Lupta pentru un viitor mai puțin poluat dar mai curat în domeniul construcțiilor este încă departe de a se fi încheiat. Noi tehnologii, ce presupun reducerea drastică a gradului de poluare a utilajelor, în special a celor de capacitate medie sau mare, oricât de avansate ar fi, nu corespund încă cerințelor industriei. Astfel, motoarele electrice sunt dependente de capacitatea bateriilor, iar activitatea pe șantier de perioadele de încărcare a acestora. Pe de altă parte, viitoarele utilaje alimentate cu hidrogen, deja funcționale la nivel de prototip, par mai aproape de cerințele utilajelor viitorului, dar logistica necesară încărcării lor la nivel industrial nu există încă.
În acest context complicat, singurul producător mondial de utilaje de construcții din lume capabil să livreze mașini de mare productivitate cu un grad redus de poluare și care să ofere o eficiență ridicată în timpul lucrului, în condițiile unei utilizări intense, este compania Komatsu.
Producătorul japonez a reușit în ultimii 20 de ani nu numai să devină cel mai important dezvoltator de tehnologii noi în domeniul utilajelor de construcții, dar chiar și să se distanțeze din ce în ce mai mult față de competitorii săi în domeniile de vârf ale cercetării.
De la utilaje cu acționare hibridă la combustibilii HVO
Producătorul mondial de utilaje Komatsu, unul dintre liderii mondiali în domeniu, a găsit calea prin care distanța dintre cercetare, dezvoltare a noi tehnologii și mai apoi integrarea acestora în noile sale generații de utilaje să fie cât se poate de scurtă. Și de fiecare dată noile sale tehnologii revoluționare, care de multe ori au surprins piața de specialitate prin eficiența lor, s-au dovedit a fiind sustenabile, eficiente, funcționând fără probleme perioade lungi de timp.
Filozofia DANTOTSU pe care se bazează politica de dezvoltare a Komatsu pe termen mediu și lung se concentrează asupra creări de plus valoare pentru clienții săi, prin generarea unui ciclu pozitiv de creștere a profitului. Dezvoltarea sustenabilă are la bază crearea de noi tehnologii prin care firma face permanent pași pentru dezvoltarea șantierelor viitorului, asigurând astfel un viitor durabil pentru generațiile viitoare.
De fapt, construirea șantierului viitorului a început cu mulți ani în urmă, în anii ’90, atunci când Komatsu a lansat tehnologia Autonomus pentru camioanele sale articulate de mare capacitate din domeniul minier, tehnologie ce permite acestora să lucreze în mod autonom. Printre utilajele dezvoltate ulterior, excavatoarele din gama Hybrid lansate în anul 2008 de către Komatsu au ieșit în evidență, datorită celui mai scăzut consum orar de combustibil de pe piață și a unui nivel de poluare foarte redus. Noile generații, din ce în ce mai eficiente, rămân în continuare fără rival pe piața construcțiilor, precum modelul Komatsu HB365LC/NLC-3 Hybrid de 37 tone, singurul utilaj din clasa sa care asigură o reducere a amprentei de carbon de până la 40%.
Segmentul utilajelor cu acționare 100% electrică reprezintă o provocare în continuare pentru marii constructori. Komatsu anunța oficial la sfârșitul anului 2021 o accelerare a colaborării cu producătorul american Proterra, o firmă situată în topul dezvoltatorilor de tehnologii dedicate electrificării vehiculelor comerciale. Scopul era de a produce un sistem de stocare a energiei electrice eficient și durabil, sub forma unei baterii litiu-ion. După mai puțin de un an, Komatsu a surprins, din nou, constructorii din întreaga lume, în cadrul expoziției Bauma 2022, fiind primul producător care a anunțat lansarea în producția de serie a unui excavator hidraulic cu acționare electrică din clasa de 20 tone, modelul PC210E. Acesta oferă performanțe de lucru similare cu modelul cu motor termic, dar cu un nivel de poluare zero.
Komatsu oferă deja pieței de construcții din întreaga lume utilaje și tehnologii care depășesc chiar și previziunile despre viitor. Transformarea digitală a șantierelor a început pentru producătorul japonez în anul 2015, în Asia, iar acum doi ani tehnologiile software legate de Internet of Things (IoT), integrate în sistemul SMART CONSTRUCTION, începând să fie prezente pe șantierele din întreaga Europă.
Recent, producătorul japonez a făcut un nou anunț privind trecerea la alimentarea utilajelor sale produse în Europa cu combustibil vegetal hidrotratat (HVO), pentru prima lor alimentare din fabrică.
O decizie care este în conformitate cu obiectivul pe termen lung al Komatsu ca până în anul 2050 să producă numai utilaje cu amprenta de carbon zero. Astfel, Komatsu devine singurul producătorul mondial de utilaje terasiere și pentru activități miniere care propune dezvoltarea unei noi industrii constructoare de mașini pentru construcții, total nepoluante, și care demonstrează și că are posibilitatea de a realiza acest lucru.
Motoarele cu ardere interne construite de către producătorul japonez funcționează la fel de eficient cu acest tip de combustibil, fără a fi necesară nici o modificare. Trecerea la combustibilul HVO regenerabil, parafinic, ca alternativă durabilă la motorina tradițională, este un pas major pe care Komatsu îl face pentru reducerea impactului său asupra mediului. Astfel se demonstrează în condiții reale de lucru pe șantier că utilajele sale pot funcționa cu un combustibil mai curat și mai durabil, contribuind la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și îmbunătățind calitatea aerului.
HVO este produs din materie primă regenerabilă, cum ar fi uleiul de gătit și deșeurile de grăsimi animale. Este un înlocuitor simplu pentru motorina fosilă, dar cu o cifră cetanică ridicată, motoarele putând să îl utilizeze fără a fi necesar un circuit suplimentar pentru un adaos de oxigen sau alți aditivi. Prin utilizarea HVO nivelul de gaze de seră emise de motoarele actuale Komatsu, care deja îndeplinesc cerințele celor mai dure reglementări privind normele de poluare poate fi redus cu până la 90 la sută.
Toate utilajele Komatsu, inclusiv cele din domeniul construcțiilor sau cele utilizate pentru activități miniere pot utiliza la fel de eficient noul combustibil.
Alimentarea utilajelor Komatsu cu combustibil HVO pentru prima umplere reprezintă numai unul dintre numeroșii pași pe care compania îi face către o dezvoltare durabilă, alături de dezvoltarea de noi tehnologii și soluții de alimentare, cum ar fi utilajele electrice și cele cu hidrogen, pentru a reduce dependența de combustibilii fosili și astfel să atingă obiectivul de zero emisii până în anul 2050.