De la înfiinţarea în 1930, casa de licitaţii de bunuri industriale Troostwijk Auctions și-a clădit renumele pas cu pas, transformându-se cu succes, cu fiecare dintre zecile de mii de licitaţii organizate la nivel mondial, dintr-un organizator de licitaţii tradiţional, în lider pe segmentul de licitaţii industrial online din Europa.
Cu ajutorul unei echipe de 180 de profesioniști care activează in cele peste 20 de birouri ale companiei, și al unui software de licitaţii propriu, Troostwijk pune la dispoziţia potenţialilor cumpărători o varietate mare de echipamente din cele mai diverse domenii de activitate (prelucrarea metalelor și lemnului, construcţii și infrastructură, transport și logistică, agricultură și horticultură, farmaceutice,etc.), din care să aleagă, iar potenţialilor vanzători o metodă rapidă și transparentă de a procura cash, și șansa de a-și maximiza veniturile.
Detalii despre modul în care funcţionează sistemul de licitaţii Troostwijk, dar și despre activitatea casei de licitaţii în România și evoluţia pieţei de licitaţii online, ne-a oferit Cristian Vartaci-Aconi, directorul reprezentanţei companiei de pe piaţa locală.
Utilaje & Construcţii: Cum a luat naștere Troostwijk Auctions?
Cristian Vartaci-Aconi: Afacerea Troostwijk, care a aparţinut unei familii din Olanda ce purta același nume, a luat naștere acum 85 de ani. În urmă cu 40 de ani, familia Troostwijk a ieșit din afacere, iar aceasta a fost preluată de o altă familie, care este și astăzi proprietara companiei care între timp s-a dezvoltat la nivel european.
În 2004 Troostwijk a introdus și sistemul de licitaţii online. În prima fază cele două tipuri de licitaţii au funcţionat în paralel, dar foarte repede s-a abandonat ideea de licitaţie live, iar în momentul de faţă 99% din businness-ul companiei se desfășoară online. Principalul avantaj al derulării licitaţiilor online, îl constituie faptul că, practic, în sala de licitaţii se vor găsi participanţi din toată lumea.
Utilaje & Construcţii: Cum a evoluat cererea/cumpărarea de utilaje prin sistemul de licitaţii on-line Troostwijk Auctions in ultimii ani?
Cristian Vartaci-Aconi: În ultiimii ani, volumul tranzacţiilor prin intermediul licitaţiilor noastre a crescut, pe fondul crizei în zonele de unde vindem și a deschiderii de noi pieţe în anumite regiuni ale din lume, care au luat avânt. Anual organizăm la nivel European în jur de 1.200 de licitaţii, în cadrul cărora se vând câteva sute de mii de loturi.
Numărul de licitaţii a crescut în 2014 cu aproximativ 20%, faţă de 2013, o creștere importantă care a venit odată cu extinderea noastră geografică. Tot în 2014, partea de insolvenţe a crescut cu 30%.
Utilaje & Construcţii: Din totalul loturilor scoase la licitaţie, cat la sută reprezintă partea de construcţii?
Cristian Vartaci-Aconi: Troostwijk acoperă toate domeniile industriale, iar esti- 25% din activitate. Din păcate, în România nu am avut până acum foarte multe proiecte cu echipamente de construcţii. În alte ţări, apelează la noi foarte des constructori care finalizează o lucrare și care nu mai au nevoie de utilajele din șantier. De asemenea, ne contactează foarte multe firme de închirieri de utilaje care vor să își înnoiască parcul de utilaje.
Utilaje&Construcţii: Licitarea se face pentru fiecare utilaj in parte existent in sistemul Troostwijk Auctions sau și pentru flote intregi ? Dacă se licitează o flotă, procesul este diferit ?
Cristian Vartaci-Aconi: În limbajul de licitaţii lot nu înseamnă neapărat o reuniune, lotul reprezintă articolul de catalog, ultima diviziune a ceea ce vreau să vând. Dacă se scoate la vânzare o flotă, utilajele component se vor vinde bucată cu bucată în cadrul aceleiași licitaţii. Recent, am avut un proiect cu camioane identice de la o renumită firmă de transport, pe care le-am pus la vânzare, de la bun început, cu preţuri diferite.
Primul lot s-a vândut la preţul cel mai mic, pentru că toată lumea era foarte relaxată, iar ultimul lot, la preţul cel mai mare. La final, toate camioanele au fost vândute la preţuri mult mai mari decât cele de pornire.
Utilaje & Construcţii: Ce pași trebuie să urmeze o societate comercială sau o persoană fizică care dorește să vandă echipamente?
Cristian Vartaci-Aconi: Din punct de vedere operaţional, pașii sunt foarte simpli. Noi primim o listă care să conţină câteva elemente definitorii ale echipamentelor (detalii privind producătorul, marca, anul de fabricaţie, numărul de kilometri sau orele de funcţionare, un preţ solicitat), după care un angajat al companiei face o vizită pentru a face o evaluare a echipamentelor, se convine asupra unor valori de pornire, iar apoi se trece la semnarea unui contract și se face catalogul licitaţiei. Dacă sunt echipamente de genul liniilor de producţie sau echipamentelor industriale, oferim consiliere cu privire la modul în care se poate face alegerea loturilor.
Există patru componente majore de plus-valoare pe care Troostwijk le adduce în relaţia cu vânzătorul: 1. consiliere despre cum să își împartă bunurile pentru a fi vândute la un preţ cât mai mare; 2. o bază de date care cuprinde sute de mii de client internaţionali activi pe platformă, dar și promovarea activă a fiecărui proiect; 3. mecanismul propriu-zis al licitaţiei (întregul proces este transparent, cumpărătorii pot vedea bid-urile și modul în care preţul urcă) și 4. credibilitatea Troostwijk pe piaţa globală, care se răsfrânge implicit asupra vânzătorului.