Avenida Sapopemba este cel mai aglomerat bulevard din São Paulo şi una din rutele principale de transport din ţară. De curând a fost reabilitat, prin utilizarea economică a resurselor, utilizând instalaţia mobilă WIRTGEN-KMA 220 pentru producerea de mixturi prin reciclarea la rece a deşeurilor rutiere.
La fel cum se întâmplă în toate metropolele, şi în São Paulo, cel mai mare oraș din Brazilia, se desfăşoară procese de urbanizare complexe, care generează zilnic până la 160.000 t de deşeuri. Programul de reabilitare rutieră pentru reţeaua de drumuri cu lungimea de 17.000 km creează în fiecare lună un surplus de 20.000 mc de material asfaltic recuperat, care până acum era stocat în depozitele de deşeuri. Autorităţile municipale au hotărât să acţioneze şi au creat o bază legală, norme şi prescripţii tehnice pentru reutilizarea covorului asfaltic recuperat şi a deşeurilor la construirea de drumuri noi.
Procesul de reciclare la rece este o opţiune extrem de atrăgătoare, cuprinzând reciclarea completă a materialului recuperat şi procesarea rentabilă a acestuia, economisind timp şi energie. Administraţia municipală a oraşului São Paulo a optat şi pentru reciclarea covorului asfaltic recuperat (RAP) cu bitum spumat, pentru proiectul actual de reabilitare a unui sector de drum de 5 km între Avenida dos Sertanistas şi Rua Bento Guelfi. „Acest moment a marcat un nou început al reabilitării drumurilor urbane din Brazilia, unde RAP era folosit numai pentru construirea noilor şosele de centură, din afara oraşelor”, a explicat Antonio Monfrinatti, director general al Reciclotec- São Paulo.
KMA 220 de la WIRTGEN pune bazele
Noua generaţie a staţiei mobile de preparare mixturi reci-WIRTGEN – KMA 220 convinge prin productivitate şi mai ales prin calitatea mixturii produse prin reciclarea materialelor de construcţie drumuri, precum şi prin avantajele mobilităţii care îi oferă un spectru larg de utilizare pe şantiere.
Concepţia mobilă a instalaţiei oferă posibilitatea unui program deplasaremontaj facil şi procesarea materialelor lângă şantier cu costuri reduse şi economie de energie- costurile intensive de exploatare a basculantelor de transport sunt reduse la minim. De asemenea, prin reciclarea la rece a mixturii asfaltice recuperate, cu adaos de diferiţi lianţi hidraulici şi/sau bituminoşi, rezultă o mixtură de înaltă calitate utilizată în strat de bază/ portant, fără încălzirea materialelor, aceasta însemnând o economie convingătoare în costuri şi în emanaţia de gaze poluante. Totodată, un aspect important ce trebuie reţinut este avantajul posibilităţii de reciclare a mixturilor cu bitum spumat, ceea ce înseamnă o nouă mixtură de calitate, ce poate fi stocată în haldă și pusă în operă în timp.
Pentru transport, instalaţia cu dimensiuni de 13,4 m x 2,5 m x 4,0 m, necesită doar un cap tractor adecvat pentru cele 30 de tone, fără autorizaţii speciale. De asemenea, la montaj nu sunt necesare fundaţii sau conectarea la energie, instalaţia fiind dotată cu generator propriu. Astfel, WIRTGEN KMA 220 poate fi instalată fără autorizaţe de construcţie.
Luând în considerare aceste proprietăți ale instalației, constructorul local de drumuri, Fremix (Grupul ANE) a înfiinţat, în imediata apropiere a şantierului, un punct de reciclare pentru procesarea materialelor de construcţii recuperate-deşeuri și RAP. Acesta a fost momentul în care maşinile Grupului Wirtgen au preluat, cu adevărat, iniţiativa.
Fremix a ales să folosească reciclarea la rece „in-plant” pentru a produce RAP. Cu alte cuvinte, asfaltul frezat de freza la rece WIRTGEN W 1000 F a fost procesat într-o staţie mobilă – KMA 220 de la WIRTGEN – împreună cu bitumul spumat, amestecul fiind apoi turnat din nou pe partea carosabilă. „Staţia s-a comportat impresionant, producând o mixtură rece de înaltă calitate din materiale de construcţie reciclate – CDW (deşeuri din demolări civile) – atingând o capacitate înaltă de mixare, de până la 220 t/h”, a concluzionat Valmir Bonfim, inginer în cadrul Fremix.
Staţia KMA 220 a fost economică din toate punctele de vedere: au fost minimalizate cursele camioanelor, care consumau timp, între locul de producţie a mixturii şi şantier. Având o capacitate de peste 200 t/h, la fiecare şase minute era produsă încărcătura completă de mixtură reciclată la rece pentru un camion de 20 t, reducând în acelaşi timp emisiile de CO2 datorită tehnologiei de producție „la rece”.
Proiect de pionierat în America Latină
Datorită procesului eficient de reciclare la rece, proiectul din São Paulo a fost finalizat rapid şi cu succes şi Avenida Sapopemba a fost redeschisă pentru traficul urban. Prin acest proiect de construcţii, administraţia municipală a metropolei braziliene a ridicat ştacheta în ceea ce priveşte reabilitarea drumurilor urbane, stabilind un exemplu strălucitor pentru alte centre urbane din America Latină.