Construcția autostrăzilor cu structură rezistență din beton solicită turnarea unor cantități mari de material, de multe ori în straturi suprapuse, într-o perioadă scurtă de timp, și dacă se poate fără pierderi laterale. Wirtgen, cel mai mare producător mondial de utilaje pentru construcția și întreținerea drumurilor, asigură pentru astfel de șantiere o soluție eficientă și rapidă de lucru, care înglobează utilaje de turnare a betonului cu cofraj glisant, precum modelul SP 154(i) ce pot lucra împreună cu mașini de tratare a suprafeței din seria TCM 180(i), acestea din urmă având rolul de a finaliza activitatea de preparare a stratului final de beton.
Producătorul german a prezentat de curând un proiect de refacere a suprafeței unei autostrăzi de 67 de km care leagă două orașe importante din Republica Cehă, în acest caz fiind esențială reducerea timpului de lucru la minim. O altă provocare: datorită traficului intens, infrastructura trebuia să fie foarte rezistentă, motiv pentru care sa decis ca suprafața de rulare să se sprijine pe un strat de bază din beton.
Un atelier de lucru pentru beton bine pus la punct
Din punct de vedere tehnologic, proiectantul a prevăzut ca betonul să fie așezat în două straturi, cel final fiind realizat din beton dezactivat. Calitatea suprafeței de beton trebuia de asemenea să fie bine texturată, pentru a asigura o aderență perfectă a straturilor de bitum superioare.
Constructorul, una dintre cele mai mari firme europene specializate în astfel de lucrări, societatea Eurovia, a ales două utilaje de turnare a betonului cu cofraj glisant Wirtgen SP 154(i), acestea trebuind să lucreze în convoi și astfel producând cu o singură trecere cele două straturi de beton necesare. Aceste utilaje ce fac parte din noua generație de echipamente destinate șoselelor de la Wirtgen au fost alese pentru capacitatea lor mare de turnare dar și datorită deschiderii care poate atinge 16 metri, la o adâncime maximă de 450 mm. Șasiul lor este telescopic, putând fi rapid adaptat la lățimile cerute de fiecare proiect în parte, în plus cofrajul pentru beton fiind direct inserat în șasiu.
Cu o viteză de înaintare de 5 m/min, acestea s-au dovedit a fi perfecte pentru șantierul de autostradă din Republica Cehă, acestea așternând peste 60.000 t de beton pe parcursul a 20 de zile, în medie 333 t/oră. De asemenea, fiecare utilaj de turnare a betonului are inserat un sistem automat pentru armătura din oțel.
Economii importante datorită tehnologiilor moderne
Proiectantul autostrăzii a prevăzut un strat de beton gros de 27 cm, din care 22 cm stratul de bază format din beton de rezistență, iar stratul superior, de numai 5 cm, din beton dezactivat, ceea ce presupunea un cost mare pe tona de material. Wirtgen SP 154(i) și-a dovedit calitățile sale speciale și în acest caz, reușind o turnare fără pierderi, evitând consumurilr suplimentare care puteau crește semnificativ costul întregii lucrări.
În plus, la o autostradă, aderența dintre straturi este esențială pentru a rezista la o utilizare intensivă în timp, iar soluția de turnare celor două straturi de beton unul după altul, înainte de uscare, a asigurat o omogenizare excelentă între ele.
Nu trebuie uitat că lățimea de turnare a fost pe întreaga șosea de 11,5 m la o adâncime de 27 cm.
În plus, cele patru șenile de direcție și pivotante cu care sunt prevăzute finisoarele de beton permit depășirea obstacolelor care pot apare pe diferite șantiere, fără a deteriora utilajul sau a modifica reglajele, din acest punct de vedere Wirtgen SP 154(i) oferind o flexibilitate unică pe piață. Aceași flexibilitate a șenilelor permite și o încărcare a buncărului de lucru rapidă și simplificată.
Banda transportoare cu care este prevăzut finisorul destinat așternerii stratului final, de 5 cm, are rolul să distribuie betonul în fața acestuia, asigurând un strat continuu și omogen pe toată lățimea de turnare. În plus, o grindă oscilantă cu o suprafață de netezire fină asigură un finisaj perfect.
Consumul de combustibil este redus, la fel și emisiile de bioxid de carbon, atunci când este ales modul de lucru ECO. Acesta este disponibil în timpul operației de turnare continuă, atunci când este necesară o putere a motorului medie.
Un avantaj important al noii generații de finisoare de beton este oferit de postul de lucru, acesta având consola de comandă similară cu cele din dotarea actualelor flote Wirtgen de utilaje, ceea ce înseamnă că firma nu mai pierde timp și bani cu pregătirea operatorului.
TCM 180(i), perfect adaptat, chiar și pentru un beton special
Deoarece betonul dezactivat are proprietăți elastice speciale, acesta are o suprafață perfect plană după trecerea finisorului. Dar, suprafața lui trebuie să realizeze o aderență foarte bună cu straturile superioare ale autostrăzii, această legătură făcându-se prin aplicarea unei emulsii pe bază de bitum.
Pentru ca emulsia să adere la suprafața stratului de beton superior și să nu se coaguleze, este necesar ca betonul să fie texturat, la o adâncime de 1 mm și de asemenea acoperit uniform cu o soluție specială care împiedică uscarea sa precoce, mai ales în timpul verii.
Deoarece este o etapă esențială în pregătirea așternerii straturilor de rulare ale autostrăzii, Wirtgen a proiectat utilajul de tratare a suprafețelor din beton TCM 189 (i) cu multă atenție, acesta având rolul de închide practic activitatea atelierului de turnare a infrastructurii de beton.
Wirtgen TCM 189 (i) este un utilaj pentru texturare și protecție optimă pentru suprafețe de beton cu lățime maximă de 18 metri. Este complet independent, deplasându-se pe patru grupuri de șenile, înălțimea maximă de lucru acceptată fiind de 500 mm.
Acest utilaj permite inclusiv derularea unor materiale textile speciale de acoperire a suprafeței de beton, sau a unor sisteme de fixare, atunci când se utilizează pentru gazon artificial.
Tratament de calitate al suprafețelor:
- curățirea cu perii extrem de eficiente poate să se realizeze atât lateral cât și longitudinal sau transversal (funcții specifice noii generații),
- de asemenea, noua generație de utilaje permite răspândirea uniformă a materialelor pe suprafața betonului atât longitudinal cât și transversal, conform proiectului,
- în plus, există o nouă funcție de curățare și așternere de material pe diagonală,
- capetele de pulverizare sunt formate din trei pulverizatoare fiecare, pentru a asigura o acoperire eficientă și continuă.
Un sistem de rulare eficient:
- deplasarea se face cu ajutorul unui sistem de control proporțional eficient,
- operatorul poate selecta deplasarea între două viteze diferite,
- rularea se poate face pe șenile sau pe roți,
- reglajul înălțimii de lucru extrem de precis,
- opțional, se poate utiliza un sistem de verificare al stratului superior de beton cu ajutorul unor captori ultrasonici și un program de lucru 3D,
- se poate roti pe loc, cu o singură apăsare de buton.
Randament și productivitate:
- motorul de ultimă generație respectă cele mai noi normative europene,
- mod de lucru economic. Viteza ventilatorului se autoreglează, în funcție de temperatură,
- numeroase funcții de comandă și control automate,
- platforma superioară foarte ușoară, din aluminiu de înaltă calitate,
- sistem de încălzire al apei, pentru o curățare ușoară a echipamentului de pulverizare,
- întreținere simplă și rapidă,
- dimensiuni de transport compacte.