După succesul conferinței din 2012, ce a avut ca temă “Strategie şi realizări pentru crearea reţelei de autostrăzi din România”, anul acesta, pe 30-31 octombrie, Fayat România a organizat un alt eveniment, dedicat noilor tehnici și tehnologii pentru construcția de autostrăzi sustenabile. Conferința internațională cu tema “Autostrăzi sustenabile: Proiectare, Construcție, Întreținere” a beneficiat de prezența a numeroși invitați: reprezentanți ai companiilor de construcții din România, profesori ai Facultății de Construcții din Timișoara, specialiști în domeniu, reprezentanți ai CNADNR și ai DIrecțiilor de Drumuri și Poduri din întreaga țară, dar și invitați din cadrul Fayat Group.
Parteneri ai evenimentului au fost, ca și în 2012, ARACO, A.P.D.P filiala Banat, Facultatea de Construcţii din Timişoara și CNADNR. Prezent la eveniment, peședintele ARACO, domnul Laurențiu Plosceanu a realizat o scurtă radiografie a industriei construcțiilor din România, amintind că pentru redresarea acestui sector, pentru 2014 sunt necesare investiții de minim 10 miliarde de dolari, fonduri provenite atât de la buget, cât și de la Comunitatea Europeană și din atragerea de investiții străine. “Sectorul construcțiilor și-a continuat declinul, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere al competitivității și resurselor umane implicate și din această perspectivă nu putem aprecia lipsa de eficacitate a măsurilor luate de către guvern, care nu reușește să identifice industria de construcții ca motor al dezvoltării economice.”
Întreținerea drumurilor, esențială pe timp de criză În cadrul conferinței, reprezentanții grupului Fayat au prezentat o serie de tehnologii, noi pentru țara noastră, dar care și-au demonstrat eficiența pe alte piețe, prin reducerea costurilor și conservarea resurselor naturale și care, dacă ar fi utilizate și pe piața noastră, ar contribui la dezvoltarea rețelei de drumuri.
Jacques Bonvallet, Marketing and Sales Manager Fayat Road Equipment a explicat strategia Fayat Group, în ceea ce privește construcția de echipamente pentru drumuri: „Valoarea pieței de echipamente de construcții la nivel mondial se ridică la 100 de miliarde de dolari, iar segmentul de utilaje pentru construcția de drumuri reprezintă doar 6 procente din această sumă, respectiv 6 miliarde de dolari. Strategia noastră se concentrează pe ceea ce înseamnă Ciclul de viață al drumului (Road Life Cycle), întreaga atenție și expertiză a Fayat Group fiind dedicată proiectării și construcției unei game complete de utilaje pentru drumuri care să acopere nevoile clienților de-a lungul întregului ciclu de viață al unui drum, începând cu furnizarea de stații de asfalt, apoi turnarea acestuia cu ceea ce înseamnă turnarea, compactarea, finisarea asfaltului, întreținerea și repararea drumurilor, iar la final reciclarea asfaltului.”
Divizia Road Equipment a Fayat Group cuprinde trei sub-divizii: utilaje pentru drumuri, reprezentată de către Bomag, divizia de utilaje pentru întreținerea drumurilor, care cuprinde două mărci-Secmair și Breining și utilaje pentru producerea asfaltului, care include mărcile Marini, Ermont și SAE. Domnul Bonvallet a insistat de asemenea asupra unui subiect de foartemodalităților de a realiza acest lucru cât mai eficient și economic posibil. “Atunci când rețeaua de drumuri nu este terminată, iar finanțările întârzie să apară, întreținerea drumurilor este extrem de importantă, iar odată cu criza clienții au cerut soluții eficiente, dar ieftine. Vremurile când, pe porțiunile de drum cu probleme, se îndepărtau toate straturile de asfalt și se turna un nou covor asfaltic nou au trecut, iar producătorii de utilaje pentru construcția drumurilor au venit cu tehnologii și soluții care să îndeplinească noile cerințe ale clienților. Fayat Group oferă cinci tipuri de soluții pentru întreținerea drumurilor, costurile variind în funcție de complexitatea și tipul de drum de reparatde la 3 la 20 de euro pe metru pătrat de covor asfaltic, domnul Bonvallet concluzionând „nu spun că aceste soluții se aplică peste tot sau că reprezintă un miracol tehnologic, dar vremea în care Europa era foarte bogată s-a încheiat și trebuie să profităm de experiența și expertiza producătorilor și a inginerilor pentru a alege soluțiile potrivite.”
Asfaltul la temperaturi joase este regula, ASFALTUL fierbinte excepția
Încă de la apariția tehnologiei de producere a asfaltului la temperaturi joase, producătorii de stații de asfalt și echipamente pentru producerea emulsiilor bituminoase au militat pentru utilizarea acestei metode, beneficiile fiind semnificativ mai mari comparativ cu producerea asfaltului la temperaturi înalte.
Astăzi, din ce în ce mai mulți constructori apelează la această tehnică, astfel că în Franța deja 10% din asfaltul produs este la temperaturi joase. De asemenea, reciclarea asfaltului este o parte importantă a filozofiei Fayat, utilizarea acestei metode permițând conservarea resurselor naturale.
Claudio Merli, Area Sales Manager Marini SpA le-a vorbit participanților la conferință despre reciclarea asfaltului și în special, beneficiile pe care acest procedeu le aduce în construcția de autostrăzi, expunând soluțiile pe care producătorul italian Marini le poate oferi.
„Costul energiei se află într-o continuă creștere, și mă refer în special la prețul gudronului, care este de 10 ori mai mare decât acum 10 ani, și dacă mai adăugăm și faptul că trebuie să ne păstrăm resursele naturale, toate acestea i-au determinat pe constructorii de drumuri și producătorii de stații de asfalt să găsească noi modalități de producere a asfaltului. Reciclarea asfaltului este una dintre soluțiile foarte eficiente, care răspund acestor nevoi ale clienților.”
Făcând o comparație între costul unei tone de asfalt fără a apela la RAP(material reciclat) și cu RAP în componența noii mixturi asfaltice, a rezultat o economie de 600.000 de euro la 100.000 de tone de tone de asfalt produs. “În funcție de soluția aleasă, constructorii pot economisi de la 3 la 15 euro pe tona de asfalt produsă” a spus Claudio Merli, adăugând că “cele mai eficiente companii din punct de vedere al producției de asfalt, în prezent, vor fi cele mai competitive la provocările viitorului.” Franck Blaszczyk, Product Manager SAE (stații de producție la rece) și Charles- Henri Houdayer, Product Manager Ermont (stații de producere a asfaltului la cald, tip continuu sau discontinuu) au prezentat o serie de studii de caz, menite să pună în valoare calitățile utilajelor și avantajele pe care le aduc clienților în materie de productivitate și profitabilitate.
Bomag, unul dintre cei mai importanți producători de utilaje pentru drumuri din lume, a fost reprezentat în cadrul conferinței de la Timișoara de către Michael Gramm, Area Sales Manager Europe și Christoph Kolle, Application Engineeer Bomag. Aceștia au susținut prezentări despre pavarea și compactarea asfaltului, dar și despre reciclarea in situ și compactarea solurilor. Michael Gramm a menționat în prezentarea sa și colaborarea de succes pe care Bomag o are cu distribuitorul exclusiv în România, societatea Genco’93, care poate oferi de asemenea și întreaga expertiză necesare în ceea ce privește soluțiile Bomag.