Productie, transport, si turnare asfalt si betonUtilaje pentru construcţii

Soluţii pentru drumurile viitorului

Constructorul elveţian de echipamente pentru construcţii Ammann a realizat un test pentru echipamentele sale de compactare împreună cu echipamentele altor producători, în cadrul unui proiect de cercetare pe autostrada B10, în apropiere de Pirmasens, în Germania.

Intre timp, traficul a fost demult reluat, dar acum cercetătorii și dezvoltatorii de noi tehnologii din cadrul grupului lucrează asiduu la analizarea datelor furnizate de această „competitie”. Rezultatele vor constitui baza de definire a viitoarelor standarde in construcţia de drumuri.

„Putem face și ne dorim să facem acest lucru”, a fost răspunsul specialiștilor Ammann atunci când li s-a prezentat ideea unui proiect de cercetare a controlului inteligent al compactării. Încrederea că vor dezvolta noi tehnologii pornind de la această temă de cercetare are la bază strategia de cercetare și inovare a grupului elveţian, pusă la punct de mai bine de zece ani. Este vorba de tehnologia cu rezultate deja demonstrate ACE, cu care departamentul de cercetare și dezvoltare al grupului Ammann stabilește deja noi standarde pe pieţele din întreaga lume.

Verile călduroase nu sunt o problemă pentru constructori

Un finisor și doisprezece cilindri compactori pe o porţiune de drum de cinci kilometri reprezintă într-adevăr o imagine nu prea des întâlnită în viaţa cotidiană. În contrast cu o sarcină de lucru normală, unde echipamentele de la un singur furnizor sunt puse la lucru – acest proiect a fost diferit, luând parte active echipamente de la patru producători diferiţi.

În timp ce constructorul de drumuri Juchem, cu sediul în Niederwörresbach, a așternut mixura asfaltică pe autostrada B10 cu ajutorul unui finisor, cilindrii compactori de la Ammann și alţi trei competitori s-au ocupat de compactarea porţiunilor de drum desemnate. Tușa finală a fost aplicată utilizând un cilindru compactor tandem Ammann cu răspân- ditor de griblură. Fără îndoială, acest test a constituit o provocare pentru operatori, care au fost nevoiţi să opereze un utilaj diferit în fiecare zi, fiecare produs având un concept specific de operare.

Așternere, compactare, măsurare

Ritmul de lucru al finisorului a determinat viteza cu care s-a desfășurat lucrarea. Convoiul de camioane a așteptat golirea mixturii asfaltice – 2,5 m/min pentru binder și 3,5 m/min pentru stratul superior. Finisorul a așternut mixtura de uzură pe întreaga lăţime a drumului de 7,5 m cu un flux continuu. Apoi, au urmat cilindrii compactori. Sarcina operatorilor a fost aceea de a asigura corelarea vitezei cilindrului cu lăţimea de trecere și secvenţă, dar și cu numărul de treceri. Sistemele electronice au fost utilizate pentru a evita oboseala operatorilor și pentru a-i ajuta să-și menţină nivelul de concentrare. Privirea operatorilor se mișcă între monitorul panoului de comandă și suprafaţa de lucru, astfel că lucrul se desfășoară sigur, iar rezultatul este unul optim. Măsurări de compactare radiometrice, utilizând de exemplu un sistem Troxler Pave Tracker, au fost realizate sistematic și documentate.

Clientul, Federal Highway Research Institute și responsabilii proiectului, Institute for Highway Research la Universitatea Siegen, au avut un obiectiv clar stabilit pentru cei implicate în acest proiect: acela de a demonstra influenţa sistemelor inteligente de control al compactării asupra calităţii produsului final, coroborat cu utilizarea noilor tehnologii dezvoltate cu ajutorul telemetriei, a sistemelor de poziţionare GPS, toate fiind sisteme moderne de transmitere și procesare a informaţiilor.

Noi standard prin inovaţie

Cei trei cilindri compactori tandem AV 95-2 cu o greutate operaţională de 9,5 tone, care au lucrat la autostrada B10 au demonstrat practic avantajele sistemului inteligent de compactare ACE și capabilitatea acestuia când vine vorba de control inteligent. Cilindrii compactori Ammann au fost echipaţi cu un sistem GPS de înaltă precizie Topcon și au avut posibilitatea de a comunica între ei. Creșterea capacităţii portante a fost măsurată la fiecare trecere a cilindrilor, iar rezultatul compactării a fost ajustat în funcţie de rezultate. Sistemul ACE reglează amplitudinea și frecvenţa compactării în mod continuu, luând în considerare și temperatura asfaltului. Un avantaj suplimentar clar pentru calitatea finală a compactării este tehnologia de vibrare integrată, ACE transferând automat amplitudinea generată, vertical, în substrat. Este, de asemenea, demonstrat că tehnologia ACE de la Ammann contribuie nu doar la o calitate superioară a suprafeţei drumului ci și optimizează procesele de lucru și elimină oboseala operatorilor.

Totul e bine când se termină cu bine

Un covor asfaltic compactat utilizând echipamente cu tehnologii de vârf trebuie să devină antiderapant înainte ca drumul să fie deschis circulaţiei. Un alt utilaj Ammann a fost pus la lucru pe autostrada B10. Deși nu a influenţat în vreun fel competiţia, rezultatele sale de succes au fost pe deplin recunoscute. Un răspânditor de griblură foarte eficient a fost atașat unui cilindru compactor AV 95-2 ACE. Acesta a acoperit eficient întreaga lăţime a drumului și a împrăștiat materialul în mod egal pe toată suprafaţa acestuia. Utilizarea unui răspânditor de griblură ca accesoriu pentru modelul Ammann AV 95-2 a contribuit la obţinerea unui rezultat pozitiv care a permis deschiderea drumului pentru trafic rapid și în condiţii de siguranţă.

Articole similare

1 din 572