Numele STRABAG se identifică fără doar și poate cu unele dintre cele mai importante proiecte de infrastructură și construcţii civile la nivel mondial, contribuind în cei 170 de ani de existenţă la organizarea industriei de construcţii moderne.
Compania oferă o gama completă de servicii la nivelul întregului lanţ de aprovizionare în industria de construcţii (infrastructură de transport, construcţii civile, dezvoltare imobiliară, servicii de întreţinere). Cu peste 73.000 de angajaţi, STRABAG a avut o cifră de afaceri totală de 14 miliarde de euro și venituri de aproximativ 12 miliarde de euro în 2014.
În România, compania este o prezenţă constantă pe piaţa autohtonă încă din 1991. STRABAG este implicată în toate sectoarele de construcţii, îndeosebi în construcţiile de drumuri și în construcţiile civile, dar și pe segmentul construcţiilor speciale și în cel al tehnologiei mediului înconjurător, și începând din acest an, a intrat și în rândul dezvoltatorilor imobiliari, prin preluarea echipei de dezvoltare a Raiffeisen Evolution, din București. Domnul Thomas Birtel, CEO STRABAG SE, ne-a oferit o perspectivă obiectivă asupra pieţei de construcţii din România, dar și asupra a ceea ce înseamnă activitatea firmei pe piaţa autohtonă, de la nivelul de proiectare și până la modul în care se hotărăște achiziţia echipamentelor pentru construcţii. În 2014, grupul avea 1.284 de angajaţi în România, iar cifra de afaceri a fost de 181 de milioane euro, ceea ce reprezintă aproximativ 1,3% din totalul cifrei de afaceri globale a STRABAG. Volumul comenzilor a crescut semnificativ în 2014 comparativ cu 2013, cu aproximativ 62%, ridicându-se la cifra de 500 milioane de euro, acest nivel fiind susţinut și în 2015.
Utilaje & Construcţii: Statisticile arată că în 2015 în România industria construcţiilor a înregistrat o creștere semnificativă. Din punctul dumneavoastră de vedere, aceste statistici se confirmă?
Thomas Birtel: Datele statistice arată că industria de construcţii a înregistrat o creștere de 17,7% în februarie 2015 comparativ cu aceeași perioadă a anului 2014, confirmând trendul ascendent al pieţei de construcţii la început de 2015. În perioada ianuarie-martie, lucrările de construcţii au cunoscut o creștere cu 14,7% comparativ cu 2014, ajustat la numărul de zile lucrătoare și sezonalitate (industria de construcţii a atins în 2014 un minim în ultimii șapte ani, de numai 8,9 miliarde euro).
Compania STRABAG a avut în 2014 o activitate prolifică în România, fiind implicată în proiecte de infrastructură și numeroase proiecte construcţii rezidenţiale și lucrări de inginerie civilă.
Utilaje & Construcţii: Care sunt cele mai importante proiecte de construcţii pe care compania le derulează în acest moment în România?
Thomas Birtel: Printre proiectele de infrastructură din portofoliul STRABAG în 2015 se află Autostrada A3 Târgu Mureș – Ungheni – Ogra, Lot 2 Ungheni – Ogra sau proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată Vântu de Jos – Simeria .
De asemenea, suntem implicaţi în proiecte de construcţii din sectorul rezidenţial și al ingineriei civile de dimensiuni mari, medii și mici în întreaga ţară, precum Catedrala Mântuirii Neamului, Institutul de Cercetare pentru Fizică Nucleară Măgurele, unitatea de producţie cutii de viteză Daimler din Sebeș, Park Lake Plaza Mall, pasajul Ploiești peste linia de cale ferată București-Brașov, Oregon Office Park, Rafinăria Petrobrazi, podurile peste calea ferată Simeria-Vântu.
Utilaje & Construcţii: Cum au evoluat lucrările de infrastructură anul acesta comparativ cu anii trecuţi? Care consideraţi că a fost cel mai bun an post-criză pentru lucrările de infrastructură?
Thomas Birtel: Volumul lucrărilor de infrastructură a înregistrat o scădere în acest an datorită faptului că autorităţile din România nu au ţinut licitaţii pentru nici un proiect de infrastructură important. În acest sens cel mai bun an de după criză a fost 2012. Pentru STRABAG, lucrările de infrastructură în România au avut un trend ascendent la început de 2015, înregistrând o creștere de 6,7% în februarie, după ce în 2014 ne-am confruntat cu o scădere de 22%.
Utilaje & Construcţii: Numărul de angajaţi ai unei companii de mărimea subsidiarei STRABAG în România reflectă foarte bine situaţia sectorului construcţiilor în România. Au existat fluctuaţii semnificative de personal la nivelul companiei dumneavoastră în anii de criză și post-criză?
Thomas Birtel: În 2007, STRABAG România avea o echipă compusă din 1.370 de angajaţi, iar în 2008 numărul acestora a crescut la 1.789 angajaţi. În 2010 an înregistrat o scădere a numărului de angajaţi cu 20% până la 1.299 angajaţi și de atunci numărul personalului a crescut, atingând în 2015 nivelul de dinainte de criză. În 2014 numărul angajaţilor a înregistrat o scădere faţă de 2013 (1.508 persoane angajate) până la 1.284 angajaţi, scăderea fiind determinată de încheierea a două proiecte de infrastructură importante (pasajul Deva-Orăștie și autostrada Orăștie-Sibiu).
Utilaje & Construcţii: Ce ne puteţi spune despre parcul de utilaje al STRABAG România, politica de achiziţii a echipamentelor și cea de mentenanţă a acestora?
Thomas Birtel: Parcul de echipamente de construcţii în România cuprinde aproximativ 3.500 de referinţe, acoperind toate tipurile de echipamente, de la cele terasiere mari, precum buldozere, gredere, excavatoare până la echipamente pentru producerea și așternerea covorului asfaltic, cu ar fi staţii de asfalt, compactoare și finisoare și până la echipamentele de mici dimensiuni precum generatoare și compresoare. Pentru achiziţia unui echipament urmăm un proces definit: la nivel central se negociază contractele, iar achiziţia se face la nivelul subsidiarei din România, conform contractului cadru negociat. În ceea ce priveşte activitatea de întreţinere a utilajelor, avem propriul departament de service, cu personal înalt calificat.
Proiecte de referinţă STRABAG SE
Autostrada A8 în Germania
Fundaţia tunelului Brenner în Austria
Centrală hidroelectrică în Chile
Muzeul Józef Piłsudski în Polonia
Varianţa de ocolire Deva-Orăștie în România
Autostrada Orăștie-Sibiu în România
Floreasca Sky Tower, România
Promenada Mall București, România
Asmita Gardens Residental, România
Grand Hotel Marriott, România
Proiecte majore de infrastructură în România în perioada 2011-2015
2015: Autostrada A3 (70 milioane euro)
2013: Modernizarea liniei de cale ferată Vântu de Jos-Simeria (66 milioane euro)
2011: Autostrada A1 (166 milioane euro)