Una din aplicațiile tehnologiilor de concasare și transport tip IPCC (In Pit Crushing and Conveying), dezvoltate special de către Metso Outotec destinate șantierelor de mare eficiență a fost realizată pentru a ajuta un important producător de ciment să reducă costurile de producție precum și amprenta de carbon. În acest caz a fost utilizat un concasor LT1510RC, a fost implementată tehnologia proprie originală de transport cu benzi Lokolink, iar rezultatele au depășit chiar și așteptările clientului.
Producătorul de ciment deținea deja o certificare ISO 9002 ce confirma aplicarea standardelor de protecție industrială și de mediu, primind eticheta de carbon atât pentru cimentul Portland, cât și pentru produsele din ciment cu mortar. Eticheta de carbon certifică o reducere semnificativă a emisiilor de CO2 în timpul procesului de producție.
În plus, în acest caz, proprietarul fabricii deține de asemenea câteva centrale electrice de recuperare a căldurii reziduale, care generează electricitate din căldura emisă de cele 4 fabrici de ciment deținute. Acestea folosesc combustibil derivat din deșeuri (RDF) pentru a genera electricitate în centralele sale.
METSO OUTOTEC – capacitatea de a construi parteneriate
Teoretic, există întotdeauna un risc atunci când o companie încearcă să implementeze noi tehnologii, noi produse sau servicii, și din acest motiv acționarii marilor companii aleg de obicei să evite să se expună oricărui risc. În cazul de față, procesul de implementare a fost atât de lin, fără a pune probleme deosebite, încât proprietarii firmei au putut face diferența față de alte sisteme.
Costurile operaționale, siguranța lucrătorilor și emisiile de CO2 sunt provocări cu care se confruntă astăzi majoritatea exploatărilor de minereu. Deși cu siguranță nu există un remediu magic care să rezolve toate problemele peste noapte, soluțiile IPCC reprezintă un bun început. Soluțiile de concasoare și transport propuse de către specialiștii Metso în interiorul exploatărilor de materiale reduc necesitatea de transport cu camioane a materialului până la un nivel minim, scăzând masiv cheltuielile operaționale, oferind însă și alte avantaje importante, precum reducerea impactului asupra mediului ambiant sau creșterea siguranței lucrătorilor din șantier.
În cazul prezentat, în anul 2012 au fost livrate direct pe site-ul companiei primele sisteme IPCC, înlocuind transportul convențional făcut anterior cu camioanele. Practic, au fost montate trei concasoare mobile de impact Lokotrack® LT1418E precum și un sistem de benzi transportoare Lokolink, fiecare producând 600-700 t/h de calcar cu granulația 0/80 mm, necesar producției de ciment. Metso Outotec a livrat, de asemenea, sisteme de transport conveior pentru transportul rocii concasate spre sistemul Lokolink. După implementarea întregului sistem de transport și concasoare, firma proprietară a anunțat o reducere cu 50% a costurilor de transport, comparativ cu folosirea camioanelor.
Un nou proiect, aceleași beneficii aduse de sistemul IPCC
Pornind de la această experiență pozitivă de instalare a sistemelor IPCC, producătorul de ciment a dorit să implementeze conceptul și în cadrul unui alt proiect. Obiectivul, specific sistemului IPCC, este acela de a reduce masiv cheltuielile de transport, de a scădea emisii de praf și gaze de eșapament și îmbunătățirea siguranței lucrătorilor.
Astfel, în anul 2017, a fost lansat un proiect pentru deschiderea unui nou zăcământ pentru extragerea de șisturi și rocă andezitică care urmau să fie utilizate pentru producția de clincher. Inițial, Metso Outotec a planificat să livreze un sistem Lokotrack® avand instalat un concasor cu fălci. Cu toate acestea, întrucât depozitul conținea o parte importantă de material fin (care este foarte aderent în sezonul ploios) s-a decis să se utilizeze un concasor Lokotrack® Sizer cu alimentator de tip Apron Feeder. Aceasta este o alegere foarte bună atunci când trebuie manipulate materiale diferite, deoarece asigură o rată de alimentare constantă și uniformă a concasorului.
De asemenea, în paralel, producătorul de ciment a introdus tehnologiile Komatsu Mining și tehnologia lor de lucru în circuit inchis. Ca rezultat al colaborării cu Komatsu, a fost dezvoltat concasorul LT1510RC (ex. LT000E). Împreună cu sistemul de transport Lokolink, acest duo care lucrează în paralel a oferit fabricii capacitatea de a-și maximiza în continuare funcționarea, reducând în același timp costurile și amprenta de mediu.
Soluția METSO OUTOTEC
Lokotrack® este un concasor mobil, robust și fiabil, care se poate deplasa pe șenile, astfel că toate echipamentele de prelucrare și transport pot în acest caz să se deplaseze cu ușurință în jurul unuia sau mai multe site-uri de producție, dacă este necesar. Fabrica de ciment fiind de dimensiuni mari, există un spațiu vast de deplasare și un trafic intens. Deoarece în plus aici există mai multe site-uri de extragere de rocii, precum și un punct de exploatare complet nou destinat șistului și andezitului pentru producția de clincher, era foarte important ca amplasamentul echipamentelor să ofere o eficiență optimă.
Astfel, concasorul LT1510RC, care poate lucra cu o productivitate de până la 1.500 t/h, produce în acest circuit de lucru aproximativ 900-1.200 t/h (în funcție de modul de alimentare) de material cu mărimea de la 0 la 300 mm.
Un concasor Lokotrack® Sizer mobil este alimentat direct de un excavator hidraulic. Benzile transportoare mobile Lokolink au rolul de a transfera materialul concasat spre un conveior ce se poate deplasa. Sizerul secundar (de la Komatsu) este situat la primul punct de transfer al benzilor transportoare fixe, concasând materialul la dimensiuni mai mici de 50 mm. În general, duritatea materialului de concasat variază între 20 și 200 MPa.
Concluzie
Nu este un secret faptul că materialele aderente reprezintă o problemă globală în creștere atât în industria minieră, cât și în producția de agregate și pot provoca o varietate de probleme în cadrul proceselor de concasare și transport. În cazul în care are loc o blocare a echipamentului din cauza alimentării cu material, timpul alocat pentru curățarea lui și repornirea întregului lanț de producție este lung, iar aceste blocaje pot să se repete oricând. În aceste condiții soluția IPCC de la Metso Outotec implementată în cadrul exploatării de mai sus și-a demonstrat eficiența în timp, precum și avantajele mari economice și de reducere a poluării aduse de acest sistem modern.
Cel mai mare avantaj, din punctul de vedere al utilizatorului, este că materialele cu grad mare de aderență pot fi utilizate fără probleme în cadrul procesului de producție. În plus, sistemul IPCC aduce un cost de exploatare mai mic și este mai ecologic comparativ cu soluția clasică, ce presupune transportul materialului cu camioanele.
Costurile cu combustibilul reprezintă, de asemenea, o cheltuială majoră în exploatarea instalației. Prin urmare, reducerea consumului este esențială. Utilizând sistemele IPCC, Lokotrack® și Lokolink, chiar dacă se lucrează pe suprafețe mari de exploatare, producția este optimizată fără probleme, cu costuri reduse și o siguranță maximă.