Informaţii la ziNewsOnlineProductie, transport, si turnare asfalt si beton

Reabilitare ecologică a drumurilor prin reciclare la rece

Cum se poate reabilita o autostradă cu o lungime de 2,7 km în numai patru zile? Greu de crezut, dar acest lucru este posibil cu noul utilaj de reciclare și stabilizare a solului Wirtgen W 380 CR. De fapt, în mod normal, pentru o astfel de lucrare sunt alocate nu mai puțin de 12 săptămâni, atunci când se utilizează metode clasice.

 

Pentru a stabili acest record, pe o autostradă din Europa a fost utilizat un atelier de reciclare la rece, inima acestuia fiind noul Wirtgen W 380 CR, care și-a făcut debutul spectaculos în lumea constructorilor de drumui din Europa.

 

O economie enormă de timp

Utilajul de reciclare la rece Wirtgen W 380 CR poate reabilita suprafața oricărui drum în timp record, fiind de altfel inima atelierului de reciclare la rece. Utilajul este capabil să recicleze straturile vechi ale drumului într-o singură trecere. Un finisor Vögele  a fost utilizat pentru așternerea stratului de asfalt la nivelul prevăzut de proiect, mai multe compactoare Hamm având rolul de a finisa suprafața finală, toate făcând parte din atelierul de refacere al stratului de rulare.

Acest tip de lucrare, care se numește reciclare la rece in situ, are ca avantaj principal reducerea semnificativă a timpului necesar refacerii suprafeței rutiere. Scurtarea duratei proiectului de la 12 săptămâni la 4 zile a fost posibilă în primul rând deoarece nu a mai trebuit să fie transportat aproape nici un material de la șantier (suprafața veche decopertată) și spre șantier (bitumul de legătură, pietrișul și asfaltul final).

Planificarea reală a șantierului a prevăzut că ambele benzi de rulare ale șoselei vor fi excavate la o adâncime de 54 de centimetri și reabilitate de la zero. Acest lucru ar fi dus la decopertarea a nu mai puțin de 7.500 mc de material care ar fi trebuit transportat cu camioanele la o locație îndepărtată de șantier și înlocuit cu material nou. În mod normal, înlocuirea materialului de suprafață, inclusiv toate lucrările asociate, ar fi dus la o durată planificată a șantierului de 12 săptămâni.

De fapt aici este cheia întregii lucrări, deoarece prin reciclarea la rece pe loc se elimină necesitatea înlocuirii materialului existent cu unul nou, deoarece acesta poate fi reutilizat chiar pe șantier. Prin adăugarea de liant hidraulic și bitum spumat ca agenți de legătură între straturi și folosind toate materialele deja existente, se poate obține pe loc un material pentru refacerea drumului de înaltă calitate. Noul material numit bitum-stabilizat (BSM) funcționează ca o „coloană vertebrală” de susținere a oricărui drum aglomerat și permite utilizarea fiecărui tronson de drum imediat după finalizarea construcției sale.

 

Flexibilitate datorită lățimilor de lucru reglabile

Pe acest șantier, lățimea unei benzi de rulare a variat între 2,75 metri și 3,25 metri. Utilajul destinat reciclării la rece Wirtgen W 380 CR a fost echipat, pentru a face față cerințelor de pe teren, cu un grup de frezare rutieră cu o lățime de lucru de 3,2 metri în loc de unitatea sa standard cu o lățime de lucru de 3,8 metri. Sistemul inovator MCS inclus în noul utilaj a făcut posibilă această schimbare de freze rutiere chiar pe șantier.

Pentru a stabili exact compoziția stratului de bitum stabilizat de susținere precum și analiza eșantioanelor din structura vechii șosele au fost încredințate unei universități specializate. Aici sa stabilit că structura de bază rutieră existentă are suficiență portanță pentru a susține traficul rutier, fiind necesar numai un strat BSM de susținere și o un nou strat de asfalt pentru rulare, ceea ce a reprezentat o alternativă mult mai eficientă față de tehnologia clasică și foarte scumpă de reconstruire totală a drumului. Pentru realizarea stratului de bitum-stabilizat, sa stabilit că este necesară o cantitate de 7 kg de liant hidraulic/ m.p.

Liantul hidraulic a fost aplicat direct pe vechea suprafață a drumului, înainte de procesul de amestecare cu alte materiale. Un echipament Streumaster SW 5 RC de împrăștiere extrem de precisă a liantului hidraulic, montat pe un tractor John Deere au asigurat distribuirea uniformă a acestuia. Descărcând cu atenție materialul la lățimea corectă de împrăștiere, echipajul a obținut un grad ridicat de precizie de împrăștiere, ceea ce a menținut costurile sub control.

 

Un amestec de bitum extrem de durabil

Noul W 380 CR a frezat vechea șosea până la o  adâncime de 16 centimetri, ceea ce a dus la îndepărtarea stratului de rulare deteriorat și a liantului care făcea legătura între acesta și stratul de susținere. Adâncimea de lucru a utilajului de frezare și reciclare la rece a fost setată la 16 centimetri, pentru a obține un strat BSM cu o capacitate portantă suficientă.

După adăugarea a numai 2,6% bitum spumant și apă, acestea au fost amestecate cu liantul hidraulic. Folosind metoda Downcut, materialul existent deja în structura șoselei compus din stratul de rulare și o parte din cel de legătură a fost amestecat cu aditivi pentru a se obține un nou strat de susținere omogen. Puterea enormă a motorului utilajului de reciclare la rece, împreună cu rampa de răspândire a bitumului spumant performantă utilizată au permis să se lucreze cu o viteză de 5 metri pe minut. În acest proces, noul W 380 CR a produs în jur de 320 de tone de amestec BSM de înaltă calitate pe oră. Bitumul spumant a fost ales ca agent de legătură între vechiul strat de susținere a drumului și cel de rulare, deoarece acesta este mai avantajos din punctul de vedere al procesării și rentabilității. În plus, procesarea la rece reduce semnificativ emisiile de carbon.

Banda transportoare al utilajului W 380 CR a transportat cele 320 de tone de BSM în buncărul unui Vögele SUPER 1900-3i care îl urma în cadrul atelierului de refacere a drumului. Cu o capacitate maximă de până la 900 de tone pe oră, finisorul a reușit să lucreze într-un mod deosebit de eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, operatorul utilizând modul ECO.

 

După finisor cele trei rulouri compactoare Hamm au avut rolul de a  finaliza șantierul de drum. Mai întâi un compactor tandem HD + 110i cu tambur neted a fost utilizat pentru etanșarea și stabilizarea stratului proaspăt de asfalt. Două compactoare cu anvelope GRW 18 au fost apoi utilizate pentru compactarea finală.

 

Reabilitarea drumurilor ecologice

Beneficiile pentru mediu aduse de tehnologia reciclării la rece sunt clare: în cazul acestui proiect, au fost reduse emisiile de carbon cu aproximativ 98% comparativ cu metoda de refacere a drumului convențională. Acest lucru s-a datorat în primul rând faptului că materialul necesar a fost reutilizat la fața locului, altfel trebuind să fie transportat către și de la șantier cu camionul (aproximativ 1.500 de curse). În plus, nu au existat costuri pentru depozitarea deșeurilor și nici costuri cu materialele din stratul de susținere.

Similare

1 din 926