Orice clădire, structură, construcție are un ciclu de viață, care începe cu așezarea primei “cărămizi” în fundație și se încheie cu demolarea sa, atunci când toate opțiunile au fost epuizate, structura de rezistență a fost afectată iremediabil sau pur și simplu utilitatea construcției nu mai este justificată.
În industria construcțiilor, activitatea de demolare este una dintre cele mai solicitante, dar și spectaculoase, metodele utilizate pentru a demola o clădire fiind variate, de la folosirea de explozibili, la folosirea de utilaje și echipamente special proiectate pentru acest segment. La nivel mondial, piața de utilaje și echipamente pentru demolări este definită de apariția de echipamente sofisticate, cu noi funcții și caracteristici, care vin să răspundă nevoii clienților de flexibilitate, eficiență a costurilor și fiabilitate.
După ce ani de-a rândul, echipamentele de construcții tradiționale, precum excavatoarele, au fost utilizate în activitatea de demolare, în ultimii ani s-a remarcat o schimbare semnificativă în atitudinea companiilor din industrie, care acum cer echipamente moderne, ce înglobează tehnologii revoluționare.
Schimbarea de optică a survenit pe fondul crizei economice, dar și a creșterii constante a preocupării pentru mediu și impactul pe care îl are industria de construcții, astfel că acum demolarea și reciclarea deșeurilor rezultate din demolări au devenit, cel puțin pe anumite piețe, activități eficiente din punct devedere al costurilor, cu un impact redus asupra mediului.
Astăzi, se poate spune că paralel cu piața utilajelor pentru construcții, s-a dezvoltat o nouă piață a echipamentelor și tehnologiilor pentru demolare, producătorii aducând pieței utilaje și accesorii special adaptate acestor sarcini. Gama de produse, de la unități de concasare la vehicule cu un înalt nivel de specializare, răspund în totalitate nevoilor companiilor de demolare
Producătorii investesc în inovații și noi dezvoltări în acest domeniu mai mult ca oricând, conturându-se astfel noi trenduri la nivel internațional. O prioritate pentru producătorii de utilaje pentru demolări este reducerea impactului asupra mediului, iar apariția motoarelor de ultimă generație, care răspund standardelor de poluare Stage IIIB/Tier 4 final, oferă mai multă putere, reduc consumul de combustibil și emisiile. Un alt trend important, care își face simțită prezența pe piață este scurtarea timpilor necesari pentru punerea în funcțiune a echipamentelor și reducerea timpilor morți.
Perioadele de reechipare a utilajelor cu un nou accesoriu pentru demolare consumă timp și bani, astfel că utilizarea de combinații inteligente de unelte și mașini, va diminua timpul necesar pentru reechipare. Multifuncționalitatea a devenit un criteriu important în industrie și datorită proiectelor din ce în ce mai complexe, echipamentele pentru demolare trebuie să răspundă unei nevoi universale de demolare. Lungimea brațelor pentru demolare și o mai bună vizibilitate pentru operator cresc gradul de accesibilitate considerabil. Însă, flexibilitatea este doar una dintre numeroasele cerințe pe care echipamentele pentru demolare trebuie să le îndeplinească. O altă cerință la fel de importantă este eficiența costurilor, ceea ce include nu doar inovațiile aduse designului motoarelor, care rezultă în scăderea consumului, ci și transportul eficient și rapid al acestor utilaje heavy- duty pe șantierele de construcții.
În acest context, greutatea proprie a echipamentelor joacă un rol extrem de important, ceea ce înseamnă că cu cât un utilaj va cântări mai puțin, cu atât costurile de transport vor fi mai reduse.
High Reach Demolition
Tehnologia HRD a fost adusă pe piețele din Europa la începutul anilor 1990 din Japonia și a devenit în scurt timp foarte populară printre companiile din domeniul demolărilor. Astăzi, Japonia rămâne în continuare cea mai mare piață pentru utilajele HRD.
În acest an, cu prilejul expoziției Bauma de la München, dar și în cadrul altor evenimente de anvergură, o serie de producători mondiali au adus câteva inovații în ceea ce privește utilajele high reach demolition, noutăți pe care le vom prezenta pe scurt.
Pentru a oferi cele mai versatile utilaje posibile pe șantierele de construcții, constructorul suedez Volvo Construction Equipment și-a completat gama de excavatoare high reach cu trei noi modele, special proiectate pentru operațiunile la înălțimi mari: EC380DHR pentru lucrări la o înălțime maximă de 21 m și EC480DHR, la 27 m și modelul EC700CHR cu rază de acţiune de 32 m. Utilajele Volvo HR pot fi echipate atât în configurația pentru lucru la înălțime, cât și în configurația cu braț și balansier standard. Articulația modulară hidraulică este o soluție constructivă ce permite trecerea de la o configurație de echipament pentru lucrări de demolare la echipament standard, lărgind astfel aria de utilizare a utilajului atunci când nu este necesară folosirea sa în proiectele de lucrări la înălţime mare.
Concentrându-se în principal pe siguranţa operatorului şi protecţia utilajului, noile utilaje de la Volvo oferă un pachet cu specificație completă pentru lucrări de demolare. Pentru a ajuta clienţii să obțină toate opţiunile importante pentru activitatea lor, Volvo a conceput pachete care combină toate opţiunile specifice operaţiunilor de demolare, astfel încât clientul să nu fie nevoit să îşi facă griji ce caracteristici să specifice în comanda finală. Aspectul unic al acestor opţiuni pentru demolare constă în faptul că toate sunt fixate în şuruburi, astfel încât nu va fi necesară efectuarea de operaţiuni de sudură în cazul în care o componentă necesită înlocuirea din cauza uzurii sau deteriorării. Acest lucru permite reducerea timpului de staţionare şi sporeşte profitabilitatea afacerii clientului. Modelele EC380DHR şi EC480DHR sunt echipate cu motor Volvo D13 cu certificare Tier 4i/Stage IIIB, care asigură un nivel redus de emisii, precum şi un nivel sporit de putere şi un cuplu îmbunătăţit al motorului.
Hitachi Construction Machinery a lansat la Bauma noul excavator pentru demolări ZX470LCH-5, proiectat împreună cu clienții săi din Europa și pentru a răspunde cât mai bine nevoilor acestora. Astfel, Hitachi a încorporat o serie de caracteristici și funcții, concentrându- se asupra performanțelor de lucru, durabilității, confortului și siguranței în operare.
Performanțele de lucru ale modelului ZX470LCH-5 au fost îmbunătățite grație noului sistem hidraulic HIOS IIIB, care permite efectuarea mai rapidă a sarcinilor cu un consum mai mic de combustibil, crescând productivitatea. Timpul necesar pentru instalarea și demontarea atașamentelor de lucru a fost redus considerabil, ceea ce rezultă într-o mai bună eficiență a utilajului.
Nivelul de vizibilitate a fost sporit datorită cabinei cu spațiu vitrat mai mare, operatorul putând observa întreaga operațiune de demolare fără unghiuri moarte. Cabina a fost proiectată pentru o vizibilitate perfectă, chiar și atunci când operatorul se află confortabil pe scaunul său. Mecanismul de înclinare ajustează unghiul cabinei până la 30 de grade, crescând vizibilitatea în partea de sus, însă fără a crește înălțimea cabinei, element important în cazul transportării echipamentului de la un loc de lucru la altul.
Pentru o rezistență crescută a utilajului și pentru a face față cu brio provocărilor operațiunilor de demolare, noul excavator Zaxis-5 pentru demolare a fost echipat cu un șasiu ranforsat, special conceput pentru astfel de aplicații.
Hitachi ZX470LCH-5 include câteva caracteristici menite să crească disponibilitatea de lucru a utilajului față de alte modele și să reducă costurile de utilizare, ca de exemplu o manta din oțel de înaltă rezistentă care are rolul de a proteja cilindrii de posibilele avarii cauzate de căderea de resturi din construcția demolată.
Întrucât siguranța este vitală pe șantierele de construcții în general, dar mai ales pe cele de demolări, noul excavator Hitachi încorporează câteva trăsături menite să protejeze operatorul și utilajul. Cabina în dotarea standard are o structură FOPS, acoperiș OPG, iar partea frontală îndeplinește standardele de siguranță ISO.
În cadrul unui eveniment internațional, organizat la Rochester, în Anglia, în luna iunie a acestui an, producătorul JCB a prezentat și cele mai noi completări ale ofertei sale pentru industria demolării și reciclării. Modelul cu braț drept JS260XD oferă o rază de acțiune orizontală și verticală mai mare comparativ cu un excavator cu braț standard dintr-o singură bucată. Acest tip de braț oferă o distanță suplimentară de 350 mm, calculată de la articulația de prindere a brațului la cea a echipamentului, ceea ce echivalează cu o rază de acțiune verticală adițională de peste 2 m.
Noul model JS360LC XD prezintă protecție suplimentară pentru utilaj și operator, incluzând o cușcă XD pentrru cabină, șasiu heavy-duty și protecție la impact pentru părțile laterale ale utilajului. Cu un mecanism modular din trei piese, utilajul oferă o rază de acțiune de 21 m de la sol la bolțul de prindere a cupei. În plus, brațul modular permite schimbarea rapidă a echipamentului high reach cu brațul standard pentru curățarea șantierului, sporind astfel versatilitatea acestui utilaj de 36 de tone.
Komatsu a lansat seria 10 de excavatoare speciale pentru demolare. În afara noilor generații de motoare de la Komatsu ce îndeplinesc cele mai stricte cerințe ale normelor de poluare și care oferă acum la aceeași capacitate cilindrică o putere mai mare dar și un consum mai redus, aceste utilaje extrem de rezistente au câteva caracteristici specifice, precum sisteme suplimentare de protecție împotriva căderii accidentale de material demolat, precum apărători laterale sau un scut special pentru cilindrii expuși, care se poate găsi printre dotările opționale. Cabina certificată ROPS oferă operatorului câteva surprize, precum un scaun cu suspensie pneumatică anatomic sau un sistem de protejare a parbrizului față de resturile de materiale.
Operatorii pot alege din cele șase moduri de lucru – modul de lucru Power, modul Economic, modul de ridicare a sarcinilor grele, modul de lucru cu foarfeca, mod de lucru cu atașamente și noul mod economic de lucru cu atașament. Acesta din urmă permite lucrul cu atașamente precum braț adăugat sau cu foarfeci cu un consum semnificativ mai mic de combustibil, fără a compromite însă eficiența mașinii. Un braț adăugat articulat în loc de varianta cu mono-braț este disponibilă ca o opțiune pentru noile modele de utilaje Komatsu PC240, PC290 și PC360. Cel mai mare excavator construit special pentru activitățile de demolare produs în serie este modelul PC490LCD – 10 de 36 tone.
Unul dintre cele mai puternice excavatoare pe șenile destinate demolării este modelul R 974 C Litronic de 132 tone, produs de către Liebherr. Acest utilaj înglobează întreaga experiență a producătorilor germani în ceea ce privește construcția utilajelor de înaltă rezistență destinate activităților extrem de dure precum cele de demolare. Echipat cu un dispozitiv de demolare ce poate ajunge până la o înălțime de lucru de 43 metri, poate fi comandat cu o serie de atașamente de lucru speciale, precum un catarg de demolare de 17 metri, un braț intermediar de 2,7 m și un braț de bază de 13,5 m, producătorul recomandând foarfeca de tăiere pentru beton Arden CU 2000.
Acum producătorul german oferă în dotarea standard pe toate excavatoarele pentru demolare seria C sistemul Liebherr Tool Control pentru o schimbare rapidă a echipamentelor de lucru hidraulice, care este completat de noul sistem de control Liebherr Demolition Control System “LDC”. Acest sistem de siguranță activă este amplasat ergonomic în interiorul câmpului vizual al operatorului, oferind informații despre unghiul de înclinare al utilajului și activează automat un sistem automat de limitare electronică a înclinării în cazulîn care o anumită valoare critică presetată este depășită. Astfel, atunci când se ajunge la o valoare maximă de înclinare, mișcările sistemului de tăiere atașat împreună cu brațele adăugate, mișcări care ar putea dezechilibra utilajul, nu mai sunt permise. Utilajul are o greutate operațională maximă de 131.600 kg. DOOSAN nu putea să nu atace această nișă de piață atât de promițătoare, renunțând la utilajele clasice cu echipamente montate speciale montate pe ele. Astfel, în cazul utilajelor pentru demolare de mare capacitate, răspunsul a venit prin intermediul modelului DOOSAN DX340 Demolition de 44.000 kg, propulsat de un motor de 184 kW.
„Inima“ sistemului se numește e- EPOS (Electronic Power Optimizing System). Acesta permite ca, indiferent de condițiile de lucru, întregul utilaj să lucreze eficient, scopul final fiind creșterea uzurii pieselor în mișcare și reducerea consumului de combustibil. Noul sistem e-EPOS este conectat la sistemul de control electronic al motorului prin intermediul unei magistrale centrale destinate transferului de date, acesta având printre alte sarcini și pe cea de armonizare a modului de lucru al motorului cu pompa hidraulică. Astfel, sistemul hidraulic permite operațiuni independente sau combinate. De asemenea, cele două trepte de viteză permit fie utilizarea unui cuplu mai mare sau a unei viteze de deplasare mai mare, în funcție de caracteristicile terenului.
Se poate remarca la modelul DOOSAN DX340 Demolition ca o caracteristică unică, modul de înclinare al cabinei, care permite o vizibilitate mai bună a operatorului asupra echipamentului de demolare, acesta fiind deplasată cu ajutorul a doi cilindri hidraulici, ceea ce permite o stabilitate mai bună în timpul lucrului.
Lansare dublă pentru Brokk la Bauma
De mai bine de 20 de ani, compania Brokk este lider în domeniul proiectării şi construcţiei de echipamente pentru demolare automate, controlate prin telecomandă. La Bauma 2013, Brokk a lansat două noi modele de roboţi pentru demolare – modelul diesel 400D care va înlocui binecunoscutul echipament 330 şi noul model Brokk 60.
Modelul 400D, este deja disponibil pentru clienții din întreaga lume începând cu luna august a acestui an și a fost proiectat pentru a duce ataşamente mai grele decât actualul echipament 330, cum ar fi ciocanul hidraulic SB 550 sau cupa concasoare CC700, fiind destinat aplicaţiilor din domeniul mineritului sau construcţiei de tunele. Raza de acţiune este de aproape 7 metri, este cu doar 100 mm mai mare decât predecesorul său, iar viteza de deplasare a crescut cu aproximativ 60%, ceea ce se va dovedi extrem de util atunci când echipamentul va trebui să se deplaseze foarte mult pe şantierul de lucru.
Noul Brokk 60, pentru care livrările către clienți au început în luna septembrie a acestui an, este cel mai mic robot din portofoliul producătorului, beneficiind de caracteristici îmbunătăţite cum ar fi o creştere a puterii cu 25%, un nou sistem de control şi un design mai robust. Acest model este destinat aplicaţiilor din domeniul construcţiilor şi alte aplicaţii unde este necesară o soluţie compactă.