Volovo Trucks, al doilea producător mondial de autocamioane grele, a dezvoltat o soluţie care măreşte semnificativ siguranţa pe drumurile de iarnă pentru șoferii de autocamioane cu remorcă, care sunt supuși unor riscuri serioase, atunci când drumurile alunecoase şi coborârea pantelor devin o provocare.
Compania a creat frâna antiforfecare, un sistem care frânează automat remorca, îndreptând ansamblul tractor-remorcă pe porţiunile alunecoase ale pantei. Frâna minimizează riscul de pierdere a stabilităţii și reduce potenţialele accidente, prin împiedicarea derapajului remorcii.
Decizia de a introduce acest tip de frână a fost luată pentru a creşte siguranţa în trafic, dar mai ales pentru a micşora numărul de accidente produse de autocamioane, care anual sunt implicate în aproximativ 15% din totalul de 30.000 de accidente cu consecinţe grave care au loc în Europa.
Frâna antiforfecare vine în completarea programului electronic de stabilitate (ESP), un alt sistem pe care Volvo Trucks l-a introdus în premieră mondială în industria de camioane. În timp ce sistemul ESP oferă maximum de eficienţă la viteze ridicate, frâna antiforfecare acţionează doar la viteze de sub 40 km/h. Ambele sisteme contribuie la îmbunătăţirea stabilităţii şi a direcţiei. Beneficiile introducerii noului tip de frână constau în creşterea siguranţei pe drumurile în pantă, în special pe cele alunecoase sau cele în curbă; activarea frânei remorcii în mod pulsat; ținerea remorcii în linie cu tractorul; uşurință în manevrarea direcţiei și reducerea riscului forfecării combinaţiei.
Sistemul antiforfecare a fost introdus în 2012 pe rigidele Volvo FH cu remorcă, iar în 2013 pe rigidul Volvo FM cu remorcă. În 2014 aceast tip de frână va fi disponibil şi pentru tractoarele Volvo FH şi FM pentru semiremorcă.