La sfârșitul lunii septembrie Wirgen Romania a livrat prima stație mobilă din România destinată producerii direct pe șantier a mixturilor asfaltice la rece, model Wirtgen KMA 220i. Chiar dacă local au mai fost utilizate diferite tehnologii de reciclare folosite pentru obținerea de materiale pentru straturile de bază ale drumurilor, aceasta este una dintre cele mai performante și rapide utilaje de acest tip produse la nivel mondial.
Trebuie spus că reciclarea materialelor de construcții De ce nu este utilizată prea des tehnologia de reciclare în România? În primul rând, proprietarii drumurilor, indiferent dacă sunt primăriile sau CNADNR, ar trebui să ceară prin caietele de sarcini în mod explicit rețete precise care să aibe în compoziție material reciclat. În al doilea rând, companiile constructoare de drumuri trebuie să investească în pregătirea specialiștilor care să utilizeze aceste mașini. Aceștia din urmă au început să propună în ultimii ani soluții din ce în ce mai elaborate de utilizare a materialului reciclat autorităților statale, dovedind că sunt pregătiți pentru aceste tehnologii moderne.
din demolări sau decopertarea suprafețelor de drumuri ce trebuie refăcute aduce numeroase avantaje, în primul rând rezolvându-se problema depozitării acestor reziduuri din construcții, dar și a utilizării unui material deja prelucrat. În țări precum Germania sau Franța, la nivelul primăriilor orașelor mari, există deja programe prin care se urmărește reciclarea la nivel de 100%.
Calitatea mixturii și viteza de lucru – esențiale pentru constructorii de drumuri
Stația mobilă Wirtgen KMA 220i a fost comandată de către societatea SAT Reabilitare Reciclare, aceasta având sarcina de a livra beton stabilizat pentru autostrada Transilvania, sectorul D5, mai precis tronsonul care face legătura dintre Ungaria și România.
La discuția cu editorii noștri specializați a participat atât reprezentantul Wirgen Romania zona de Vest- dl. Săulean Ștefan, cât și specialistul grupului SAT – Ing. Paul Peter, acesta din urmă explicându-ne importanța crucială a stației pentru executarea la timp și în parametrii de calitate a unui drum. Grupul SAT lucrează practic în cadrul a diverse proiecte ca și subcontractor.
Capacitatea de a livra un volum mare de material la o anumită perioadă de timp, într-un dozaj foarte precis este indispensabilă atunci când se construiește un drum național sau autostradă. În mod normal, există stații fixe de beton ce pot produce diferite tipuri de amestecuri, dar acestea au deja clienții lor tradiționali și nu pot renunța de exemplu timp de 2 luni la aceștia pentru a lucra numai pentru un constructor de drumuri. În plus, distanța față de locul de așternere este extrem de importantă pentru livrarea unei cantități mari de beton cu o anumită compoziție într-un termen scurt de timp. Plecând de la aceste cerințe majore, stația mobilă Wirtgen KMA 220i a fost astfel construită încât să poată livra cantități importante de mixturi asfaltice chiar în apropierea șantierului.
Colaborarea constructorului mondial de utilaje specializate Wirtgen cu compania SAT este veche și cu mult mai vastă, deoarece la nivel european proiectele de reciclare ale acesteia din urmă s-au derulat cu utilajele Wirtgen. În urma acestei colaborări, au fost dezvoltate și îmbunătățite utilajele de acest tip. Trebuie spus că societatea SAT face parte din grupul STRABAG, și la nivel european este specializată în activități de reciclare și frezare.
Rolul SAT este de a oferi o soluție rapidă și optimă atunci când este necesară, de exemplu, livrarea unui anumit volum de beton stabilizat cu o cadență precisă orară.
WIRTGEN KMA 220i, o flexibilitate în utilizare fără concurență
La solicitarea noastră, reprezentantul SAT Reabilitare Reciclare a prezentat avantajele stației mobile Wirtgen KMA 220i descrise din punctul de vedere al unui utilizator:
Montaj și utilizare rapidă chiar pe șantier – Stația mobilă de producere reciclare la rece a fost achiziționată de societatea SAT deoarece, ținând cont de activitatea companiei și modul de lucru, activitatea de reciclare devine absolut necesară și în România. Aceasta oferă o flexibilitate unică pe piață, atât din punctul de vedere al apropierii de șantier, astfel ea putând fi rapid pusă în funcțiune oriunde este nevoie și imediat după montare poate deja să livreze beton stabilizat, iar când termină activitatea, la fel de rapid poate fi utilizată pe alt șantier, indiferent de distanța dintre ele.Camioanele transporta mixtura de asfalt recuperat direct de la santier la statia mobilă de reciclare. În esență, procesul este exact la fel ca la reciclatorul la rece “in situ”: asfaltul recuperat este reciclat 100% prin adăugarea a unuia sau mai multor lianți. Camioanele transportă apoi mixtura reciclată la rece înapoi la șantier.
Poate utiliza două tipuri de material în combinație – Stația mobilă Wirtgen KMA 220i poate utiliza material concasat și reciclat de la 0 la 45 mm granulația maximă. Permite adaus de ciment ca și liant, emulsie bituminoasă sau bitum spumat în funcție de rețetă și de ce material folosește. Permite să folosești și două tipuri de material în combinație. De exemplu, în România a fost utilizată pe șantiere la Copșa Mică și pe DN 18, unde materialul frezat din șosea era amestecat cu balastul proaspăt, fiind adăugat în formulă apoi și ciment, dar dacă clientul solicită stația permite adăugarea de emulsie sau bitum spumant.
Materialul realizat după formule de amestec precise, solicitate de constructor, este apoi încărcat în camioane și așternut ca și strat de bază, de susținere.
Permite lucrul în tandem cu alte utilaje, în funcție de destinația materialului obținut – în cazul șantierului de la Oradea, stația mobilă Wirtgen KMA 220i lucrează în tandem cu două finisoare de asfalt Vogele, care au rolul de a așterne mixtura asfaltică. De asemenea, din experiența locală a firmei SAT, stația lucrează foarte bine și în tandem cu o freză Wirtgen, care furnizează agregatele reciclate.
Performanțe tehnice
Staţia mobilă producere mixturi asfaltice la rece Wirtgen KMA 220i
Conform măsurătorilor de șantier ale utilizatorului, productivitatea este de 370 t/oră pentru granulația mică de 0/22. Producătorul anunță o productivitate de 220 t/oră, dar aceasta este calculată la o granulometrie maximală.
Autonomia de funcționare, din punctul de vedere al consumului de carburant, este standard pentru toate utilajele Wirtgen, adică trebuie să fie suficientă pentru o zi de lucru, în cazul șantierelor din România media fiind de 10 ore.
Mixtura rece nu este necesară să fie înlocuită imediat dacă este amestecată cu bitum spumat în stația de reciclare la rece. Acest tip de mixturi pot fi “stocate” pentru perioade mai lungi de timp. Ca urmare, mixtura reutilizată nu trebuie sa provină de la același santier unde va fi turnată ulterior.
Dimensiunile de transport permit deplasarea rapidă, încadrându-se în gabaritul maxim, cu o lungime de 13,40 m (14,71 cu cabină), lățime de 2,50 m și înălțime de 4.00 metri. Masa totală de transport: 29.950 kg.
Prepararea materialului de amestec direct pe șantier- conceptul mobil al instalației de amestec cu reciclare la rece permite utilizarea mașinii în imediata vecinătate a punctului de lucru, ceea ce economisește costuri și timp.
Malaxorul robust cu regim forţat şi doi arbori asigură un randament ridicat de amestecare, în condițiile unei calități constante. Mixarea este precisă, în conformitate cu rețeta, fiind asigurată de instalațiile de injecție comandate de microprocesor, pentru adăugarea unei game foarte variate de lianți.
Funcționarea stației mobile este asigurată de un motor de 176 CP.
Datorită benzii de evacuare cu unghi de pivotare foarte mare, materialul preparat poate fi alimentat la haldă, sau încărcat continuu în autocamion. Suporții stabili, extensibili prin rabatare, respectiv glisare în afară, asigură poziționarea fermă a mașinii și alinierea rapidă și precisă a acesteia.