Informaţii la ziNewsOnlineProductie, transport, si turnare asfalt si betonUtilaje pentru construcţii

Tehnologiile Wirtgen, reabilitare la turație maximă pe autostrada A1 din Germania

În urmă cu 15 ani a fost recondiționata prima secțiune a autostrăzii federale A1, între breteaua Westhofen și intersecția Dortmund/Unna, din regiunea Ruhr, cu un tip de asfalt cu nivel redus de zgomot și cu pori deschiși ( OPA – Open Pore Asphalt). În 2016 suprafața era destul de uzată, cele trei benzi și acostamentul dur necesitând lucrări de reabilitare. Cu ajutorul echipamentelor Wirtgen, noua îmbrăcăminte rutieră de înaltă calitate a fost turnată în doar 42 de nopți, comparativ cu cele 55 planificate inițial, în mod eficient.

Pe parcursul lucrărilor desfășurate pe A1 utilajele Wirtgen au lucrat la cote maxime, așternând straturi subțiri de asfalt și ducând la bun sfârșit lucrările de frezare. Managerii de proiect doreau cu tot dinadinsul să evite închiderea totală a drumului, secțiunea de autostradă de 7,2 km fiind una dintre principalele artere ale sistemului de autostrăzi federale germane, utilizate zilnic de aproximativ 100.000 de vehicule în fiecare sens de mers, inclusiv de cele de mare tonaj.

Un concept de reabilitare inovativ

Rolurile principale în acest proiect le-au revenit utilajelor de frezare Wirtgen și finisoarelor Vögele care au lucrat în fiecare noapte și au reabilitat secțiunea de asfalt, bucată cu bucată, o parte din mixtura de asfalt fiind furnizată de către o stație Benninghoven.

Pentru a evita blocajele din trafic în timpul reabilitării, constructorul a dezvoltat un concept cu totul și cu totul special. În fiecare noapte, o secțiune de 700-900 m a fiecăreia dintre benzile cu o lățime de 3,75 m  era reabilitată atunci când traficul nu era atât de intens, respectiv între orele 8 seara și 5 dimineața.

Pentru benzile din partea stângă și cele din centru, acest lucru presupunea blocarea secțiunii respective, îndepărtarea suprafeței de uzură, curățarea suprafeței frezate, așternerea unui strat SAMI (Stress Absorbing Membrane Interlayer), asfaltarea unui nou strat de uzură, aplicarea marcajelor rutiere și răcirea. Pe banda din partea dreaptă, frezele au îndepărtat asfaltul și stratul de legătură în două treceri. Materialul pentru stratul de legătură a fost mai apoi așternut cu o grosime de 12 cm. În timpul unei alte ture de noapte, banda din partea dreapta și acostamentul dur al autostrăzii au fost frezate până la o adâncime de 4 cm și înlocuite cu un nou strat de uzură OPA, de aceeași grosime. A urmat apoi pasul final: crearea unor legături de 2 cm adâncime pe rosturi. Acestea au rolul de a asigura faptul că benzile asfaltate sunt solidare, fără să impiedice drenajul apei în asfaltul cu pori deschiși(OPA).

Frezare la cel mai înalt nivel cu utilajele Wirtgen

Unul dintre utilajele folosite a fost freza W 150 CFi, cea mai puternică mașină de frezare la rece din gama compactă produsă de Wirtgen. Greutatea mică îi permite acesteia să fie transportată pe majoritatea drumurilor, fără să fie necesară o autorizație specială de transport, un avantaj major atunci când vine vorba de furnizarea unor servicii de frezare flexibile și mai ales rapide.

Cu o capacitate de 283 kW și o latime de frezare de 1,50 m, acest utilaj este ideal pentru șantierele cu spațiu limitat. Vizibilitatea extraordinara ce include un sistem de camere video îl ajută pe operator să manevreze ușor freza. Numeroasele camere video cu care este dotat acest utilaj au fost extrem de utile mai ales pe timpul nopții. În plus, iluminarea excelentă a întregii zone de lucru cu ajutorul lămpilor LED cu care sunt dotate aceste mașini, reprezintă un alt avantaj major. Vizibilitatea excelentă nu doar mărește siguranța în timpul lucrului, dar îi ajută totodată pe operatori să obțină precizia de lucru necesară. Puntea față poate asigura un unghi de direcție mic, ceea ce înseamnă că și razele de întoarcere sunt mici, iar faptul că permite pivotarea la 60° la stânga și la dreapta face posibilă încărcarea materialului în condiții de lucru dificile. Acest utilaj este, de asemenea, echipat cu sistemul ISC (Intelligent Speed Control), care îi permite să livreze o putere optimă. Mai mult decât atât, ISC previne alunecarea șenilelor atunci când se lucrează în condiții dificile și garantează o tracțiune maximă a șenilelor, pentru o productivitate maximă de frezare.

În cadrul proiectului au mai lucrat și două freze Wirtgen de mari dimensiuni, de tip W 210i. Acestea sunt capabile de o performanță de lucru foarte bună și de o frezare și o nivelare precise, fiind ideale pentru executarea economică a unei game largi de lucrări de frezare, precum cea de pe A1.

Acuratețe maximă cu sistemul de nivelare Multiplex

Tamburii fini de frezare au fost  folositi pentru indepartarea suprafeței de uzură de 4 cm grosime. S-a optat pentru modelul de tambur LA6 cu două cuțite de frezare pe fiecare rând. În comparație cu un tambur de frezare standard, acesta are 672 de cuțite în loc de 168. De asemenea s-a folosit sistemul de nivelare Multiplex, care este ideal pentru îndepărtarea denivelărilor în lungime, în timpul operațiunilor de frezare.

Suprafața frezată a fost curățată meticulos cu ajutorul unui aspirator cu matura, pentru ca finisorul Vögele SUPER 1800-3i SprayJet să poată intra în acțiune, imediat după aceea. Finisorul cu pulverizare a fost conceput special pentru așternerea unui strat subțire “cald pe cald”, și pentru asfaltarea convențională cu pre-pulverizare. Utilajul poate, de asemenea, să asfalteze stratul de uzură și pe cel de legătură, fără să activeze modulul de pulverizare. Într-un interval scurt de doar 2-3 ore, constructorul a asfaltat aproximativ 5.000 mp pe noapte, cu o viteza de 7-8 m/minut. Acest lucru a oferit timpul necesar pentru răcirea asfaltului și aplicarea marcajelor rutiere, pentru ca secțiunea nou finisată să fie redeschisă traficului începând cu ora 5 dimineața.

Tehnologia  Vögele SprayJet, cea mai bună alegere pentru stratul de uzură OPA

Finisorul cu pulverizare este un utilaj esențial atunci când vine vorba de turnarea stratului OPA, stratul SAMI (Stress Absorbing Membrane Interlayer) fiind necesar să fie amplasat sub asfaltul cu pori deschiși, pentru a preveni ca baza să devină umedă. Acest strat direcționează apa de la suprafață, în afara stratului de uzură OPA. Pentru o situație de acest gen sunt preferate ca materiale pentru amorsa emulsiile fabricate din bitum cu polimer modificat sau cu cauciuc modificat, straturile făcându-și treaba doar când nu sunt deteriorate. Din acest motiv nu este permisă circularea camioanelor peste amorsa. Tehnologia Vögele SprayJet rezolvă această problemă, prin tunarea asfaltului direct peste pelicula de amorsa proaspăt așternuta.

Pentru a aplica emulsia de bitum în mod egal, sistemul SprayJet este echipat cu cinci bare de pulverizare, fiind montată în plus, pe fiecare parte, o bară detașabilă cu șapte duze. În acest fel, este asigurată o aplicare uniformă a emulsiei, chiar și în cazul unor lățimi de asfaltare diferite. Cantitatea de material pulverizat poate fi selectată în mod exact din gama de 0,3-1,6 kg/mp, cea pentru autostrada A1 fiind de 0,5 km/mp.

Întregul echipament de pulverizare este conceput ca o unitate funcțională de sine stătătoare, rezultatul fiind acela că noul SUPER 1800-3i SprayJet poate fi folosit atât ca finisor cu pulverizare, cât și ca un finosor standard. Lățimea maximă de pulverizare este de 6 m, iar atunci când este folosită ca un finisor standard, poate asfalta suprafețe cu lățimi de până la 9 m.

 

Articole similare

1 din 980