bază a brațului telescopic și brațelor zăbrelite au fost îmbunătățite și sunt acum dotate cu LED-uri.
Cutia de viteze ZF TraXon DynamicPerform
Ambreiajul modern DynamicPerform oferă o uzură apropiată de zero pentru cutia de viteze modulară ZF TraXon, fără supraîncălzire, la pornire și în timpul lucrului. Noul ambreiaj transmite puterea motorului cu ajutorul unui pachet de plăci care sunt răcite în ulei. Căldura de frecare generată la pornirea de pe loc este disipată cu ajutorul uleiului sistemului de ambreiaj și mai departe transmisă sistemului de răcire al vehiculului printr-un schimbător de căldură ulei/apă. Chiar și în momentul unui consum mare de putere și energie, este posibilă, datorită unui sistem de control avansat, manevrarea macaralei aproape fără uzura plăcilor de ambreiaj. O funcție implementată special, de protecție a ambreiajului, previne de asemenea supraîncălzirea acestuia și uzura crescută sau chiar distrugerea acestuia în cazul unor suprasarcini. Aceasta previne de asemenea uzura în timpul în care macaraua nu lucrează și ajută la prelungirea semnificativă a duratei de viață a mecanismului de transmitere a mișcării. Proprietarii de macarale beneficiază astfel de o eficiență mai mare în exploatare și de costuri de întreținere reduse, în timp ce operatorii vor avea o activitate mai ușoară datorită ambreiajului ușor de controlat.
Liebherr a realizat un parteneriat cu producătorul de cutii de viteze ZF pentru dezvoltarea TraXon DynamicPerform și integrarea acestuia în trenul de rulare al macaralelor mobile. Josef Schick, șeful departamentului de testare la Liebherr, a spus: „Ca urmare a colaborării strânse cu ZF și a unei faze foarte intense de testare, noua cutie de viteze este acum gata pentru utilizare pe scară largă. Capacitatea de răcire a modulului de ambreiaj DynamicPerform a crescut semnificativ, din nou, prin intermediul îmbunătățirilor aduse diferitelor componente hardware. Modelul matematic a fost revizuit pentru calcularea exactă a temperaturii discului. Testele realizate într-o cameră frigorifică la temperaturi de până la minus 40 de grade au confirmat că DynamicPerform funcționează foarte bine chiar și la temperaturi extrem de scăzute. Am rezolvat toate problemele care ar fi putut să apară. În general, putem spune cu siguranță că există o diferență fundamentală între un ambreiaj uscat și noul ambreiaj umed de pornire!”.
Inițial, Liebherr dorește să instaleze ambreiajul DynamicPerform pas-cu-pas pe macaralele sale mobile cu 5 axe. Pentru macaralele mobile cu șase sau mai multe axe, Liebherr intenționează să continue să folosească sistemul TraXon ZF cu 12 trepte. Cutia de viteze cu convertizor de cuplu de pornire, oferă pe lângă o uzură apropiată de zero în timpul lucrului, și o creștere a cuplului.