Compania producătoare de materiale de construcții Boral a făcut un pas înainte în ceea ce privește “mineritul oriunde, oricând“, la cariera sa Deer Park din Melbourne, Australia, cu ajutorul unei stații moderne și inovative de procesare de la Sandvik.
Localizat în sud-estul Australiei, orașul Melbourne este unul dintre cele mai dezvoltate centre urbane, din lumea modernă. În fiecare an, 150.000 de oameni decid să se stabilească aici în acest oraș multicultural cu 4,5 milioane de locuitori care alimentează nevoia de infrastructură nouă, clădiri și centre comerciale.
Un oraș aflat în progres continuu
În ultimele cinci decenii, producătorul de materiale de construcții Boral a contribuit la dezvoltarea orașului Melbourne prin furnizarea unei game largi de agregate care se folosesc pentru beton și asfalt. Prin urmare, atunci când Boral a realizat că stația de procesare pentru cea mai mare carieră de bazalt din Melbourne, Deer Park, se apropia de finalul duratei de viață, compania a fost nevoită să găsească o soluție de înlocuire care să fie livrată la timp și în mod eficient, pentru a nu afecta productivitatea.
“Piața în general este una aglomerată, cu un număr ridicat de proiecte mari care urmează să înceapă la sfârșitul lui 2018 și să se finalizeze în 2020. Deer Park este localizată în suburbiile din partea de vest și foarte aproape de oraș, fiind poziționată optim pentru a putea contribui la creșterea lucrărilor de infrastructură din interiorul și din apropierea orașului Melbourne. Din acest motiv, achiziționarea și instalarea la timp a unei noi stații pentru proiectele majore de infrastructură și feroviare a fost unul dintre obiectivele noastre majore”, spune Luke Brown, directorul general al Boral pentru Carierele din Regiunea de Sud.
Sandvik, alegerea firească
În 2015, după un proces extins de licitație, Boral a delegat compania Sandvik să proiecteze și să furnizeze o nouă stație de procesare a agregatelor. În prezent, stația lucrează la capacitate maximă, cu remarca că întregul proiect a fost finalizat la timp și s-a încadrat în buget, fără a fi nevoie să se aducă îmbunătățiri sau modificări ale proiectului. În același timp, stația a depășit productivitatea calculată, ajutând compania Boral să se mute mai aproape de proiectele de infrastructură, pentru a putea efectua lucrări de minerit “oriunde și oricând”, indiferent de calitatea materialelor de alimentare sau de vremea neprielnică. “Reușim să obținem întotdeauna sorturi cu specificațiile dorite de client, iar stația funcționează foarte bine, dacă nu chiar mai bine decât ne-am fi dorit”, afirmă Brown. “Am depășit cu 15-20% nivelurile de producție, în mod constant”.
Sandvik a proiectat stația de procesare pentru a opera instalația în mai multe moduri de lucru și a furnizat echipamente de procesare, inclusiv concasoare cu fălci, cu con sau cu impact, alimentatoare, stații de sortare, benzi transportoare, precum și pasarele etc. Odată cu încheierea parteneriatului cu Sandvik, Boral a supravegheat construcția și faza de consolidare, care a început în iunie 2017. Potrivit lui Kai Kane, project manager al companiei Boral pentru noua stație, o mare parte din succesul proiectului se datorează colaborării strânse cu Sandvik și a unei abordări inovative care a fost implementată până la finalul proiectului.
Un element cheie, de exemplu, l-a constituit utilizarea abordării implicării din timp a contractorului, o idee care a venit din partea Boral. În timp ce în cazul multor proiecte, schimbările neplanificate în proiectare pot genera costuri suplimentare, Boral și Sandvik au colaborat pentru a finaliza întregul plan al stației, înainte ca contractele de construcție și cele de furnizare de servicii să fie semnate. “Am petrecut aproximativ șase luni pentru a ne pune de acord atât pe partea comercială, cât și pe cea tehnică, în ceea ce privește realizarea proiectului. Drept urmare, nu au existat variații în timpul fazei de execuție, iar costurile au rămas aceleași și am reușit să ne încadrăm și în timp, întrucât nu au existat schimbări pe parcurs”, a mai spus Kane.
Un alt element inovativ al abordării, sugerat de această dată de Sandvik, a fost utilizarea în timpul proiectării și al construcției, al modelelor 3D. În acest fel, stația a putut fi vizualizată ca un întreg, la fel și stațiile individuale de-a lungul proceselor de producție. Fabrice Bonneau, managerul de proiect pentru proiectarea și livrarea stației din partea Sandvik susține că aceste modele au adus avantaje majore față de cele 2D folosite în mod tradițional. “Dacă te uiți la modelul 3D al stației de sortare, poți vedea modul în care se face accesul de către utilaje sau camioane, înălțimea fiecărei platforme și forma jgheaburilor și cum acest lucru poate duce la blocaje în timpul lucrului. Am putut avea, astfel, o vedere clară asupra a ceea ce am proiectat și am împărtășit acest lucru cu Boral pentru revizuirea caracteristicilor de siguranță, mentenanță și accesibilitate. A fost un pas înainte pe care l-am realizat împreună cu Sandvik”.
Potrivit lui Kane, una dintre inovațiile cheie obținute în urma colaborării dintre Boral și Sandvik a fost un mod mai eficient de a rezolva problema procesării materialelor de alimentare de slabă calitate, în condiții meteo nefavorabile. Zăcămintele din Deer Park sunt de bazalt cu olivină cu o cantitate semnificativă de argilă între straturile de piatră. Vechea stație nu era capabilă să proceseze zăcămintele de calitate slabă pe vreme potrivnică, Boral fiind nevoită să aleagă zonele cele mai bune și să lase neatinse părți importante din depozitul natural.
La sugestia Sandvik, Boral a fost de acord să utilizeze stații de sortare speciale care s-au dovedit eficiente atunci când au fost puse să lucreze cu stațiile de procesare proiectate de Sandvik, existând deja o experiență similară în Europa. “Soluția pe care am adoptat-o a fost utilizarea unor ciururi de mare capacitate care puteau să lucreze cu material cu conținuturi mari de argilă. Sunt încrezător că acum putem procesa peste 90% din timp, în orice fel de condiții meteo. Aș vrea să pot spune 100%, însă realitatea este că întotdeauna vor fi condiții de vreme extremă și anumite combinații de argilă care ne vor împiedica să atingem acest nivel”, a mai spus acesta.
Un parteneriat pe termen lung
Colaborarea strânsă cu Sandvik a produs, de asemenea, și o serie de idei bune, una dintre ele fiind cea de producere a materialului utilizat la infrastructura rutieră de bază ca o nouă linie de producție, cu ajutorul unui concasor cu impact orizontal. “În același timp, pentru stația principală am adoptat un sistem modular cu cărucioare pe șine și ne-a permis să progresăm la construcția stației, într-o manieră mult mai sigură. Totodată, am instalat două unități centralizate de colectare a prafului la nivelul stațiilor de sortare și concasare, ce ne-au oferit o puritate a aerului unică pentru acest tip de activități”.
Potrivit lui Jake Laine, șeful echipei de mentenanță de la Deer Park, calitatea superioară a noii stații este extrem de clară pentru cei care lucrează cu ea zi de zi : “Condițiile de lucru de pe acest șantier, comparativ cu cel vechi, sunt mult mai bune. Există un sistem foarte bun de extracție, care reduce nivelul prafului din atmosferă cu 60%. De asemenea, în zona de concasare primară există un circuit de spălare mai bun, prin urmare avem un material primar mai curate”.
Deși are o experiență vastă în proiectarea și livrarea de stații de procesare în Europa și Africa, pe piața din Australia, Sandvik este un nou-venit. Datorită fazei de implicare timpurie a contractorului și a cercetării, Sandvik a reușit să adapteze design-ul stației la cerințele din Australia. “Aici există reguli de siguranță diferite față de cele din Europa și am luat în considerare încă de la bun început acest lucru, atunci când am proiectat întreaga stație, chiar la nivel de amănunte, precum spațiile dintre trepte și diferitele unghiuri cerute”, a mai spus Laine.
Pe măsură ce proiectul se apropie de final, atât Kane, cât și Brown afirmă că ar fi încântați să lucreze cu Sandvik, din nou. “Cea mai impresionantă parte legată de colaborarea cu Sandvik a fost spiritul de echipă pe care am reușit sa-l creem împreună, ceea ce ne-a ajutat să depășim orice problemă tehnică sau de natură comercială cu care ne-am confruntat”, a concluzionat Kane.