Construcția unui șanț de canalizare presupune riscuri pentru muncitorii din interiorul săpăturii, chiar dacă acestea sunt mult reduse în cazul respectării tuturor regulilor de protecția muncii. În România, aceste reguli sunt ignorate de multe ori de către echipele de lucrători, deoarece reduc viteza de lucru și presupun cheltuieli tehnologice suplimentare, precum panourile de sprijinire a malurilor. Foarte des, acestea nu sunt utilizate, deși este pusă clar în pericol viața muncitorilor care lucrează în șanț fie că sunt prea grele, din oțel, și presupun utilaje și mijloace de transport suplimentare pentru manipularea lor, fie că sunt prea scumpe, dacă sunt produse din aluminiu.
O firmă din România a inventat, însă, robotul care înlocuiește muncitorii. Acesta lucrează extrem de precis, la o viteză mult mai mare decât a unei echipe și nu necesită nici mijloace speciale de transport. O soluție eficientă și o investiție care este rapid amortizată datorită randamentului mare și costurilor scăzute de întreținere și funcționare (curent electric de 1 EURO pentru o zi de lucru).
ROBOTERR – o tehnologie sigură
ROBOTERR încorporează idei, patente și o investiție pe măsură în dezvoltare, fiind realizată practic de un specialist, care a lucrat o viață în domeniul construcțiilor. Acesta a crezut în ideile sale, în aplicațiile lor practice și a investit bani și timp pentru a dezvolta, de la prototip și până la producția de serie, acest tip de utilaje comandate de la distanță.
În lume există numeroase aplicații ce utilizează roboți pentru inspecție sau activități complexe, ce au la bază, însă, tehnologii sofisticate. ROBOTTER este un concept 100% românesc, original, calitățile acestuia și unicitatea fiind recunoscute prin patentarea sa la nivel european. Ce aduce în plus față de alte mașini similare dezvoltate în întreaga lume? – în primul rând este conceput pentru a fi robust, puternic, rezistent la condiții de lucru grele și mai ales foarte simplu de manevrat. Toată tehnologia necesară manevrării și ghidării lui, inclusiv robotul, încape într-o Dacie Dokker special amenajată, ceea ce îl face ușor de transportat oriunde este nevoie de montarea cu precizie a unor conducte
Săpăturile în șanț, chiar și fără oameni, reprezintă, însă, un risc de prăbușire a malurilor, ceea ce constituie un pericol pentru robot, acesta fiind, însă, blindat pentru astfel de evenimente, dar și pentru întreaga lucrare care automat este întârziată. Din acest motiv, robotul de lucru este livrat împreună cu un sistem de sprijinire activă format dintr-o serie de dispozitive hidraulice special concepute pentru sprijinirea malurilor.
ROBOTERR este utilizat pentru construcțiile de canalizare, fără om în șanț și fără panouri de sprijin, unitatea de lucru fiind formată dintr-un robot și accesoriile aferente, special conceput să efectueze toate operațiunile pe care un muncitor le face în șanțul de canalizare:
- – Nivelează patul de nisip cu o precizie de +/- 1 cm, în panta și cota din proiect
- – Montează țevile în șanțul de canalizare
- – Nivelează nisipul peste țevi.
Tot ceea ce ai nevoie pentru a lucra eficient
ROBOTERR este o tehnologie completă și cuprinde tot ce este necesar pentru a începe și termina o lucrare de construcție – canalizare:
- Robotul de lucru
- 7 set-uri de sprijiniri active
- Nivele laser
- Receptoare laser
- Accesorii, consumabile
- Instruirea și atestarea operatorilor
- Licența de utilizare.
Toate componentele, inclusiv robotul, sunt transportate cu ajutorul unei Dacii Dokker special pregătită pentru a permite transportul ușor și flexibilitatea în teren. Mașina este adaptată și echipată corespunzător, având compartimente destinate transportului organizat al tuturor echipamentelor, oferind o eficiență maximă în teren.
Într-o simulare economică, calculele au condus la o economie 17.000 euro/km prin utilizarea tehnologiei ROBOTERR, comparativ cu metodele și tehnologiile clasice.
Despre Robot
Acest robot este total electric, construit integral din inox, extrem de rezistent și este controlat cu telecomandă de la distanță. Este dirijat de o nivelă laser de mare precizie, pentru nivelarea nisipului în cotă precisă. Robotul are o autonomie de 12-14 ore și poate fi reîncărcat peste noapte, a doua zi fiind pregătit din nou de lucru.
Lama de nivelare a robotului este ajustabilă în funcție de lățimea șanțului. Acesta este echipat cu un troliu multifuncțional ce îi permite nivelarea nisipului peste țevi și efectuarea unor operațiuni de ridicare și manipulare foarte grele.
În partea din spate, robotul este prevăzut cu un mecanism flexibil de montare a țevilor ce poate îmbina țevi de dimensiuni diferite (200, 250, 315 mm). De asemenea, poate lucra și cu dimensiuni mai mari, dar sunt necesare atașamente speciale ce pot fi comandate de la producător. Acesta se deplasează pe șenile, având astfel aderență maximă pe patul de nisip.
Avantaje tehnologice
Principalele avantaje ale acestei tehnologii sunt:
- Reducerea lățimii șanțului de la minim 900 mm (conform standardelor în vigoare) la 450-550 mm (conform variantei mecanizate – tehnologia ROBOTERR)
- Reducerea cantității de pământ excavat cu 30-50%
- Leveling și precizia îmbinării țevilor este de +/- 1 cm
- Viteză de execuție ridicată (limitată la viteza de săpare a excavatorului)
- Siguranța muncii: lucrătorii nu mai trebuie să intre în șanț, robotul fiind controlat cu ajutorul unei telecomenzi radio de la suprafață
- Consum redus de energie: 1 Euro /zi
- Nu mai este necesară manipularea panourilor metalice de către excavator
- Nu mai sunt necesare panourile de sprijin
- Reducerea erorilor umane: pantă sinusoidală, contrapantă, îmbinări proaste ale țevilor etc.
Despre sistemul de Sprijinire Active
Sprijinirile Active sunt dispozitive hidraulice de sprijinire a malurilor, patentate de către producătorul român, compacte și ușoare, fiecare putând fi asamblat și instalat de către un singur muncitor în mai puțin de un minut. Față de panourile clasice, acestea tensionează și nu permit slăbirea pereților șanțurilor și surparea acestora. Acestea sunt concepute strict pentru a fi folosite împreună cu robotul, și nu cu muncitori în șanț.