VOLVO CE este unul dintre producătorii mondiali importanți de utilaje terasiere, cu o puternică echipă de cercetare-dezvoltare în domeniul tehnologiilor nepoluante. Planurile sale de viitor se axează pe dezvoltarea a noi generații de utilaje cu un grad redus de poluare sau chiar zero, anunțând chiar un plan pe termen lung care prevede ca 35% din gama sa de utilaje să fie cu acționare electrică până în anul 2030.
De fapt, acționarea electrică reprezintă unul dintre soluțiile momentului, existând însă deja prototipuri de utilaje acționate cu hidrogen. Pentru producătorul suedez reducerea amprentei de carbon începe însă încă de la fabrică, studiindu-se posibilitatea realizării de mașini din oțel fără conținut de carbon. Și cum utilajele 100% electrice sunt în general limitate tehnologic la seriile compacte, VOLVO CE a lansat pe piață o serie de trei modele de excavatoare din clasele de 25, 30 și 35 tone cu acționare hibridă. Acestea sunt mai puțin poluante comparativ cu cele similare cu motor diesel, la fel de puternice, asigurând însă un consum mai mic de combustibil de până la 17%, în funcție de modul de lucru.
Volvo extinde gama Hybrid cu modelul EC380E
Recuperarea energiei hidraulice la coborârea brațului excavatorului, este o tehnologie originală dezvoltată de către VOLVO CE. Pornind de la ideea că un excavator realizează cicluri de lucru repetitive dese, pe perioade lungi de timp, tehnologia Hybrid dezvoltată de specialiștii săi utilizează energia ce se dezvoltă din mișcările puternice și regulate de coborâre a brațului, aceasta fiind stocată într-un acumulator hidraulic, care o pompează în circuit, antrenând pompa hidraulică care astfel utilizează mult mai puțin din puterea motorului termic. Modelele hibride nu aduc nici un compromis în ceea ce privește capacitatea de lucru, aceste excavatoare oferind același nivel de control și performanță ca și utilajele standard, inclusiv posibilitatea de a lucra în modul ECO și modul hibrid, simultan.
Componentele sistemului hybrid sunt simple, ușor de întreținut, fără să necesite costuri suplimentare din partea proprietarului. Suplimentul de energie oferit de sistemul hibrid reduce gradul de încărcare al motorului, asigurând o reducere a consumului de combustibil cu până la 17% și cu până la 15% mai puține emisii de CO2.
Excavatorul hybrid EC380E oferă performanțe similare cu varianta sa cu motor diesel. Astfel, cu o masă proprie cuprinsă între 37.800 și 43.000 kg, acesta dezvoltă o putere de 311 CP la nivelul motorului și poate lucra cu cupe cu capacități cuprinse între 0,83 și 2,53 mc, în funcție de densitatea materialului săpat și activitatea de șantier.
Și chiar dacă performanțele sunt similare cu cele ale excavatorului standard, cu motor diesel, acesta asigură un consum mai mic cu 15%, deci emisii de bioxid de carbon mai mici cu 15% și un randament energetic mai mare cu 17%. Motorul său Volvo dezvoltă un cuplu maxim de 1.692 Nm la o turație nominală de 1.275 rpm.
Și deoarece EC300E Hybrid poate fi considerat deja un veteran, având 3 ani de când a intrat în producția de serie, acesta a fost complet modernizat, pentru a putea oferi același grad de eficiență precum noile excavatoare EC250E Hybrid și EC350E Hybrid.
Dar, pentru ca un utilaj să lucreze eficient, operatorul trebuie să fie odihnit, să lucreze concentrat, dar cu un grad redus de oboseală acumulată în timpul lucrului. Accesul operatorului în interiorul cabinei se face simplu, fără probleme, datorită ușii largi și treptelor de acces antiderapante. Cabina este instalată pe amortizoare hidraulice pentru a reduce nivelul șocurilor și vibrațiilor.
Operatorul are o vedere panoramică asupra suprafeței de lucru, dar și în jurul utilajului. Parbrizul poate fi glisat cu ușurință în plafon, iar geamul frontal inferior poate fi înlăturat și depozitat în ușa laterală.
Gama extinsă VOLVO CE de utilaje electrice
Volvo Construction Equipment oferă deja 5 utilaje complet nepoluante și cu acționare 100% electrică, și anume încărcătorul L20 Electric precum și excavatoarele EC18 Electric și ECR18 Electric, alături de primele lansate din serie, VOLVO ECR25 Electric și VOLVO L25 Electric, toate la fel de puternice și de rapide precum cele similare cu acționare diesel. Planul VOLVO CE de a acoperi 35% din gama sa de utilaje cu mașini cu grad de poluare zero până în 2030 merge înainte.
L20 Electric are o masă proprie de 1,8 tone și un sistem mecanic de ridicare a cupei de tip paralel care oferă o vizibilitate excelentă asupra echipamentului de lucru, acesta asigurând și o înălțime de ridicare remarcabilă, mișcările fiind perfect paralele, ceea ce înseamnă că poate fi utilizat foarte bine și cu echipamente de ridicare cu furci. Utilajul este echipat cu baterii de 33kWh sau 40kWh, costurile de întreținere fiind reduse cu 30%. Pe lângă condițiile de lucru excelente pentru operator, asigurate în primul rând de nivelul de zgomot foarte redus, acesta poate lucra acum cu un efort minim, datorat noii frâne de parcare automate cu funcție de blocare în pantă dar și posibilității de a personaliza modul de lucru al utilajului.
Puternic și compact, excavatorul ECR18 Electric de 1,8 tone oferă cea mai bună stabilitate și cele mai bune condiții de lucru din clasa sa pentru operator, calități deja testate de clienți pe omologul său cu acționare diesel, aducând în plus beneficiul unui zgomot redus, vibrații reduse și un sistem hidraulic mai rapid, datorat capacității motorului de a livra instaneu puterea necesară fiecărei activități.
ECR18 Electric are un design special pentru a putea funcționa în spații înguste, având partea din spate foarte scurtă. Construcția sa este foarte rezistentă, având în vedere condițiile de șantier, cu un sistem ridicat de contragreutăți, panouri de oțel care protejează suprastructura rotitoare. De asemenea furtunele acționării hidraulice sunt montate în interiorul brațului, fiind astfel protejate față de eventualele loviri din exterior. ECR18 poate lucra în cele mai înguste spații de pe un șantier, în special datorită dimensiunilor sale de gabarit și a cozii sale scurte.
VOLVO CE a completat gama de utilaje electrice cu modelul EC18. Atât modelul EC18 Electric, cât și EC18 au trenul de rulare cu lățime variabilă ce se poate restrânge la mai puțin de 1 m sau extinde până la 1,35 m, astfel excavatorul putând să treacă prin cele mai strâmte spații. Vizibilitatea operatorului asupra întregului șaniter este excepțională, datorită unghiurilor drepte ale structurii de bază și faptului că nici cabina și nici cilindrii hidraulici nu depășesc lățimea șenilelor, întregul design al utilajului reducând riscul de deteriorare atunci când se lucrează lângă pereți sau alte obstacole. Cabina spațioasă și comenzile ergonomice oferă operatorului posibilitatea de a lucra în cele mai bune condiții, fiind astfel concentrat și eficient de-a lungul întregii zile de lucru.
Toate utilajele sunt dotate din serie cu un încărcător integrat, care le permite să se încarce de la 0 la 100% în mai puțin de șase ore. Cu un încărcător opțional rapid de la bord, L20 Electric se va încărca complet în mai puțin de două ore, în timp ce ECR18 Electric și EC18 Electric se vor încărca până la o capacitate funcțională de 80% în numai 1,25 ore.