În foarte multe ţări, companiile de construcţii sunt contractate pentru a reabilita drumurile existente, mai des decât pentru a construi unele noi. Pe lângă procesul convenţional de frezare a suprafeţelor și de înlocuire a stratului de asfalt, alte două proceduri, dezvoltate de compania Joseph Vögele AG, câștigă la nivel mondial tot mai mult teren: așternerea unui strat subţire de asfalt prin pulverizare și turnarea „cald pe cald” a unui strat de asfalt compact. Recent, cele două metode au fost puse în practică pentru compania Rask Brandenburg GmbH, un client specializat în metode moderne de reabilitare.
Echipamentele cu care au fost puse în practică cele două metode inovatoare de reabilitare a drumurilor au fost finisorul SUPER 1800-3i SprayJet (pentru strat subţire) și trenul de turnare VÖGELE InLine Pave (pentru straturile compacte de asfalt) format din alimentatorul VÖGELE MT 3000-2i, finisorul SUPER 2100-3i IP pentru așternerea stratului de legătură și un alt finisor VÖGELE pentru turnarea stratului de suprafaţă.
Tehnologii pentru viitor
La doar câteva săptămâni după începerea lucrului, finisorul SUPER 1800-3i SprayJet avea deja la activ 600 de ore de operare, toate dedicate pulverizării straturilor de bitum, respectiv sarcinilor de lucru „cald pe cald”, efectuate cu ajutorul tehnologiei InLine Pave. „Acest procedeu reprezintă viitorul. Proiectele de construcţii pot fi duse la bun sfârșit în mod rapid, ceea ce reprezintă un avantaj pentru fluxurile de trafic. Sunt eficiente din punct de vedere al costurilor, în mare parte datorită faptului că etapa de pre-pulverizare este complet eliminată. Rezultatele sunt de cea mai bună calitate, deoarece legătura dintre straturi este de-a dreptul extraordinară”, explică Roland Schug, șeful departamentului de Marketing al VÖGELE.
Reabilitarea prin metoda asfaltului compact
În cadrul procedeului InLine, straturile de legătură și de uzură sunt turnate prin metoda „cald pe cald”, într-o singură trecere. Cu alte cuvinte, cele două finisoare VÖGELE lucrează în linie, la o distanţă de doar câţiva metri între ele, pentru a lăsa o bandă deschisă pentru desfășurarea traficului. O staţie de alimentare VÖGELE MT 3000-2i cu bandă pivotantă și funcţie automată de control al distanţei asigură un flux continuu de material, operatorii finisorului având astfel posibilitatea de a se concentra exclusiv pe operaţiunile de lucru.
Noua generaţie Dash 3
Componenta tehnologică centrală a procedurii InLine este finisorul SUPER 2100-3i IP pentru turnarea straturilor de uzură. Pe lângă inovaţiile cu care este dotată noua generaţie Dash 3, din care face parte, acest utilaj este echipat şi cu un modul de transfer, complet reproiectat: banda care transferă mixtura pentru straturile de uzură către finisor este încălzită şi extinsă cu 1 m. La un punct prestabilit, noul modul de transfer poate fi îndepărtat cu ușurinţă, o funcţie ce crește capacitatea de utilizare a echipamentului.
Asfaltare durabilă
Echipat cu grinda extensibilă AB 600 TP2 Plus, finisorul SUPER 2100-3i IP așterne un strat de uzură atât de compact încât echipamentul poate trece peste acesta, fără o compactare prealabilă. Acest lucru este posibil datorită tehnologiei de înaltă compactare realizată cu sistemul hidraulic unic cu debit variabil, o altă inovaţie dezvoltată de VÖGELE. În această etapă, asfaltul este precompactat în timpul așternerii de către un bătător și de două bare de presiune.
Avantajele tehnologiei SprayJet
Pentru Rask Brandenburg, VÖGELE a adaptat tehnologia SUPER 1800-3i SprayJet în așa fel încât utilajul să poată prelua operaţiunile de asfaltare a starturilor de uzură din trenul de turnare InLine. Echipamentul operează astfel într-o manieră convenţională, și nu în modul de pulverizare, datorită faptului că metoda „cald pe cald” obţine o legătură perfectă între straturi și o blocare puternică, chiar și fără pulverizarea emulsiei de bitum. Modificările aduse modelului SUPER 1800-3i SprayJet includ incorporarea unui sistem de pulverizare a apei și șenile mai late. Pentru aplicaţiile de pulverizare, betoniera este echipată cu un modul SparyJet detașabil, care îi permite să asfalteze și să pulverizeze emulsia, în același timp.
Testul suprem, în Berlin
După ce stratul de uzură este turnat, cilindrii sunt utilizaţi pentru a obţine compactarea finală. O demonstraţie pe autostrada A 113 din Berlin a arătat cât de bine lucrează împreună cele două sisteme tehnice de la VÖGELE. Trenul de turnare a reabilitat mai multe secţiuni cu o lungime totală de 2 km, care au fost deschise traficului la timp, la sfârșitul vacanţelor școlare.
Avantajele procedurii InLine Pave
- Asigură o asfaltare durabilă și eficientă din punct de vedere al costurilor
- Straturile de legătură și de uzură sunt turnate „cald pe cald”, într-o singură trecere
- Nu necesită închiderea totală a traficului rutier
- Cele trei echipamente lucrează în linie, unul în spatele celuilalt
- Procedeul este economic și prietenos cu mediul
- Are un design modular care maximizează eficienţa
Tehnologia SprayJet
- Inovaţie de la VÖGELE pentru asfaltarea economică de înaltă calitate a straturilor de uzură
- Emulsia de bitum poate fi pulverizată și așternută pe stratul de uzură, într-o singură trecere
- Finisorul SUPER 1800-3i este transformat într-un pulverizatoar rapid și ușor, prin simpla adăugarea unui modul
- Funcţia de pulverizare este activată și dezactivată ușor, prin apăsarea unui buton
- Optimizează așternerea straturilor subţiri de asfalt
- Nivelul de pulverizare poate fi ajustat exact, asigurând o cantitate optimă de emulsie de bitum.