Orașul spațial există și chiar poate fi vizitat. Acesta este situat în apropierea orașului francez Toulouse, în sudul Franței și reprezintă locul unde sunt proiectate, asamblate, testate și apoi livrate avioanele AIRBUS, dar și rachetele ARIANE sau componente ale aviației militare franceze. Faptul că un ziarist din România a fost invitat la un astfel de eveniment, care s-a dovedit în cele din urmă plin de surprize plăcute, a reprezentat într-un fel o premieră în domeniu.
În principiu, construcția sau întreținerea unui avion presupune respectarea unor standarde ce depășesc cu mult pe cele din alte industrii constructoare. Fiecare componentă este analizată, pregătită și apoi montată cu multă atenție, fiind trecută în tabele speciale semnate de către cei care au lucrat dar și de către supervizori. Utilajele ce servesc la montarea fuzelajului sau aripilor, la repararea motoarelor șamd la prima vedere par la fel ca și cele din producția de serie, dar ele trebuie să îndeplinească niște condiții extrem de stricte. De exemplu, acestea au sisteme speciale de siguranță pentru ca să nu se lovească, din neatenție, de structura avionului atunci când sunt poziționate pentru lucru, deoarece chiar și o zgârietură presupune detașarea imediată a acelei părți și revopsirea sau chiar examinarea cu raze X, totul cu cheltuieli suplimentare foarte mari.
Domnul Sébastien Braud, președintele Actiman Sas, gazda noastră ne-a demonstrat de ce o nacelă… este mai mult decât o nacelă în industria aeronautică. Astfel, de multe ori operatorul trebuie să lucreze culcat pe burtă, la înălțime, pentru a ajunge la partea superioară a corpului aeronavei sau a unei aripi. Acest lucru trebuie să îl facă în totală siguranță pentru el dar și pentru avion, de exemplu platforma trebuind să fie astfel construită încât să nu permit scurgeri de lichide sau alunecarea unor materiale de lucru lăsate pe ea. De altfel, Actiman Sas este o firmă specializată în vânzarea sau închirierea unor mijloace de acces de tipul nacelelor ridicătoare mici sau mari, de mijloace de tractare cu o sarcină de până la 50 t și stivuitoare.
O zi specială până la capăt
Dacă majoritatea invitaților erau reprezentanți ai unor companii importante aeriene precum France Air, Lufthansa, KLM șamd, în centrul atenției a fost permanent o personalitate cu totul specială, de fapt o adevărată legendă în domeniul utilajelor de construcții, domnul Marcel Braud, fondatorul și președintele consiliului de administrație al grupului Manitou.
Extrem de afabil și deschis, domnul Braud s-a dovedit un interlocutor extraordinar, mai ales când i-am solicitat să povestească despre modul în care a lansat prima firmă pe cont propriu în anul 1953. Aici a apărut primul moto stivuitor cu braț vertical din lume care se putea deplasa pe orice tip de teren, o invenție extraordinară pentru industrie și care a pus bazele întregii game Manitou de mai târziu.
Am participat aici și la o prezentare a noilor platforme articulate și telescopice Manitou, ce pot lucra la înălțimi între 12 și 28 m, recomandate pentru intervenții tehnice la nivelul aripilor, fuzelajului sau cozii, datorită stabilității lor (în condiții de lucru extern permițând lucrul chiar la un vânt de 45 km/h, preciziei mișcărilor de apropiere de avion, rigidității asigurate în timpul lucrului și mai ales posibilității de mișcare a nacelei hidraulice pentru a fi poziționată în cel mai comod de lucru. Astfel Mantiou AWP 170 AETJ este utilizată de forțele aeriene franceze și germane pentru întreținerea avioanelor de observație AWACS Boieng dar și la avioanele A400M.
Telehandlerele rotativa Manitou MRT sunt de asemenea utilizate la întreținerea celor mai mari avioane de pasageri din lume, A380.
Manitou –mașini de ridicat pentru mentenanța în industria aeronautică
Manitou oferă o gamă completă de echipamente de ridicat, extrem de versatile, adaptate la cerințele foarte stricte din domeniul mentenanței aeronautice. Prezentăm în continuare numai o parte dintre echipamentele Manitou ce lucrează în hangare de pe întreg continentul european:
Platforme verticale cu rază de acțiune cuprinsă între 8-10 m
- Mașini compacte destinate operațiunilor de mentenanță a motorului, ce au la bază modelul 90 V’AIR
- Braț rigid
- Ridicare și coborâre proporționale, pentru mișcări complet controlate
- Coș special cu deschideri multiple
- Utilizare atât la interior, cât și la exterior, cu o rezistență la o forță a vântului de 45 km/oră
- Sistem anti-coliziune amplasat în vârful brațului
- Lumini de lucru și faruri proiectoare
Platforme articulate cu o rază de acțiune de 12-28 m
- Modelele 150 AETJL Bi-energy și 170 AETJL Bi-energy sunt mașini speciale capabile să ajungă în toate punctele de lucru ale unei aeronave
- Sistem de asistență a comenzii ce are la bază senzori ultrasonici ce evită coliziunea cu aeronava
- Cele mai bune capacități de lucru de pe piață
- Sistem pendular 3D ce crește accesabilitatea, fără să miște mașina
- Utilizare la interior și exterior, pe timp de zi sau de noapte, cu rezistență la o forță a vântului de 45km/oră
- Manitou este singurul producător care oferă un coș echipat cu un braț.
Telehandlere rotative cu o rază de acțiune de până la 30 de m și o capacitate de ridicare de până la 5 tone
- Are la bază modelul MRT 2540 și coșul rotativ cu braț
- Sistem de asistență a comenzii ce are la bază senzori ultrasonici și lasere
- Camere video ce îmbunătățesc vizibilitatea sub coș
- Senzori de atingere pentru autorizarea deschiderii trapei coșului
- Sistem de lumini de lucru
- Sursă de energie pneumatică și electrică în coș
- Capacitate a coșului de 500 kg/capacitate a brațului de 300 kg
- Bi-energie pentru utilizare la interior și exterior.