Uzura stratului de asfalt, indiferent că acesta este turnat pe drumuri publice sau trotuare, reprezintă un fenomen ce presupune înlocuirea acestuia la anumite perioade de timp. Cantitățile mari de material rezultat trebuie reciclate, iar acest aspect ridică numeroase probleme, de la alegerea corectă a echipamentului de concasare și până la menținerea întregului șantier unde se realizează reciclarea la un bun nivel de funcționalitate, pentru a fi eficient și a permite prelucrarea unor cantități mari de material.
În acest ultim caz, concasorul are un rol central, mai ales atunci când sunt prelucrate zilnic cantități mari de material. Specialiștii RUBBLE MASTER, unul dintre cei mai importanți producători mondial de utilaje și echipamente de concasare/sortare/ sortare cu spălare a materialelor din reciclări și agregatelor minerale oferă o serie de sfaturi practice care dacă sunt urmate permit să se lucreze cu un concasor pentru reciclarea asfaltului perioade lungi de timp cu un randament maxim.
Un utilaj curat funcționează totdeauna mai bine
Din punctul de vedere al producătorilor de utilaje specializate, concasarea în volum mare a asfaltului necesită o bună gestionare a gradului de uzură al mașinii și o curățare periodică a acesteia de acumulările de praf de asfalt și alte resturi. Problemele sunt frecvente pe un astfel de șantier, deoarece asfaltul, precum și praful rezultat în urma concasării, este un material moale și foarte abraziv, care se lipește ușor de toate suprafețele. Praful de asfalt ridicat în aer se depune și se acumulează peste tot, pe rolele utilajelor, pe radiatoare sau pe benzile transportoare sau șnecurile de material.
De ce trebuie curățat corect un concasor? Specialiștii RUBBLE MASTER aduc 3 argumente cruciale:
- Un utilaj curat funcționează mai bine, la toți parametrii,
- Un utilaj curat înregistrează un grad redus de uzură în timp, și deci aduce mai mult profit,
- Curățarea proactivă evită situațiile extreme, precum cele ce duc la blocarea mașinii sau chiar la distrugerea unor componente.
Fără un proces de curățare corect, uzura devine prematură și scade productivitatea
- Radiatoarele de răcire înfundate scad drastic puterea motorului.
- Acumularea de material pe role duce la devieri ale benzilor transportoare.
- Acumularea de material în interiorul concasorului cauzează uzura prematură a ciocanului.
- Acumularea de resturi în interiorul concasorului scade randamentul acestuia.
- Folia geotextilă din stratul de suport al infrastructurii rutiere poate bloca echipamentul de sortare, scăzând astfel drastic productivitatea întregii stații
Șase pași simpli pentru a controla șantierul de reciclare a asfaltului
Păstrați radiatorul curat, pentru a evita pierderile de energie
Acumularea de material în radiator este problema cel mai des întâlnită la concasoarele destinate reciclării asfaltului. Praful de asfalt din aer este aspirat în radiator și se lipește de suprafețele fierbinți. Acest proces este continuu, până când întregul radiator este acoperit, rezultând supraîncălzirea motorului și o pierdere a puterii sale.
Odată ce radiatorul este acoperit de acest praf lipicios, acesta trebuie curățat de urgență și îndepărtat. Acest lucru necesită scoaterea radiatorul și utilizarea unor substanțe chimice sau, dacă nu este necesară funcționarea lui rapidă, înmuierea în motorină peste noapte, a doua zi urmând să fie spălat cu apă caldă pentru a îndepărta asfaltul.
Bineînțeles, radiatorul poate fi curățat profesional, dar costă destul de mult. De aceea, un agent de curățare cu acid citric este recomandat pentru a fi utilizat în astfel de cazuri. În orice caz, trebuie utilizat un detergent care să nu deterioreze aliajul radiatorului. De asemenea, este esențial ca radiatorul să fie uscat înainte de a începe din nou concasarea. În toate cazurile, se recomandă să se verifice indicațiile din manualul de utilizare al utilajului.
De asemenea, nu este neobișnuit ca producătorii de asfalt care au de prelucrat zilnic volume mari de material să păstreze în magazie un radiator de rezervă, astfel încât utilajul să poată concasa normal atâta timp cât primul radiator este curățat.
Concasoarele cu impact RUBBLE MASTER oferă posibilitatea de a concasa perioade lungi de timp deoarece au radiatoare cu suprafețe mari și există un flux continuu de aer care circulă permanent prin acestea. În timp ce multe concasoare cu impact necesită ca radiatorul să fie construit cu aripioare înguste laterale, pentru a crește suprafața răcită cu lichid, concasoarele cu impact cu acționare diesel-electrică de la RUBBLE MASTER nu au astfel de probleme.
Avantajul concasoarelor cu impact RUBBLE MASTER este că radiatorul este montat în punctul cel mai îndepărtat de sursa de praf, locul pe unde iese materialul concasat. Multe concasoare construite tradițional au permanent probleme în timpul concasării asfaltului, deoarece radiatorul este montat deasupra gurii de evacuare, praful intrând direct în radiator.
Radiatorul cu flux de aer controlat de la RUBBLE MASTER aspiră aer mai curat din compartimentul motor și îl împinge în lateral. Astfel, debitul de aer se deplasează în interior fără a transporta și praf.
- Îndepărtați acumulările de material de pe role pentru alinierea corectă a curelei
Odată ce particulele de asfalt se acumulează pe role, banda transportoare poate devia lateral. Curățarea rolelor de antrenare ale benzii transportoare evită mișcările necontrolate și deteriorarea prematură a benzii. Pentru a curăța rola, trebuie răzuite depunerile și utilizat un jet de apă fierbinte sub presiune. Unii tehnicieni pulverizează rolele cu motorină mai întâi, sparg materialul cumulat cu un ciocan sau folosesc un polizor unghiular alimentat de baterie pentru a îndepărta acumulările.
- Păstrați suprafețele de separare curate, îndepărtând frecvent bucățile de folii geotextile
Pe anumite tipuri de drumuri este utilizată o țesătură întinsă la nivelul stratul de susținere, înainte de turnarea asfaltului. Aceasta are rolul de a preveni fisurile din stratul superior de rulare, absorbind șocurile ce apar la trecerea camioanelor mari și astfel mări durata de viață a drumului. Procesul de concasare a asfaltului lasă bucăți din țesătură în utilaj, acestea putând înfunda rapid sitele de sortare. Acestea se vor deplasa continuu pe site, în buclă închisă, până când sunt îndepărtate manual.
Concasorul cu impact RUBBLE MASTER are integrate 3 soluții tehnice care facilitează îndepărtarea suprafețelor geotextile:
- un echipament opțional Wind-Sifter care separă materialele ușoare de părțile grele prin utilizarea unui curent de aer. Scopul acestuia este de a separa materialele inerte, cum ar fi țesăturile, plasticul, lemnul și frunzele.
- o bandă transportoare reversibilă cu descărcare laterală a bucăților de material textil. Aceasta este acționată electric, schimbându-și sensul prin simpla apăsare a unui buton. Este recomandabil ca schimbarea sensului să se facă la sfârșitul zilei de lucru, înainte de a opri concasorul mobil cu impact sau atunci când materialele se tot rotesc în buclă închisă.
- benzile transportoare ale unui concasor RUBBLE MASTER pot să se plieze hidraulic înapoi pentru a oferi un acces simplu la sitele de sortare. Aceasta este soluția perfectă ce permite o curățare manuală rapidă. În timp ce multe concasoare au platforme cu site greu de accesat și necesită o scară separată pentru a urca, concasoarele cu impact RUBBLE MASTER pot să plieze înapoi banda transportoare principală, platforma sitei fiind astfel ușor de accesat. Astfel se poate îndepărta rapid orice tip de reziduu acumulat.
- Evitați blocarea ochiurilor plasei sitei
Utilizarea sitelor pentru fracții mici la concasoarele cu impact pot duce la blocarea ochiurilor sitei. Cu cât se doresc sorturi mai mici, cu atât riscul de a colmata sita este mai mare. Pentru a evita acest lucru, se recomandă utilizarea unei site cu sârmă inoxidabilă De asemenea, prin utilizarea sitelor auto-oscilante tip Flexmat acest fenomen poate fi stopat.
- Nu lăsați praful provenit din asfaltul concasat să ajungă în aer
Prin utilizarea sistemului de umezire a materialului, instalat pe concasor, praful este împiedicat să ajungă în aer. Acesta utilizează cantități mici de apă, numai cât este necesar pentru a împiedica particulele de praf să se ridice în aer.
- Compartimentul motorului trebuie menținut curat
În general, curățenia compartimentului motor este cheia pentru a reduce la minim timpii de nefuncționare. Cel mai simplu mod de a-l păstra curat este utilizarea aerului comprimat.
Proprietarii RUBBLE MASTER pot curăța foarte simplu compartimentul motor, datorită unui acces simplu direct de la sol. În general, dacă accesul la componentele importante ale concasorului este dificil, praful din compartimentul motor nu poate fi îndepărtat eficient. Compartimentul motorului concasoarelor RUBBLE MASTER poate fi curățat cu ușurință cu un echipament cu aer sub presiune, deoarece accesul se face prin deplasarea a 2 uși metalice.