Gigantii Soselelor

VOLVO FMX, vedeta BAUMA 2013

Prima zi a celei mai importante manifestări expoziţionale mondiale dedicată maşinilor, tehnologiilor şi echipamentelor pentru construcţii, BAUMA 2013, a consemnat şi evenimentul care a adunat un număr record de vizitatori la un singur stand: lansarea noii game de autocamioane pentru construcţii VOLVO FMX. Spaţiul Volvo, amenajat special pentru această lansare de excepţie s-a dovedit neîncăpător, cu o jumătate de oră înainte de începerea evenimentului toate locurile fiind ocupate.

Interesul deosebit arătat atât de presa de specialitate din întreaga lume, dar şi de utilizatori se bazează pe o tradiţie a gamei VOLVO FMX. Astfel, acum trei ani, tot în cadrul manifestării BAUMA, constructorul suedez a prezentat cel mai modern camion de construcţii din lume. Lansarea de atunci a reprezentat un punct de reper, prima generaţie FMX revoluţionând practic sectorul transporturilor specializate pentru construcţii. Deşi gama FMX este relative nouă pe piaţă, nu trebuie uitat că aceasta are la bază experienţa de zeci de ani în domeniul construcţiilor a grupului Volvo, reprezentând practice generaţia următoare a autocamioanele VOLVO FM.

În anul 2010 VOLVO FMX era văzut de către utilizatori ca fiind camionul perfect pentru construcţii, la proiectarea sa ţinându-se cont de cerinţele constructorilor din întreaga lume, cerinţe ce au fost îndelung studiate de proiectanţii grupului, fiind un fel de „Nec plus ultra“ în domeniu. Noul VOLVO FMX demonstrează însă că totdeauna se poate mai bine, depăşind aşteptările cele mai optimiste.

Cum poţi să faci un camion foarte bun să fie cu mult mai bun? – însumând întreaga tehnologie de ultimă oră lansată pe piaţa transporturilor rutiere de către Volvo Trucks în ultimul an, aducând modificări importante la nivelul sistemului de rulare, specific transportului pe drumuri neamenajate şi nu în ultimul rând oferind siguranţa şi confortul necesar şoferului pentru a exploata la maxim calităţile şi capacităţile noului VOLVO FMX.

Tehnologia VOLVO de ultimă oră Volvo Dynamic Steering este un sistem cu adevărat revoluţionar ce oferă şoferului siguranţă şi un mod de manevrare foarte uşor al camionului, chiar şi la viteze mici şi cu încărcare maximă. Este format dintr-un motor electric cu comandă electronică montat pe caseta de direcţie, acesta funcţionând împreună cu direcţia hidraulică a autocamionului şi fiind reglat de două mii de ori pe secundă de către unitatea electronica de comandă. Unitatea de comandă electronică la rândul său preia informaţiile necesare de la şofer, odată cu rotirea volanului şi de la senzorii de bord ce oferă date despre viteză, încărcare sau starea drumului.

Scopul acestui sistem unic este acela de a asigura mişcări precise ale volanului în timpul mersului, şoferul având astfel capacitatea de a controla direcţia maşinii, în orice situaţie. Specialiştii suedezi au rezolvat în acest fel patru problem majore apărute în timpul conducerii unui camion de construcţii: un efort fizic redus la rotirea volanului în condiţiile cele mai dificile, precum viteze mici şi încărcare mare; menţinerea direcţiei la viteze mari, fără a fi necesare mici ajustări prin mişcarea volanului stânga-dreapta; atenuarea puternică a mişcărilor volanului necontrolate ce apar când camionul se deplasează pe un drum neamenajat, datorită denivelărilor de pe teren; detectarea forţelor laterale dinamice ce pot apărea pe neaşteptate, precum vântul în rafale.

Datorită acestui sistem, revenirea volanului în poziţia normală se face totdeauna perfect aliniat şi în mod automat, fără posibilitatea unei mici rotiri suplimentare după ce se atinge poziţia de mers drept. Modificări importante la nivelul sistemu lui de rulare Volvo FMX este pregătit special pentru construcţii, deci pentru un mod de lucru greu. În proiectarea acestui camion două aspecte esenţiale au fost luate în calcul: un mod de lucru confortabil pentru şofer şi economii importante pentru proprietar. Noua suspensie pneumatică spate, optimizată pentru construcţii este prevăzută cu un sistem de control automat al nivelului şi, datorită gărzii la sol de 300 mm, capacitatea de trecere este excelentă pe orice tip de teren. Suspensia pneumatică este disponibilă pentru variantele constructive 4×2, 6×4 şi 8×4, oferind numeroase avantaje precum confort şi agilitate, indiferent dacă este plin sau gol.

Având în vedere că bara antiruliu este poziţionată între punţile tandemului, vehiculul are o stabilitate excelentă. În acelaşi timp, în spatele punţii din spate a autocamionului nu există component neprotejate ale suspensiei. Puntea faţă motoare reprezintă acum o opţiune extrem de atractivă, datorită faptului că aceasta a fost mutată la noul VOLVO FMX mai în faţă, cu 100 mm, fiind acum exact în aceeaşi poziţie ca şi la variantele cu prima punte nemotoare. Avantajul pe teren este important, acum unghiul de atac în cazul deplasării pe suprafeţe puternic denivelate este mult mai mare, deci riscul de a lovi cu botul maşinii solul este redus. Din acest motiv, şi bara transversală de direcţie a fost mutată mai sus, într-o poziţie mai bine protejată. Pentru această variantă constructive este disponibil şi sistemul de transmisie al mişcării I-Shift, extreme de eficient la viteze mici.

Eficienţă prin siguranţă şi confort pentru şofer

Designul cabinei reprezintă un element important atunci când vorbim de confort, dar şi eficienţă. Interiorul, reproiectate, noul VOLVO FMX oferind acum imaginea unui camion complet echipat, pregătit sută la sută pentru o utilizare intensă.

Poziţia joasă a cabinei pe şasiu permite un acces uşor la urcare şi la coborâre, precum şi o vizibilitate superioară în planul apropiat. Acest lucru reduce riscul de deteriorare a vehiculului şi îmbunătăţeşte siguranţa pentru persoanele care lucrează în apropierea autocamionului, un lucru normal în condiţii de şantier.

 Designul exterior al cabinei inspiră robusteţe, fiind însă eficient în cazul unei utilizări de şantier. Această eficienţă se vede la nivelul barei de protecţie, care la fel ca şi la modelul anterior, este făcută din trei segmente, pentru a putea fi mai uşor înlocuită numai partea deteriorată în caz de impact. Acum, aceasta este construită dintrun material elastic, rezistent la şocuri, având înglobată şi o treaptă de acces pentru operaţiunile de întreţinere a parbrizului. Deasupra barei de protecţie se află un dispozitiv de tractare fabricat din fontă, conceput pentru a suporta 32 de tone. Farurile au fost reproiectate, oferind un aspect distinct, unic pentru VOLVO FMX, toate funcţiile acestora, lămpile de semnalizare şi luminile de zi înclinate fiind integrate în aceeaşi carcasă. În plus, acestea sunt mai performante decât varianta anterioară, atât faza lungă cât şi faza scurtă fiind mai bune.

Interiorul cabinei noului Volvo FMX a fost complet reproiectat, punându-se accentul pe un spaţiu de lucru confortabil şi ergonomic. Mai mult spaţiu în cabină pentru şofer, mai multe opţiuni de depozitare, dar şi un scaun atent reproiectat, care este mai subţire acum şi care astfel asigură o pozţie de condus mai confortabilă pentru conducătorii înalţi, putând fi înclinat cu un plus de 4˚ faţă de varianta anterioară. Şoferul are mai mult loc şi pentru picioare întrucât contactul a fost mutat mai sus pe tabloul de bord.

Noul panou de bord este complet negru, impunând prin eleganţă, având şi un rol practic important, deoarece nu reflectă lumina, astfel comenzile şi ecranul computerului central fiind uşor vizibile în timpul mersului. Volanul este echipat cu mai multe butoane de comandă ce asigură funcţii multiple, precum controlul vitezei de croazieră, telefonul şi sistemul de navigaţie etc.

Nu putem încheia această succintă prezentare fără a vorbi de „inima“ noului VOLVO FMX, gama de motoare Euro 6 de 11 sau 13 litri. Acestea sunt echipate cu cel mai nou sistem de recirculare a gazelor arse EGR, fără răcire, soluţia brevetată de Volvo Trucks pentru filtre economisind timp şi reducând costurile pentru clienţi. Motoarele Volvo D11, de 11 litri şi D13, cu capacitate de 13 litri oferă o gamă de puteri cuprinse între 330 şi 450 CP, respectiv 420 şi 540 CP, suficiente pentru orice tip de aplicaţii din domeniul construcţiilor, inclusiv pentru transportul şi distribuţia betonului sau asfaltului cald.

Articole similare

1 din 7