Informaţii la ziOnlineUtilaje pentru construcţiiUtilaje terasiere

Samuraiul Hibrid cucerește piaţa

În anul 2008, producătorul japonez Komatsu introducea un nou concept în industria echipamentelor pentru construcţii, acela de „excavator hibrid”. Pentru prima dată în istoria industriei de mașini pentru construcţii apare în producţia de serie un utilaj care pe lângă grupul propulsor clasic cu motor diesel este dotat și cu un motor electric ce utilizează mișcarea de frânare pentru a înmagazina energia în capacitor, energie utilizată ulterior pentru săpare.

Rezultatele sunt pe măsura efortului tehnologic, prima generaţie a excavatoarelor hibrid Komatsu înregistrând un consum mediu de combustibil cu până la 25% mai mic comparativ cu modelele convenţionale din clasa de 22 t de la acea dată.

Excavatorul hibrid a cucerit rapid piaţa, imediat după lansare fiind deja vândute mai mult de 30 de unităţi. Astăzi, 3.700 de astfel de utilaje lucrează în întreaga lume, iar producătorul japonez a prezentat în cadrul expoziţiei Bauma 2016 noul model HB365LC-3, primul excavator hibrid veritabil din clasa de 36 de tone.

În România această tehnologie cucerește treptat constructorii, astfel că la nici un an de la vânzarea primului hibrid în ţara noastră, compania Marcom RMC’94, unicul distribuitor al utilajelor Komatsu pentru România, anunţă livrarea a încă două utilaje de acest tip către clienţii din industria construcţiilor.

Răzvan Marcu – marketing manager  Marcom RMC’94: „Amortizarea diferenţei de preţ dintre excavatorul convenţional și cel hibrid se realizează în 1-2 ani de utilizare, în funcţie de preţul motorinei. Calitatea utilajelor cu acţionare hibridă produse de Komatsu este la cel mai înalt nivel posibil pe piaţă, garanţia componentelor hibrid fiind de 5 ani și 10.000 ore de funcţionare”.

Utilaje & Construcţii: Din punct de vedere tehnologic, cum se explică succesul de piaţă al excavatoarelor hibride Komatsu, având în vedere că la ediţia din 2013 a Bauma am văzut o serie de competitori ai Komatsu care au lansat prototipuri sau modele hibride, dar care au rămas în general și după trei ani la același nivel… de prototip?

Răzvan Marcu: Cel mai important aspect de menţionat este că producătorul japonez Komatsu a început dezvoltarea tehnologiei hibrid încă din 1999 pentru ca în 2008 să introducă în Japonia, SUA și China primul excavator pe șenile hibrid din lume, în clasa de 22 de tone. A doua generaţie a fost lansată la nivel global în 2011, iar 3 ani mai târziu, în 2014 a fost prezentată cea de-a treia generaţie, modelul HB215LC-2 fiind denumit și „Hibridul perfect”.

2016 reprezintă un an de referinţă deoarece la Bauma a fost lansat primul model Hibrid din clasa de 36 de tone. În momentul de faţă, la nivel global, sunt în funcţiune peste 3.700 de unităţi care au acumulat peste 10.000.000 ore de funcţionare, fără a înregistra o singură problemă a componentelor hibride. În domeniul echipamentelor hibride există câteva iniţiative ale unor competitori, dar foarte departe de rezultatele înregistrate de Komatsu.

Utilaje & Construcţii: Chiar dacă poluarea este mult mai redusă comparativ cu utilajele cu motor diesel, fie el și de ultimă generaţie și consumul mai redus, există calcule economice (TCO) care să demonstreze că achiziţionare unui utilaj cu acţionare hibridă reprezintă o economie pentru un antreprenor de construcţii, în perspectiva utilizării sale intensive timp de 5 sau 10 ani?

Răzvan Marcu: Unul dintre principiile care stau la baza dezvoltării tehnologiei hibrid îl reprezintă reducerea consumului de combustibil. Scăderea noxelor poluante este o consecinţă a reducerii consumului. Putem lua ca exemplu un excavator de 22 de tone greutate operaţională. Consumul mediu al unui excavator convenţional se situează în jurul a 15 l/h, în timp ce consumul mediu al modelului hibrid, în condiţii de lucru aproape identice este de 10-11 l/h. La o medie de 2.000 ore lucrate pe an rezultă o economie de 8.000-10.000 litri de motorină, adică aproximativ 8.000-10.000 euro pe an. Calculele devin și mai clare când vorbim de perioade mai lungi de timp adică de 5 până la 10 ani. Nu trebuie uitate costurile de mentenanţă, care în cazul excavatorului hibrid sunt mai scăzute decât cele ale utilajului convenţional.

Utilaje & Construcţii: Tehnologia hibridă are o serie de contestatari și induce de multe ori ideea unor utilaje cu fiabilitate limitată, în condiţii de exploatare dură. Care sunt argumentele care susţin fiabilitatea tehnologiei hibride în cazul excavatoarelor Komatsu?

Răzvan Marcu: Contestatari au existat și vor exista întotdeauna. Din 2000 până în 2008, Komatsu a fost singurul producător de utilaje care a oferit clienţilor în dotarea standard a utilajelor, sistemul de monitorizare prin satelit Komtrax. În acest moment, fiecare concurent promovează o tehnologie similară, dar nu la fel de complexă și performantă. În 2013, Komatsu a introdus în gama sa de produse buldozerele și excavatoarele inteligente, dotate cu sisteme laser încorporate. Tot Komatsu a introdus și basculantele de carieră Autonomous acum aproximativ 24 de ani, fiind furnizorul principal de basculate de carieră fără operator, dirijate prin satelit, în cele mai mari mine de suprafaţă din lume. La fel este și cu tehnologia hibrid, însă cele peste 3.700 de unităţi existente în piaţă sunt dovada clară că tehnologia este viabilă, nu există probleme tehnice, iar utilajele se comportă absolut la fel ca și mașinile convenţionale cu o singură excepţie: consumă cu 40-50% mai puţin.

Utilaje & Construcţii: În România funcţionează deja mai multe utilaje Komatsu cu propulsie hibridă, primul dintre ele având deja o istorie și fiind utilizat în Delta Dunării, în condiţii destul de dificile. Care este experienţa Marcom, în calitate de dealer Komatsu, în ceea ce privește funcţionarea acestor utilaje?

Răzvan Marcu: Marcom a livrat în România trei unităţi hibrid și toate funcţionează fără probleme. Aplicaţiile în care lucrează sunt destul de diferite (balastieră, construcţii generale, ecologizare), dar atâta vreme cât operatorii respectă indicaţiile de utilizare optime ale excavatoarelor, rezultatele de consum sunt conform celor indicate mai sus. Prima unitate vândută se apropie de 2.000 de ore de funcţionare, iar celelalte două de 1.000 de ore de funcţionare.

Utilaje & Construcţii: Ce condiţii de garanţie se oferă pentru excavatoarele Komatsu cu acţionare hibridă?

Răzvan Marcu: Pentru a înlătura orice urmă de reţinere a clienţilor faţă de tehnologia hibrid, Komatsu oferă o garanţie de 5 ani sau 10.000 ore de funcţionare pentru toate componentele hibrid. În cazul în care apare orice fel de problemă, aceste componente se schimbă cu altele noi care sosesc cu avionul. Practic, nu se fac niciun fel de reparaţii ale componentelor, se înlocuiesc.

Utilaje & Construcţii: Utilajele cu propulsie hibridă produse de către Komatsu sunt deja la a 3-a generaţie. Puteţi să explicaţi evoluţia tehnologică și mai ales cea a performanţelor lor?

Răzvan Marcu: Primele două generaţii de excavatoare de 22 de tone hibrid au fost realizate pe baza modelului japonez de excavator convenţional de 20 de tone. Particularitatea este că în Japonia această clasă este echipată cu o cupă de 1 mc care este mult prea mică pentru piaţa europeană și americană. A treia generaţie are o greutate operaţională de 22,5 tone și o cupă de 1,3 mc, circuite hidraulice complete (ciocan hidraulic și foarfecă) și acoperă toată gama de aplicaţii posibile. Este evident că generaţia a treia, denumită și „hibridul perfect” este varianta cea mai puternică și robustă și pretabilă pieţelor cele mai solicitante: cea europeană și americană.

Utilaje & Construcţii: Komatsu a lansat un nou model hibrid de 36 de tone în premieră la Bauma. Credeţi că se va bucura de același succes ca și modelul de 22 de tone? Este posibil să vedem în următorii ani excavatoare hibride pentru aplicaţii heavy duty, cum ar fi minerit sau demolări, din clasele superioare de greutate, peste 40 de tone?

Răzvan Marcu: Excavatorul Komatsu Hibrid de 36 de tone a fost revelaţia târgului de la München. Clasa de 36 de tone este reprezentativă în Europa și un hibrid în această clasă era așteptat să apară.

Komatsu HB365LC-3 este unicul Hibrid existent în lume în acest moment. Ce este impresionant la hibridul Komatsu este consumul de motorină, cu 20% mai mic decât modelul Stage 4, PC360LC-11. Consumul orar estimat, în condiţiile unei eficienţe în lucru de 80% (restul de 20% fiind ralanti) este de aproximativ 18-19 l/h, un consum de neegalat în această clasă.

Articole similare

1 din 961