Asfaltarea pe o deschidere de 11,5 m în interiorul tunelul Gubrist din Elveția, tunelul cu cea mai mare deschidere din țară, a necesitat o coordonare perfectă și o eficiență maximă. Din acest motiv, a fost necesară realizarea în primul rând a unui șantier digital pentru a controla reglajele utilajelor și coordonarea activității de asfaltare. Antreprenorul general a ales să se bazeze în acest demers digital pe soluțiile de optimizare a proceselor, bazate pe software WITOS Paving Plus de la Vögele. Această soluție digitală dezvoltată de către producătorul german îi conectează în timp real pe toți cei implicați în realizarea șantierului și oferă numeroase beneficii, în special pentru proiectele mari de construcții.
Acesta este unul dintre cele mai complexe proiecte de infrastructură din Elveția, foarte important deoarece în 2022 se va deschide cel de-al treilea tunel de acces al ansamblului Gubrist, lung de 3,2 km, acesta făcând parte din ruta de ocolire a nordului orașului Zurich. Cu un diametru de 16 m, este cea mai mare deschidere de tunel din țară și este menit să gestioneze orele de aglomerație cronică a acestei secțiuni de drum.
Cerințele privind construcția căii de acces rutiere au fost în consecință la fel de complexe: lucrul în tunel presupune o logistică complexă, lucrări diferite care trebuiesc să se desfășoare în același timp, fără a uita traficul intens. Întregul efort a fost îndreptat spre așternerea a aproximativ 20.000 t de asfalt în cadrul unui program strict de lucru, standardele impuse aici fiind cele mai înalte în domeniu. Acesta a fost motivul pentru care contractantul general al lucrării, unul dintre cei mai mari specialiști din Elveția, a decis să abordeze proiectul folosind o soluție digitală de construcție de drumuri. Cerințele generale includeau o planificare digitală exactă a fazelor de lucru precum și un control în timp real al modului în care se desfășoară fiecare etapă pe șantier.
Soluția câștigătoare: un sistem interconectat dezvoltat de către producătorul finisoarelor
Alegerea sistemului electronic de coordonare al lucrării WITOS Paving Plus de la Vögele a fost normală. Această soluție de optimizare a proceselor bazată pe software îi conectează pe toți cei implicați în proiect, de la șeful de șantier, responsabilul stației de asfalt și până la operatorul finisorului, trecând pe la șeful echipei de asfaltare.
Programul constă din cinci module: acestea permit planificarea șantierului, furnizarea, transportul și așternerea asfaltului, precum și verificarea calității suprafeței de rulare, toate fiind astfel gestionate de un singur sistem în timp real. Printre altele, acest sistem integrat permite livrarea la timp a materialului și asfaltarea continuă, fără opriri. Astfel, echipa care se ocupă cu asfaltarea reacționează rapid la eventualele probleme care pot duce la întreruperea lucrului.
Responsabilul întregului proiect a remarcat faptul că soluția digitală WITOS Paving Plus este perfect adaptată și cu software-ul finisoarelor, fiind vorba de același producător, oferind un acces imediat la toate datele mașinilor.
Un control inteligent al proceselor și utilaje cu o tehnologie de vârf
Pentru întreprinderea care a realizat lucrarea, aceasta a reprezentat de asemenea o premieră: datorită lățimii de 11,5 m, șoseaua fiind prima de acest tip din Elveția care trebuia asfaltată pe o asemenea deschidere continuu, fără utilizarea unor spații tip joante.
În consecință, dezvoltatorul șantierului a adăugat încă două utilaje Vögele în parcul său de vehicule: un alimentator de înaltă performanță MT 3000-2i Offset, precum și finisorul SUPER 2100-3i, acesta din urmă lucrând în combinație cu grinda de finisare model SB 300, cu lățime fixă. Aceasta, care este a doua ca mărime dintre toate grinzile finisoare produse, împreună cu finisorul din seria Highway Class de înaltă eficiență, atinge lățimi de asfaltare de până la 13 m. în concluzie, a reprezentat alegerea ideală pentru asfaltarea acestei secțiuni cu trei benzi, fără îmbinări.
Pe o porțiune de drum cu o lungime totală de 3,2 km, proiectul prevedea ca în două etape, să fie așternut un strat de fundație, un altul de bază, precum și un strat de legătură, fiecare având o grosime de 8 cm, precum și un strat de rulare de 4 cm grosime. Astfel, constructorul a fost obligat să folosească pe de o parte un alimentator, un finisor și o grindă care să realizeze împreună un atelier de turnare puternic dar și precis, care să asigure o planeitate perfectă a suprafeței de rulare a drumului, totul pe o lățime mare, și pe de altă parte de un sistem de control inteligent al întregului proces de asfaltare, pentru a-l putea realiza la timp și de cea mai bună calitate.
WITOS Paving Plus simplifică logistica
Asfaltarea tunelului Gubrist a avut și alte provocări, de această dată de ordin logistic: stația de producție a asfaltului se găsea la o distanță de aproximativ 100 km. Pentru a evita blocarea camioanelor cu asfalt fierbinte pe această porțiune aglomerată de drum și pentru a reduce întârzierile datorate lucrărilor ce se desfășurau în paralel în tunel, sa decis să se asfalteze noaptea. Soluția de optimizare a procesului de asfaltare dezvoltată de Vögele a simplificat coordonarea logistică a acestui proces: modulul de planificare și control a permis celor care se ocupau cu organizarea de șantier să înregistreze și să monitorizeze toți parametrii cheie, precum mașinile necesare, cantitățile de material și programarea acestora. Sistemul a transmis stației de asfalt numărul total de camioane, apoi la comparat cu datele de productivitate înregistrate la stație și a calculat ciclul de transport al camioanelor și timpii de sosire a acestora în șantier. Astfel au fost perfect sincronizate procesele de realizarea a straturilor de material și cele de compactare pentru fiecare strat astfel încât ca materia primă necesară să ajungă exact la timp.
Asfaltarea continuă oferă cea mai bună rată de utilizare a utilajelor
Datorită modului de lucru “șantier”, disponibil pe sistemul WITOS Paving Plus, responsabilul atelierului de asfaltare, șeful de șantier și operatorul finisorului de asfalt au putut să cunoască de-a lungul întregii perioade de derulare a șantierului rata de avansare a lucrului pentru diferite etape, randamentul echipei de asfaltare precum și ritmul de aprovizionare cu material. Ei au putut să detecteze cu ajutorul unei tablete PC sau de la consola operatorului finisorului abaterile de la plan în ceea ce privește timpul de asfaltare, suprafața realizată sau cantitățile de material livrat, putând să reacționeze imediat, dacă era necesar.
Evaluarea activității cu ajutorul modulul de analiză a dus, de asemenea, la o reducere semnificativă a timpilor de așteptare ca urmare a îmbunătățirii cadenței de lucru, precum și la un necesar mai mic de camioane pentru transportul mixturilor asfaltice, comparativ cu alte șantiere. Pentru șantier, această eficientizare a lucrului a dus la costuri mai reduse cu materialele, cu transportul lor, la mai puține emisii de gaze nocive în atmosferă precum și la o calitate foarte bună a stratului de rulare.
Un sistem cu un potențial enorm
Un alt avantaj al sistemului WITOS Paving Plus este că poate fi utilizat chiar și în condiții dificile, cum ar fi cele din tunelul Gubrist. Pentru a asigura o transmitere fiabilă a datelor, echipele de lucru au folosit o rețea GSM care a fost direcționată în tunel prin antene suplimentare. În plus, sa dovedit că se integrează bine în orice tip de infrastructură digitală, oferind date care pot fi utilizate pentru modelele BIM. Acest sistem poate fi utilizat în toate proiectele care implică drumuri regionale și naționale sau alte proiecte relativ mari.