Într-o perioadă definită de incertitudini economice și într-o industrie cum este cea a construcţiilor unde presiunea pe costuri este constantă și se resimte tot mai acut, factorul uman și impactul acestuia în procesul eficientizare și optimizare a diferitelor activităţi este definitoriu.
Deși companiile de construcţii fac anual investiţii de ordinul sutelor de mii sau al milioanelor de euro pentru achiziţia de utilaje și echipamente tot mai performante, care să consume mai puţin și să aibă o productivitate ridicată, uneori factorul uman este scos din ecuaţie și un lucru extrem de important este trecut cu vederea: un operator bine pregătit va obţine întotdeauna rezultate mai bune decât unul pregătit insuficient.
Cum din punct de vedere legislativ nu există încă un set clar de norme în ceea ce privește pregătirea operatorilor de utilaje pentru construcţii, de cele mai multe ori companiile pun pe mâna unor oameni instruiţi la faţa locului de către personalul dealerului de echipamente, fără a cunoaște exact principiile de funcţionare ale unui echipament modern și a putea pune în valoare performanţele de lucru ale acelui utilaj.
Încă din 2014, Bergerat Monnoyeur România, distribuitor exclusiv al mărcii Caterpillar în România, a deschis Școala Operatorilor, instituţie acreditată de către Ministerul Educaţiei Naţionale și Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale și Persoanelor Vârstnice să susţină cursuri de specializare pentru ocupaţia „mașinist la mașini pentru terasamente”.
„Procesul de acreditare a fost unul lung și anevoios și, deși anul acesta împlinim doar 2 ani,deja vedem Școala Operatorilor ca un brand în formare. Un curs conţine 100 de ore de formare teoretică și practică și se desfășoara la sediul Bergerat Monnoyeur din Mogoșoaia. Avem 2 traineri acreditaţi care predau 35 ore de teorie, pe baza manualelor, și 65 ore de practică pe utilaje și simulatoare.În România suntem singura companie de formare care oferă și partea practică în condiţii de șantier, cursanţii având la dispoziţie aproximativ 10 utilaje diferite (între 5 și 25 de tone greutate).De altfel, examenul final conţine proba scrisă – test grilă – și proba practică și se susţine în faţa unor specialiști externi desemnaţi de comisia de autorizare de la Autoritatea Naţionala pentru Calificări” – Liviu Neagu, director general Bergerat Monnoyeur România.
Utilaje & Construcţii: În general, importatorii de utilaje pregătesc operatorii strict în funcţie de tipul utilajului care îl livrează. Bergerat Monnoyeur însă a înfiinţat o adevărată școală, care pregătește la cerere operatorii pentru orice tip de echipament modern și orice provocare ar întâlni pe șantier. Cum aţi caracteriza nivelul de pregătire al operatorilor de utilaje, în România, comparativ cu nivelul ţărilor din vestul Europei? Credeţi că un operator începător care „fură meseria” pe teren, de la altul cu experienţă va ajunge să exploateze corect un utilaj și va obţine performanţe optime?
Liviu Neagu: Din păcate, nivelul de pregătire al operatorilor a scăzut constant după 1990. Foarte puţini sunt cei care doresc să lucreze pe șantierele de construcţii în ziua de azi. Chiar dacă, în timp, confortul și siguranţa în operarea utilajelor a ajuns la cote extrem de ridicate. În Vestul Europei este din ce în ce mai greu să găsești operatori bine pregătiţi, iar în România este aproape imposibil. „Șansa” companiilor de construcţii rezidă, din pacate, în volumele mici de lucrări. În această situaţie, un operator cu ceva experienţă poate face faţă condiţiilor de pe șantier. „Furatul de meserie” nu va ajuta un operator să obţină maximum de la utilajul pe care îl exploatează. Din contră, de multe ori, din cauza lipsei de pregătire a operatorului, consumul de combustibil poate fi cu 25% mai mare, mergând chiar și până la 50%.
Utilaje & Construcţii: Care este de fapt diferenţa între un operator pregătit atât teoretic cât și practic în cadrul unei școli și unul care intră direct în lucru, învăţând practic cum să manevreze un utilaj chiar atunci?
Liviu Neagu: Aș compara exploatarea corectă a unui utilaj pe șantier cu Formula 1. Majoritatea dintre noi conducem de ani buni, însă nu am face faţă pe un circuit. Operatorul, ca și pilotul de curse, trebuie să simtă mașina, trebuie să stie cât și cum să ceară, ca să obţina performanţa. Un operator care beneficiază și de o pregătire teoretică va ști să comunice altfel și cu utilajul și cu „echipele de la standuri”. Astfel mecanicii vor depista rapid și eficient ceeea ce trebuie remediat sau îmbunătăţit.
Utilaje & Construcţii: Care sunt problemele de pe teren la nivel naţional,din observaţiile directe, în acest moment, din punct de vedere al pregătirii unor profesioniști în domeniul utilizării utilajelor?
Liviu Neagu: Lipsa vizibilităţii pe termen mediu face ca multe companii de construcţii să nu-și permită să investească foarte mult în formarea personalului. Chiar dacă pe termen foarte scurt poate fi considerată o economie, pe termen lung sigur va însemna o pierdere. Operatorii de utilaje sunt cei care, în condiţii normale de piaţă, pot face diferenţa la sfârșit de an între profit și pierdere.
Utilaje & Construcţii: Există în aceste condiţii suficientă cerere pentru Școala de Operatori?
Liviu Neagu: Interesul pentru Școala Operatorilor este mare și pe deplin justificat, din păcate, înscrierile efective la cursuri sunt sub previziunile noastre iniţiale. Dar semnele sunt pozitive și suntem convinși că în viitorul nu foarte îndepărtat, va trebui să mărim capacitatea de înscriere la aceste cursuri.
Utilaje & Construcţii: Credeţi că în viitor se va putea dezvolta această școală și la nivel de tehnicieni, mecanici întreţinere, șamd? – ce planuri aveţi pentru următorii ani?
Liviu Neagu: Grupul Monnoyeur, în cei 25 de ani de prezenţă în România, a demonstrat în nenumărate rânduri că este nu numai un partener de afaceri, ci și un partener social. Ne dorim extinderea cursurilor predate la Școala Operatorilor și pe alte segmente, cum ar fi, de exemplu, pregătirea mecanicilor de întreţinere. Nu excludem însă, având în vedere noile tehnologii, și dezvoltarea unor competenţe pe partea electrică, electronică și software.