Gigantii SoselelorInformaţii la ziMasini de ridicatNewsOnline

Un alt mod de a scrie istorie

Istoria monumentului „Aripi”, un simbol al luptei românilor împotriva sistemului comunist a început acum 16 ani, ministrul culturii de atunci, organizând  la începutul anului 1999 un concurs câștigat de către artistul Ioan Buculei. Proiectarea, executarea monumentului, dar și atragerea sumelor de bani necesari realizării acestei lucrări au propria poveste, o istorie de peste 15 ani și care s-a finalizat la sfârșitul lunii decembrie 2015, odată cu așezarea operei  pe postamentul din spaţiul alocat în Piaţa Presei Libere.

Deși este încă prea devreme pentru a discuta despre importanţa acestei lucrări asupra artei contemporane, cu siguranţă se poate spune că va fi integrată, din punctul de vedere al spectaculozităţii, în circuitele turistice ale Bucureștiului.

Lucrarea de peste două milioane de euro este formată în principal dintr-un ansamblu de trei aripi din oţel, fiecare lungă de peste 20 metri fiecare și cu o masă ce depășește 28 tone.

O lucrare unicat, complexă, a cărei structură și gabarit a pus probleme deosebite din punctul de vedere al transportului și asamblării sale. Cerinţele au fost atât de dure încât alegerea firmei capabile să facă faţă unei astfel de provocări s-a dovedit dificilă, în final compania Felbermayr fiind cea care și-a asumat responsabilitatea finalizării acestui proiect.

Specialiștii secolului XXI

Cum influenţează tehnologiile de ultimă oră transportul și montajul pieselor agabaritice? Teoretic, este greu de imaginat, dar situaţiile de pe teren impun din ce în ce mai mult soluţii unice, dedicate fiecărui tip de lucrare. Lucrările de montaj complexe, precum cea a monumentului „Aripi”, necesită o sincronizare perfectă a montajului, dar și soluţii originale de prindere. Totul trebuie prevăzut din timp, orice eroare duce direct la eșec, o pierdere de peste două milioane euro.

Am stat de vorbă cu specialiști ai grupului Felbermayr, care au participat direct la organizarea și realizarea acestui proiect unic: ing. Gabriel Pușcoiu, responsabil pentru activităţile de ridicare, ing. Marius Tudose, organizator transporturi agabaritice și Klaus Ruhland, specialist studii tehnice și ridicări speciale.

„Acest proiect nu a reprezentat numai o provocare pentru noi, datorită unicităţii sale și a cerinţelor speciale, neuzuale, dar a marcat și câteva recorduri naţionale, putem spune”, ne-a declarat Marius Tudose. Transportul celor trei piese ce fac parte din ansamblul „Aripi” a fost realizat pe două trasee diferite: prima piesă, mai plată a permis deplasarea dinspre Ploiești, de la compania Electromecanica spre București, pe DN1. Înălţimea de 5,2 m și lăţimea de aproape 10 m a celorlalte două elemente nu permitea trecerea pe sub numeroasele pasarele pietonale:

„Am luat decizia să realizăm un proiect de transport pe autostrada A3 între Ploiești și București, ceea ce a adus alte provocări și necunoscute, deoarece niciodată nu au fost transportate pe acest drum piese atât de mari. În cele din urmă, transporturile au avut loc fără nici o întârziere, conform planului nostru, iar compania Felbermayr a înregistrat un record naţional, fiind prima dată când au fost transportate piese agabaritice pe acest traseu”.

Gabriel Pușcoiu: „Pentru ridicare și montaj a existat cerinţa expresă ca pe nervurile pieselor să nu fie sudate urechi sau alte dispozitive de prindere, care să necesite îndepărtarea acestora după montaj. Aceasta a condus la confecţionarea unor sisteme de prindere tip juguri care au fost aplicate pe nervuri prin strângere cu șurub și demontate imediat după ridicare”. Piesa a fost compusă din trei elemente separate, dimensiunile de gabarit maxime fiind de 9,8 metri lăţime, și 5,2 metri înălţime cu suport de transport inclus, greutatea pieselor fără suporţi fiind repartizată astfel: aripa 2 (prima montată): 38 tone; aripa 3 (a doua montată): 28 tone și aripa 1, ultima montată: 35 tone. Ridicarea fiecărei componente s-a efectuat în baza unui studiu tehnic de ridicare, care a inclus nu numai desene tehnice, dar și o simulare de ridicare pe secvenţe de montaj, sub forma unei animaţii pe calculator. Studiile de ridicare și animaţie s-au efectuat de către angajaţii Felbermayr din România și Germania cu sprijinul Departamentului de Proiecte de Ridicare Felbermayr din Wels Austria.

Limitele sunt… fără limite

Geometrica neregulată și forma spaţială a fiecărei piese, distanţa minimă de numai 4 cm dintre componente, măsurată la nivelul fundaţiei în condiţiile în care înălţimea pieselor este de peste 20 metri fiecare, toleranţele de milimetri la montaj, mișcările de verticalizare, translaţie și rotirea pieselor în aer în același timp, realizată cu ajutorul a trei macarale concomitent, au impus un studiu tehnic amănunţit pentru operaţiunile de ridicare.

Klaus Ruhland: „Am decis utilizarea a trei macarale telescopice ale fabricantului Liebherr: model LTM 1200 5.1 de 200 t; LTM 1220 5.1 cu capacitatea maximă de 252 t și LTM 1250 6.1 de 250 t.

A fost absolut obligatorie condiţia ca toate cele trei macarale să fie de la un singur producător, pentru a sincroniza vitezele de ridicare, rotire și alţi parametri tehnici pe toată durata ridicării”.

În fiecare săptămână, în fiecare zi, alte proiecte noi sunt pregătite mai întâi în „laboratoarele” Felbermayr România situate în apropierea orașului București. Acestea includ lucrări complexe de inginerie civilă, ce completează activitatea de bază de transport și ridicare. În afara lucrărilor locale, transporturile internaţionale multimodale, facilităţile de depozitare situate în Europa ce includ și un port propriu industrial, activităţile speciale, solicitante din punct de vedere tehnic, precum cele din zone alpine, toate formează profilul unei companii internaţionale moderne, un specialist al secolului XXI.

Felbermayr

Compania Felbermayr are o îndelungată experienţă în domeniul lucrărilor speciale, deţinând numai în România un parc fix format din 50 de macarale mobile cu capacitate între 30 și 500 tone, dar și o macara șenilată de 600 tone capacitate maximă. În palmaresul său din România sunt înscrise lucrări unicat chiar și pentru Europa, precum montajul coloanei rafinăriei Petrom Ploiești cu o înălţime si 325 tone greutate, aici fiind utilizată macaraua șenilată cu braţ zăbrelit de 1.000 tone capacitate.

 

Articole similare

1 din 939