Schmitz Cargobull reprezintă de mulți ani cel mai important nume al industriei europene de suprastructuri si remorci comerciale. Pentru România, numele său este sinonim cu primele semiremorci moderne pentru transport general, sub temperatură controlată și construcții care au circulat după anii ’90 pe șosele. Statutul său de producător de top la nivel mondial este confirmat și la nivelul țării noastre, cifrele de vânzări demonstrând supremația suprastructurilor Schmitz pe cele mai importante segmente de transport.
Sediul Schmitz Cargobull din apropierea Capitalei, strategic așezat la câțiva metri de autostrada spre Pitești, este un punct de oprire aproape obligatoriu pentru transportatorii care fie doresc să-și modernizeze sau mărească flota, fie pur și simplu vor să afle ce noutăți a mai adus producătorul german pe piața noastră.
Aici am stat de vorbă cu dl. Roland W. Schacht, Managing director al producătorului Schmitz Cargobull pentru România, Republica Moldova, Grecia și Cipru. O fire analitică și directă, care ne-a oferit numeroase cifre și informații importante despre prezentul transporturilor din România, dar și estimări despre viitor:
“România reprezintă o piață normală din punctul de vedere al transporturilor comerciale rutiere. Există o dezvoltare logică, există cerere și ofertă, stocuri și poate fi numită atipică doar dacă ne referim la cererea mare de remorci cu prelată.
Din experiența mea din trecut, România pentru mine reprezintă piața cu cea mai bună și mai rapidă dezvoltare din această regiune. Ungaria a atins un prag de saturare, există deci mai mult potențial aici, decât la vecini. Turcia este o piață diferită, ce nu poate fi comparată.
Așadar România are cel mai mare potențial din regiune: oamenii vor să trăiască mai bine, vor să progreseze, și sunt sigur că România se va dezvolta, iar potențialul este uriaș aici“ – Roland W. Schacht, Managing Director Schmitz Cargobull pentru România, Republica Moldova, Grecia și Cipru.
Orice discuție despre piața transporturilor rutiere începe, clasic, de la cifre: cât de competitivă este această piață și mai ales, cât de eficientă din punctul de vedere al producătorului numărul unu din Europa?
Roland W. Schacht: Piața din România se află la același nivel ca cel de anul trecut, care a fost unul bun, chiar dacă Nu la fel de bun ca în 2016. Chiar dacă piața nu este aceeași ca cea de dinainte de criza financiară, se află la un nivel bun și suntem foarte mulțumiți dacă va continua la fel.
Estimăm vânzări totale în acest an de 3.000 de unități de remorci și semiremorci pentru piața din România. Noi avem o cotă constantă de piață de 40% , deci aproximativ 1.700 unități. Suntem extrem de bine reprezentați pe segmentul de semiremorci cu prelată, pentru transport mărfuri generale și distribuție, acestea reprezentând 80% din totalul pieței. De asemenea, deținem o cotă bună de piață și pe segmentul de semiremorci cu temperatură controlată unde avem un procent de 50%, dar și o concurență puternică.
Segmentul de remorci pentru construcții este în continuare slab reprezentat în România din punctul de vedere al vânzărilor de suprastructuri noi, deși vânzările de utilaje sunt în creștere. Cum vă explicați acest fenomen?
Roland W. Schacht: Înainte de criza economică Schmitz a avut un stoc important de astfel de remorci în România, iar aceste vehicule sunt pentru standardele de aici destul de noi. Chiar și după 10 ani de operare, semiremorcile basculante S.KI produse de către Schmitz funcționează bine.
Tehnic vorbind, acestea sunt strict specializate, nu pot fi utilizate pentru alte aplicații și odată cumpărate sunt utilizate până se strică definitiv, deci nu putem vorbi nici de o piață second-hand.
România, între evoluția pieței și revoluția tehnologică
Domnul Schact apreciază că piața transporturilor din România are o evoluție absolut firească, dar elementul principal de care depinde dezvoltarea ei este șoferul: “Principala delimitare o face acum șoferul, deoarece există o cerere mai mare de vehicule din partea clienților noștri, dar aceștia nu cumpără volumul de unități de care au nevoie cu adevărat, pentru că nu au șoferi. Atâta timp cât șoferul reprezintă principala problemă, nu va exista o dezvoltare importantă a pieței, cel puțin nu pe sectorul de transport”.
Mult mai dinamică este însă dezvoltarea tehnologică în domeniul remorcilor. Schmitz Cargobull este unul dintre marii producători mondiali care investește sume importante pentru dezvoltarea tehnologiilor de ultimă oră: “ În ceea ce privește avansul tehnologiilor în domeniul remorcilor, acesta există și este foarte rapid. Este sigur faptul că vom vedea mai multe sisteme electronice incorporate în ele, sisteme telematice care prelucrează nenumărate informații ce pot fi preluate apoi de către computerul central al camionului. Foarte multe informații sunt disponibile pentru client, schimbul de date cu mașinile sale oferind posibilitatea ca acestea să lucreze eficient și fără întreruperi neașteptate. De asemenea, constatăm o evoluție continuă și pe partea unităților de răcire, unde, de exemplu, vom avea pentru distribuția în orașele cu trafic intens o unitate de răcire alimentată electric. Practic, facem trecerea de la alimentarea cu diesel, la cea electrică.
La întâlnirea cu presa de la Berlin, Schmitz a lansat conceptul 100% Smart. Conform acestuia, va urma să echipăm fiecare semiremorcă cu o unitate cu sistem telematic, pentru ca informațiile primite de trailer în timpul unui transport să fie disponibile imediat și pentru utilizator.
Dacă vreți, la capitolul tehnologie pot intra și semitrailere construite din materiale rezistente, dar ușoare. Clienții din ziua de azi întreabă mult de greutatea vehiculului, deci își doresc un semitrailer mai ușor. Datorită acelei limite de 40 de tone în care trebuie să se încadreze, este clar că vor să-și optimizeze încărcătura, să câștige cât mai mult pe partea de încărcătură utilă”.