ConstructiiDezvoltare durabilaInformaţii la ziNewsOnlinePRODUCATORI newsProductie, transport, si turnare asfalt si betonslideUtilaje pentru construcţii

Utilizarea programelor smartphone pentru o calitate înaltă a asfaltării

Realizarea unei autostrăzi se face de multe ori în condiții de lucru extreme, pe șantiere în zone cu o accesibilitate redusă, iar controlul utilajelor și a calității lucrărilor este dificil… dar doar dacă nu se poate realiza de la distanță, chiar și cu ajutorul unui telefon mobil.

Podul Aftetal din nordul Germaniei face parte dintr-o rută ocolitoare într-o zonă cu un trafic intens. Înălțimea sa de aproape 70 m, condițiile meteo extreme și cerințele stricte de calitate impuse de municipalitate au impus constructorului să apeleze la utilajele și soluțiile digitale Vögele: programul WITOS Paving Docu, combinat cu aplicațiile RoadScan și Jobsite Temp, au permis echipei să înregistreze datele despre temperatura asfaltului proaspăt așternut și să controleze ca toate măsurătorile de pe teren să corespundă cu cerințele de calitate din documentația tehnică.

Utilizare simplă, control rapid

Construirea unei rute ocolitoare în jurul zonei Bad Wünnenberg, în Westfalia, pentru a decongestiona traficu,l reprezintă un proiect de actualitate, care urmează să fie finalizat în primăvara anului 2022. Noul drum B480 face parte dintr-un coridor de trafic destinat creșterii afluxului de vehicule  în regiunea Hochsauerland, aceasta devenind astfel mai accesibilă. Secțiunea de drum cu cele mai mari probleme tehnice este reprezentată de către podul Aftetal, care are aproape 70 m înălțime și 785 m lungime. Aici, provocările tehnice au venit una după alta: înălțimea construcției, dar și poziția geografică. Acesta este expus, chiar și pe vreme bună, unui vânt care suflă puternic și răcește rapid temperatura mixturii asfaltice proaspăt turnate. Iar cerințele proiectului presupun realizarea unui drum la cele mai înalte standarde posibile de calitate pentru suprafața de rulare.

Din fericire, constructorul, o societate cunoscută prin proiectele sale rutiere, acordă de ani de zile o atenție deosebită proceselor digitale de prelucrare a informațiilor în timp real, lucrând cu propriile soluții cloud și bazându-se pe tehnologia 3D care este implementată pe o mare parte din utilajele firmei. Astfel, fiecare șantier a devenit mai eficient iar lucrările sunt totdeauna realizate la cele mai înalte standarde de calitate.

Așadar, suportul digital al întregului șantier a fost implementat încă din prima zi de lucru. Pentru a monitoriza în mod continuu temperaturile la asfaltare și pentru a înregistra cu acuratețe procesele de pe șantier, compania a ales soluțiile specifice oferite de către constructorul utilajelor de asfalt, firma Vögele: WITOS Paving Docu, inclusiv sistemul de măsurare a temperaturii fără contact RoadScan și noua aplicație Jobsite Temp.

WITOS Paving Docu permite ca informațiile despre mixtura asfaltică și utilaje să fie înregistrate prin smartphone, putând fi analizate în timp real sau la sfârșitul programului. În combinație cu RoadScan, constructorii pot, de asemenea, să înregistreze și să analizeze temperaturile asfaltului turnat. În timpul asfaltării, datele despre temperatură în timp real pot fi vizualizate pe afișajul consolei operatorului finisorului. Noua aplicație Jobsite Temp permite, de asemenea, șefului de șantier și altor utilizatori să acceseze în timp real datele despre temperatură și alte informații suplimentare prin intermediul smartphone-ului: printre altele, viteza actuală de asfaltare, lățimea șapei, poziționarea finisorului, date despre transferul amestecului, inclusiv informații legate de borderoul de livrare a materialelor.

Toate informațiile controlate cu un smartphonee

Utilizarea programului WITOS Paving Docu împreună cu RoadScan a creat, pe de o parte, condițiile pentru verificarea continuă a temperaturii asfaltului în condiții meteorologice dificile și, pe de altă parte, posibilitatea urmăririi cerințelor de calitate și derularea documentelor. În acest caz constructorul a asfaltat un tronson cu un strat de grosime de 3,5 cm și cu o lățime de până la 12 m pe două secțiuni, fiecare măsurând aproximativ 2 km înainte și pe pod. Echipa de asfaltare a lucrat cu un finisor Vögele tip SUPER 1800-3i pe două benzi, în combinație cu grinda extensibilă AB 500 TP1.

În varianta de compactare puternică cu cu tamper și grindă de presiune, aceasta a asigurat un nivel ridicat de precompactare, care a redus numărul de treceri finale ai cilindrilor de compactoare. În plus, constructorul a utilizat un utilaj intermediar PowerFeeder offset MT 3000-3i de ultimă generație pentru a preveni întreruperile în alimentarea finisorului și pentru a transfera amestecul rapid și fără probleme. Toată această organizare de șantier a permis obținerea unor suprafețe netede, să încetinească răcirea prematură a mixturii asfaltice și astfel să se creeze condițiile pentru un standard înalt de calitate a suprafeței asfaltate. În combinație cu WITOS Paving Docu și Jobsite Temp, toate informațiile importante au putut fi vizualizate permanent pe smartphone, astfel că s-a putut stabili de la distanță fereastra de timp de compactare ideală. De asemenea, au putut să fie luate măsurile adecvate atunci când a fost necesar și de asemenea, fiecare proces de turnare și etapă s-au înregistrat automat, fără hârtie.

Simplu de utilizat, de încredere

Pentru a putea utiliza WITOS Paving Docu este necesară montarea unui modul telematic la nivelul finisorului de asfalt. În ceea ce privește aplicația Jobsite Temp, aceasta funcționează împreună cu sistemul RoadScan.

Piesa principală a acestui sistem este reprezentată de camera cu infraroșu cu receptor GPS, care este montată pe acoperișul finisorului. Șeful de șantier sa conectat prin smartphonul său la finisorul în lucru cu ajutorul unui cod QR, și astfel a putut să lucreze direct cu cele două aplicații prezentate mai sus.

Deoarece programul și finisorul sunt conectate printr-o rețea WiFi, schimbul de informații între sistemul de măsurare a temperaturii RoadScan și smartphone funcționează și fără o rețea de telefonie mobilă, ceea ce este deosebit de practic pe șantierele de acest tip. Cu WITOS Paving Docu, pot fi înregistrate toate datele privind finisorul și modul de așternere al asfaltului, primind informații cum ar fi lățimile de lucru, vitezele de avans și timpii efectivi de lucru. De asemenea, aplicația a calculat continuu suprafețele și cantitățile de material turnat precum și densitatea de suprafață.

În plus, șeful de șantier au putut să vadă și să înregistrezez automat toate bonurile de livrare datorită unui cod QR, putând să  verifice în timp real cantitățile, calitatea materialelor primite și costurile. Echipa de pe șantier a beneficiat de asemenea de o monitorizare permanentă a temperaturilor din stratul de asfalt în timp real, deoarece vântul puternic impunea  niște ferestre de timp de turnare și compactare foarte precise și restrânse. Chiar și operatorii de pe compactoare au putut să-și vadă permanent propria poziție, precum și distanța față de finisor, putând defini singuri zonele limită până la care puteau avansa.

Perfect echipat – chiar și pentru turnare la temperatură scăzută

În acest fel, echipa însărcinată cu pregătirea suprafeței de rulare a reușit să coordoneze ativitățile de turnare și compactare într-un mod optim și să obțină o calitate ridicată. Cu WITOS Paving Docu șeful de șantier a putut să documenteze toate datele legate de actvitatea zilnică în mod transparent și complet, fără a fi nevoit să completeze liste de date în Excel sau pe o tabletă, așa cum era cazul până acum. A fost foarte ușor să utilizeze noile aplicații, deoarece WITOS Paving Docu și Jobsite Temp sunt programe intuitive. Ele evidențiază numai informațiile relevante și nu necesită practic nici-o pregătire anterioară a utilizatorului.

În concluzie, constructorul a decis să utilizeze ambele aplicații pentru aproape toate șantierele sale, mai ales acolo unde cerințele de calitate sunt deosebit de ridicate: de exemplu, pentru construcția de drumuri naționale și județene sau chiar șantiere industriale. În plus, deoarece asfaltul la temperatură scăzută devine din ce în ce mai utilizat, iar ferestrele orare de turnare și compactare sunt în acest caz chiar mai mici decât în cazul utilizării asfaltului tradițional, la cald, aplicațiile WITOS Paving Docu, RoadScan și noua aplicație Jobsite Temp reprezintă cea mai bună soluție pentru a obține un strat de uzură de calitate.

Articole similare

1 din 1.015